Laddar

”Vi fokuserar på det vi är bra på”

Ägaren om anrika butikens framgångar.

delningar

Sedan 1929 har Carlanders försett Halmstadborna med herrkläder. År 2006 tog Claes Ziegler över butiken och de senaste fyra åren har det varit Claes son Peter som drar i trådarna.

– Det är ett visst ansvar att ta över en så anrik butik, säger Peter Ziegler.

De senaste åren har man gjort flera förändringar för att bredda konceptet och komma bort från stämpeln som en klassisk herrbutik.

– Vi försöker utveckla oss hela tiden. Vi har ju ändrat bland annat butikens utseende och utbud på senare tid, så att vi nu är mer av en livsstilsbutik. Vi försöker att följa marknaden och inriktar oss nu mot en lite yngre målgrupp. Sen har vi dessutom börjat med en del damkläder och har nu ett fint utbud vi är stolta över.

I Halmstad har Carlanders konkurrens från andra butiker som till exempel Thomas, Nicco och MQ som i viss utsträckning erbjuder samma märken. Enligt Peter, som även sitter i styrelsen för Halmstad City, är det dock bra med viss konkurrens.

– Konkurrensen är nyttig eftersom den hjälper oss att sporra varandra. Sen bidrar det ju till att det blir ett bättre utbud i Halmstad för kunderna också vilket är viktigt.

Johan Torstensson på Cityfastigheter menar att det varit en bra sommar för många butiker, hur har ni upplevt sommaren? – Vi har haft en bra juli i år det har vi definitivt haft. Den var bättre än juli förra året dessutom. Sen har det gått lite sämre i augusti, som för många andra, men generellt har det väl varit bra shoppingväder.

Många butiker idag expanderar idag och väljer att öppna en nätbutik. Det är dock inget som Carlanders kommer att göra, menar Peter Ziegler.

– Nej det blir det inte. Det finns så många etablerade där redan så jag tror inte att vi skulle hamna så högt upp på listan där, utan vi riskerar nog att försvinna i massan. Vi fokuserar på det vi är bra på, vilket är att locka in kunder som vi gör nu och ger dem ett bra bemötande och bra service.