Laddar

Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör”

Så satsar man under 2018.

delningar

Halmstadföretaget Eleiko har funnits sedan 1927, men höll i början på med elektriska produkter. Namnet är en förkortning för elektriska elinstallationer kommanditbolag. Knappast något man tänker på idag då företaget är väl sammankopplat med styrketräning. Men det startade med elektriska produkter som brödrostar och spisar. 1957 fick företaget idén att starta en tyngdlyftningsbusiness.

– Från ett våffeljärn till världens mest kända skivstång, brukar vi säga när vi berättar vår historia, säger Eleikos vd Erik Blomberg, till 24Halmstad när vi träffar honom i företagets nya lokaler på Klastorpsvägen.

Det var 1998 som Eriks pappa Lennart köpte Eleiko, och sedan dess har det varit ett familjeföretag.

– Vi är långsiktiga och ser bara fördelar med att vara ett familjeägt företag, där vi får möjlighet att utveckla det på ett bra sätt. Vi känner alla i familjen väldigt starkt för företaget, produkterna och våra anställda, säger Blomberg och fortsätter entusiastiskt:

– Just styrka är det området vi har riktat in oss på. Man kan säga att vi kommer från professionell tyngdlyftning och styrkelyft, men det vi driver nu är en strategi för att bli världens främsta företag inom styrketräning. Vilket är vår målsättning. Det vi erbjuder är utrustning och utbildning inom styrketräning. Vi tror mycket på det här med funktionell styrketräning, att man ska träna enligt kroppens grundrörelser, vi tror på att man ska träna för att kunna prestera bättre. Hellre att kunna prestera bättre än att bara träna för hur man ser ut, säger Blomberg.

 

Foto: Mattias Olsson

Hur ser du på framtiden? – Jag ser positivt på framtiden. Nu är vi på plats i nya lokaler, vilket vi jobbat hårt för under det senaste dryga året. Vi har lagt en grund för en fortsatt bra utveckling. Vi satsar väldigt mycket, och just nu är det väldigt stort fokus på produktutveckling.

Vad är det som har gjort att ni lyckats så bra? – Vi har en tydlig strategi där vi vet vad vi vill, vi har också en historik och har haft bra produkter i grunden sedan länge, som vi ständigt utvecklar och vill göra bättre. Vi har fantastisk personal. Jag tror att den kultur som min pappa var med och skapade på företaget, med mycket fokus på humanism och att sätta människor i centrum också har bidragit till att skapa företagets framgång. Något jag tycker är kul för egen del, är att vi har ett globalt fokus och vill vara bäst på det vi gör.

Erik Blomberg blev vd för företaget 2012, då han tog över efter sin pappa. Då var han bara 30 år gammal. Något som skulle kunna skapa en stor press.

– Vi pratade om det i ett par år innan, min pappa och jag, innan vi bestämde oss för att vi skulle göra på det här sättet. Så jag var ganska förberedd på det rent mentalt. Sedan hade jag hämtat min erfarenhet från annat håll, främst från finans, bank- och riskkapitalbranschen, så jag hade en erfarenhet och också en vision för vad jag ville skapa, och det var viktigt när jag började. Men det var mycket att lära sig.

Han sticker dock inte under stol med att det kan vara jobbigt.

– Det är ganska stressigt. Det är något jag tänker på och jobbar för att hantera. Det är inte alltid lätt och bitvis har det varit ganska tuffa perioder.

Vilka har varit de tuffa perioderna? – Vi tar oss an väldigt många nya projekt så delvis är det skapat av egen kraft, sedan har vi varit med om ett par incidenter också. Min pappa gick bort för några år sedan och sedan hade vi även en brand som vi råkade ut för, och det är oförutsedda händelser som också skapar väldigt mycket merarbete.

Hur hanterar du stressen? – Det har med allt att göra, från hur mycket man jobbar, sömn och träning. Träning är väldigt viktigt för mig. Periodvis får jag till 3–5 pass i veckan, men ibland är det mindre. Men träning gör det möjligt att hantera stressen.

Hur ser planerna ut för Eleiko under 2018? – Vi har några saker vi kommer att satsa på att genomföra under året. Dels vår produktutvecklingsagenda, där vi har ett antal spännande nya produkter som vi kommer att lansera. Sedan jobbar vi också på att starta upp bolag i Storbritannien och Frankrike. Ytterligare marknader är på gång också. Så det är mycket som händer hos oss känner jag.

I dagsläget har företaget nästan 110 anställda varav 65 i Halmstad.

– Men det kommer att bli fler som jag ser det, sedan får man se hur året utvecklas, men det kommer det troligtvis bli, säger Erik Blomberg.

I ett jobb med mycket resor, och där han tidigare har bott i London och Stockholm, har Blomberg lärt sig att uppskatta Halmstad.

– Absolut, jag trivs väldigt bra i Halmstad. Omställningen när jag flyttade från London var tuff. Detta med att komma till en småstad. Men jag har kommit in i det, och trivs verkligen bra med den livskvalité man får. Jag reser ju oerhört mycket och saker som trafik och ren luft är sådant som man uppskattar här, säger Erik Blomberg.