Varningen till bilägare: "Väldigt viktigt att..."

Ulf Stefansson, jurist hos SFVF. Foton: SFVF.

SFVF går ut med en varning till både bilägare och verkstäder.

delningar

Nyligen rapporterades i medier om piratkopierade bildelar och de stora riskerna med dessa, både sett till Sveriges ekonomi och individers säkerhet.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, går nu ut med en varning till verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd.

– SFVF avråder starkt att verkstäder tar på sig jobb av detta slag. Enligt konsumenttjänstlagen och verkstadens reparationsvillkor ska en tjänst utföras fackmässigt. Men hur kan en verkstad veta att ett arbete blir korrekt utfört, om de inte känner till kvaliteten på den reservdel som de ska jobba med. Dessutom går verkstaden miste om själva affären med att få sälja en reservdel, säger Ulf Stefansson, jurist hos SFVF i ett pressmeddelande.

Det finns en anledning till varför verkstaden ska tillhandahålla materialet. Om något blir fel i den utförda tjänsten blir verkstaden ansvarig för både arbete och det material som tillhandahållits, vilket är en trygghet för konsumenten.

– Om ett arbete utförs med okända delar som kunden tillhandahåller kan verkstaden ändå bli ansvarig om man innan jobbet inte vidtagit rätt åtgärder för att skydda sig, fortsätter Ulf Stefansson.

Enligt verkstadens reparationsvillkor ska verkstaden lämna en garanti på 12 månader eller upp till 1 000 mil.

Det finns dock undantag från att lämna denna garanti och det gäller bland annat då kunden tagit med egna reservdelar. Då blir verkstaden inte ansvarig om felet kan härledas till reservdelen. Verkstaden är dock fortfarande ansvarig för själva arbetet eftersom lagen är tvingande till konsumentens fördel. Verkstaden riskerar då att hamna i en tvist huruvida det uppkomna felet är att härleda till det utförda arbetet eller till kundens reservdel.

– Om reservdelen dessutom inte passar till bilen kan verkstaden ha fackmässig skyldighet att upptäcka detta redan innan en montering sker. I detta fall blir det svårt att skylla på materialet, säger Stefansson.

Hur ska en verkstad göra för att skydda sig?

– Verkstaden bör först och främst tacka nej till arbetet, men om de trots detta ändå är i behov av att åta sig jobb, bör de skriftligen avråda från att låta utföra arbetet, säger Ulf Stefansson och avslutar:

– Det måste framgå av arbetsorder att kunden är införstådd med att verkstaden avråder från reparation då de inte kan garantera resultatet av det utförda arbetet. Det är alltså väldigt viktigt att kunden har signerat arbetsorder så att verkstaden kan visa att de avrått kunden.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar