Laddar

TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Emelie Elmes förklarar vad vanliga begrepp och ord inom träningsvärlden betyder.

delningar

Är du ny på gymmet? Eller har du inte riktigt förstått vad gänget du tränar med pratar om men inte frågat? Det är inte helt lätt att hänga med i gymsnacket. Jag ska lära dig några vanliga begrepp och ord som används flitigt i träningsvärlden.

Reps: Antal repetitioner du utför övningen.

Set: Antal gånger du gör dina repetitioner, det kan till exempel stå 8X3. Då betyder det att du ska köra åtta repetitioner tre gånger.

Koncentrisk fas: Den del av övningen när muskeln förkortas, se film.

Excentrisk fas: Den del av övningen när muskeln sträcker ut sig, se film.

Statisk träning: Träning där musklerna hålls stilla under belastning, exempelvis jägarvila, se film.

Dynamisk träning: Träning i rörelse, se film.

Hypertrofi: Muskelfibertillväxt. Någon som pratar om hypertrofi vill alltså få större muskler.

Failure: När du kör tills du inte orkar fler repetitioner.

Flexa: Spänna musklerna.

Superset: När du alternerar två övningar utan vila mellan.

Dropset: Här kör du ditt första set med höga vikter, sen tar du bort lite vikt för varje set.

Periodisering: Detta innebär att du delar upp din träning i perioder, du kan till exempel fokusera på muskeluppbyggnad en period och nästa period på fettförbränning.

Basövning: Grundövningar som stimulerar flera muskelgrupper, de går oftast över flera leder. Till exempel knäböj, bänkpress och marklyft.

Aerob träning: Längre period av träning där musklerna får syre, exempelvis cykling eller löpning.

Anaerob träning: Högintensiv träning där musklerna inte får syre, exempelvis intervallträning eller sprint.

1 RM: En maxrepetition, alltså en rep på så hög belastning att du bara klarar ett lyft.

Agonist: Muskeln som arbetar i en rörelse, till exempel biceps i en bicepscurl, se film.

Antagonist: Den motsatta muskeln i en rörelse, till exempel triceps i en bicepscurl, se film.

Synergister: Muskler som arbetar tillsammans i en rörelse.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare. Nästa vecka kör vi kost- och näringsskola. Har du någon kostfråga får du gärna gå in och skriva på @familjefys på instagram.

Lycka till med träningen!

Emelie Elmes 

 

Relaterade artiklar