Laddar

Superettan förändras – här är ändringen

Svensk Elitfotboll (Sef) meddelar att man gör en viss justering i allsvenskan och superettan. Det för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.

delningar

Halmstads BK och dess publik får se ett nytt ansikte av Superettan redan när säsongen sparkas igång i mars. På fredagen meddelade Svensk Elitfotboll att allsvenskans och superettans logotyper byts ut mot modernare varianter. Dessutom har specialanpassade logotyper tagits fram till vardera lag, som ska matcha den enskilda klubbens färger. Det gör man för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.

– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, i en kommentar.

Den nya grafiska profilen innebär också att kommunikationen kommer att förenklas. Förutsättnignarna i kommunikationen, med alltifrån Twitter till LED-skärmar, kommer att förenklas med den nya stilen.

– Vi är stolta över vår roll i samhället. Oavsett var man bor, oavsett vem man är så vill vi att man ska känna samhörighet med Allsvenskan och Superettan, det har varit bärande i vårt identitetsarbete. Den nya lösningen ska andas fotboll, vara enkel och stilren men samtidigt ge en skön premiumkänsla säger Carl-Henric Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll, i en kommentar, och fortsätter.

– Vi letade bland annat efter formen på vår ligasköld hos ligor och lag över hela världen, men hittade den slutligen på vår egen matchboll. Formen på skölden och hela vårt identitetsarbete är ett sätt för oss att hylla och manifestera närheten och kärleken till fotbollen.

Precis som vi har sett tidigare, kommer den nya symbolen att fästas på lagtröjornas ärmar.

HBK:s logotyp är den fjärde från vänster i översta raden. Foto: Svenska fotbollsförbundet

Relaterade artiklar