Laddar

Tiotusentals bilar kör olagligt – är du en av de skyldiga?

Polisen genomför årligen razzior för att undersöka och informera förare.

delningar

Efter en ovanligt kylig månad i mars är nu våren äntligen på gång och det är dags att byta till sommardäck. Men det finns viktiga saker att tänka på när du ska byta däck.

Sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Enligt Transportstyrelsen bör mönsterdjupet dock vara minst tre millimeter för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Så kallade däckrazzior innebär att polisen genomför en ordinarie trafikkontroll och sedan erbjuder föraren att få bilens däck undersökta. Mönsterdjup och lufttryck som undersöks antecknas under razziorna. Resultatet av undersökningen ligger till grund för en däckrazziarapport.

Förra årets däckrazzia visade att 1,6 procent av bilarna, 80 000 bilar, körde med olagliga däck då mönsterdjupet var mindre än 1,6 millimeter. Under hösten 2016 visade rapporten även att fler än var fjärde undersökta personbil, eller 1,2 miljoner bilar, hade minst ett däck med mindre än tre millimeters mönsterdjup.

Straffet för att ha otillräckligt mönsterdjup, 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck, är 1 200 kr.

Däcktillverkaren Nokian Tyres rekommenderar dock ett större mönsterdjup än Transportstyrelsens tre millimeter.

– Sommardäck bör ha minst fem millimeters mönsterdjup när de monteras på bilen. På våren är asfalten extra grov efter vintern, vilket gör att däcken slits betydligt mer än mitt i sommaren. Är mönsterdjupet kring tre millimeter när de monteras på bilen så kan de snabbt bli olagliga på den grova asfalten under våren, säger Emil Sundholm, product manager på Nokian Tyres Sweden.

Utöver mönsterdjupet är det viktigt att kolla slitageformen på däcken. Är något eller några av däcken ojämnt slitna så kan hjulinställningen vara fel vilket bör åtgärdas så fort som möjligt. Ojämnt slitna däck försämrar både säkerheten och komforten.

Om du byter däck själv så behöver du bra arbetsredskap. Det är vanligt med skador på bilen på grund av att bilen lyfts upp på fel sätt, enligt Nokian Tyres. Underlaget där däckbyte ska göras måste vara jämnt och fast och domkraften ska vara av bra kvalitet som klarar bilens tyngd.

Viktigt är också att kolla rotationsriktningen på däcken.

– Det gäller att vara noggrann. Om ett däck med bestämd rotationsriktning monteras så att det rullar åt fel håll så blir vattenplaningsegenskaperna sämre. Övriga monteringsfel kan orsaka vibrationer, vilket sliter både på däck och bil, påminner Emil Sundholm.

Efter bytet är det viktigt att kolla lufttrycket. I bilens instruktionsbok finns biltillverkarens rekommendation. Lufttrycket bör kollas direkt efter däckbytet eftersom fel lufttryck försämrar köregenskaperna och ökar både däckslitage och bränsleförbrukning.

– Luften kostar ingenting och själva kontrollen tar bara några minuter. Är lufttrycket fel så fungerar inte däcken som de ska vid en extrem situation, varnar Sundholm.

Fler tips inför däckbytet:

Kolla skicket och åldern på dina sommardäck innan du monterar dem på bilen. Rekommenderad ålder på däck är högst sex till tio år.

Kolla att däcken inte har stick- eller skärskador alternativt utbuktningar på däcksidan som kan påverka däckets hållbarhet. Om däcken är ojämnt slitna eller har slitits ovanligt fort så kan det vara fel på hjulinställningen.

Kom ihåg att efterdra bultarna efter cirka 10 mils körning. Det här gäller endast aluminiumfälgar.

Förvara dina vinterdäck, efter hjultvätt, i ett svalt och mörkt utrymme. Däcken får inte komma i kontakt med oljor eller lösningsmedel. Bästa sättet att förvara dina däck är hos ett däckhotell.

Relaterade artiklar