Laddar

Studie visar: Din bil avslöjar din personlighet

Beroende på vad du kör för bil, uppfattas du på olika sätt av dina medtrafikanter.

delningar

Bilen du kör påverkar bilden av dig och din personlighet. Det visar en ny Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.

Undersökningen visar att de flesta svenskar associerar enskilda bilmärken till någon personlighetstyp.

Porsche är det märket som väcker mest associationer. 85 procent av svenskar drar slutsatser om Porscheägares personlighet. Mitsubishi är tvärtom det mest anonyma märket – endast 54 procent kopplade ihop märket med en specifik personlighetstyp. Prestigefull är den egenskap som är vanligast förknippad olika bilfabrikat. Minst vanligt är att bilmärken förknippas med en försiktig personlighet.

Undersökningen visar också att bilmärken som Lexus och Mercedes associeras med prestigefulla personer medan Skoda och Kia signalerar att man är mer ekonomisk. Vill man uppfattas som modern ska man inte välja en Opel eller en Chevrolet. De som vill uppfattas som äventyrslystna gör bäst i alla välja en Landrover. En Volvo däremot signalerar att man är trygg och en Fiat att man försiktig.

– Bilen har i alla tider varit ett sätt för många att visa upp vilka de är. Biltillverkare jobbar naturligtvis hårt med sin marknadsföring för att uppfattas på ett visst sätt och locka en viss typ av kunder. Därför är det inte överraskande att Tesla och Toyota uppfattas som ett märke för den miljömedvetne eller att Mini associeras med ungdomliga personligheter, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

Personlighetstyperna som olika bilmärken förknippas mest med:

Äventyrslysten: Landrover, Porsche

Ekonomisk: Skoda, KIA

Trygg: Volvo, Volkswagen

Miljömedveten: Tesla, Toyota

Prestigefull: Lexus, Mercedes Benz

Gammeldags: Chevrolet, Opel

Ungdomlig: Mini, BMW

Försiktig: Fiat, Opel