Laddar

Succékedjan om starten: ”Väldigt varmt mottagna”

I september slog de upp portarna – nu berättar kedjan om starten i Halmstad.

delningar

Från Växjö till Halmstad, och nu senast Jönköping. Framgångsrika och populära frisörkedjan Blanc Geraci-Lundberg fortsätter att storsatsa, och höstens öppning i Halmstad har varit lovande.

– Vi har blivit väldigt varmt mottagna. Halmstad är en spännande stad med härlig stadskärna. Det är väldigt positivt och trots att vi är så nya, så har folk redan börjat känna igen oss. Det är jättekul, säger Alexandra Lundberg.

Bakom salongen står just Alexandra Lundberg, samt Fiorella Geraci. Två profiler inom friserbranschen som båda har en diger meritlista, bland annat från Revlon. I Halmstad-salongen arbetar åtta frisörer, där etablerade Thomas Chantoumis, som har varit verksam i kommunen i 17 år, är det senaste tillskottet.

– Det är vår senaste stjärna. Det är så kul att vi har det här åldersspannet, från vår yngsta som är 18 år till Thomas som fyller 50 år – men som ändå är lika hungrig. Han kommer att bli en enorm tillgång för vår salong, säger Fiorella Geraci.

– Och det blir vår första kille… Nu kan vi inte skriva ”Hej tjejer” i våra konversationer längre, skrattar Alexandra.

Vad tycker in om konkurrensen i Halmstad? – Det finns många salonger här, och det gillar vi. Det finns allt från billigt till lite dyrare. Men vi känner att vi har hittat våra kunder och vår nisch, och lyckats etablera oss här. Sedan vill vi, så klart, bygga vidare, utveckla och stärka det vi har.

Blancs affärsidé är att, förutom erbjuda klippning i toppklass, ge varje kund en helhetsupplevelse med allt från personlig rådgivning till att bjuda på det lilla extra.

– Vi jobbar med personliga relationer, och ska hålla service på hög nivå. Vi fokuserar väldigt mycket på att utbilda vår personal, ha koll på mode och trender, och varje höst och vår åker vi på utbildningar. Sedan bygger mycket på långvariga relationer – att kunden ska vara snygg från det att man lämnar salongen till att man kommer tillbaka, säger Alexandra Lundborg och fortsätter:

– Vi tar ansvar för kunden genom att gå igenom produkter, och ge rekommendationer, utan att ”pracka på” kunderna. Det handlar om ödmjukhet, en avslapnad miljö, massage, lite hemfikat och sådana detaljer, samtidigt som man ska känna ett stort förtroende för den man blir behandlad av. Det är några av våra viktigaste punkter.

En annan viktig del, enligt Fiorella och Alexandra, är att varje frisör ska hitta sin egen nisch.

– Alla har en grund, och där ställer vi krav på att de ska hålla en viss nivå. Men sedan ska de spetsa till det, och hitta sitt eget område. Någon vill kanske satsa på förlängningar och någon på skägg… vi vill inte att alla våra kunder ska komma ut och se likadana ut. Vi älskar att vara lite olika.

Hur ser framtiden ut, några planer på fler etableringar? – Förra veckan öppnade vi en salong i Jönköping. Det ser vi som något positivt och roligt som stärker hela företaget. Efter en öppning brukar man känna sig ganska ”färdig”… men vi kan varken säga ja eller nej. Om något känns rätt och tidpunkten är rätt, så varför inte? Då kan vi öppna i fler städer, men det är inget vi söker aktivt, säger Fiorella Geraci.

– Men vi har pratat om Spanien, det vore en dröm. Varför inte öppna en filial där, dit våra frisörer kan åka dit och jobba någon vecka ibland? Det är kanske mer en dröm, men man vet aldrig, skrattar Alexandra Lundberg.