Laddar

TV: Undvik felen – så gör du en korrekt armhävning

24Sveriges Emelie Elmes älskar armhävningar – följ hennes tips för att lyckas med tekniken.

delningar

Jag älskar armhävningar. Det är en komplett övning där du arbetar med precis hela kroppen. Du behöver ingen utrustning och du kan lätt mäta dina framsteg. De går också att variera i oändlighet beroende på vilken muskelgrupp du vill ska arbeta mest.

Gör du armhävningen med händerna intill kroppen (strax under armhålorna) belastar du baksidan av armen medan den breda armhävningen lägger mer fokus på bröstmuskulaturen.

Har du fel teknik medför övningen istället en stor skaderisk och träningen blir inte lika effektiv.

Så gör du: Ställ dig i plankposition. Hitta anspänning i magen. Håll ryggen i samma position genom hela övningen.

Du ska kunna lägga en pinne på ryggen som ska snudda huvud, bröstrygg och säte. Blicken i golvet. Sänk kroppen lugnt och kontrollerat och tryck dig explosivt upp.

De vanligaste felen:

1. Hängande huvud Om man inte är tillräckligt stark men ändå vill komma ända ner blir det lätt så att man sträcker fram huvudet och vänder när huvudet når golvet. Detta blir en stor belastning för nacken. Det är istället bröstet som ska nudda golvet.

2. Armbågarna rakt ut Armbågarna ska inte gå ut från kroppen vilket belastar axlarna onödigt mycket. Ha istället armbågarna riktade snett bakåt.

3. Hängbron Det är ett tydligt tecken på att du inte är tillräckligt stark. Kroppen ska vara rak som i en planka. Ett tips är att istället göra armhävningen mot något högre, till exempel ett trappsteg.

I takt med att du blir starkare, gå ner ett trappsteg tills du kan göra armhävningen på golvet. Vill du tvärtom göra armhävningen tyngre och lägga mer belastning på axlarna kan du istället ha fötterna på något högre, t.ex. en stol.

4. Axlarna nära öronen Dra ner axlarna så långt från öronen du kan. Detta skyddar nacken och ryggen.

Nästa vecka bakar jag nyttigt julgodis. Håll utkik!

TÄVLING! Vinn två månaders coachning i kost och träning. Gå in på instagramkontot Familjefys och klicka på inlägget där det står TÄVLING.

Vinnaren kommer att få hjälp med kost och träning under januari och februari genom onlinecoaching och telefonsamtal. Som extra push kommer vinnarens framsteg presenteras på alla 24-sajterna i mars.

Kickstarta ditt 2018 med Familjefys!

LYCKA TILL!

Emelie Elmes

 

Relaterade artiklar