Laddar

Så toppar du formen till sommaren

Förre tiokamparen Henrik Dagård tipsar 24Halmstads läsare om hur man når toppformen.

delningar

Månaden maj har precis börjat och sommaren gör sig alltmer påmind. Sommaren är en tid då väldigt många vill komma i form. 24Halmstad stämde träff med den tidigare tiokamparen(utmärkelsen Sveriges sexigaste man finns också på meritlistan) Henrik Dagård som berättar hur man kommer i form inför sommaren.

– Om du vill komma i form så är mitt bästa tips att börja ett år i förväg. Det är mitt främsta tips om man ska hinna få något resultat, säger Henrik Dagård med ett skratt.

Men något måste väl gå att göra? Det är ju ändå ett tag åtminstone till slutet av sommaren. – Det beror ju på vad man har för mål och vad man vill göra. Vill du kunna springa under semestern eller vill du visa dig på stranden?

Om man siktar på stranden? – Då är det egentligen två saker som är viktiga. Det ena är kosten och det andra är själva träningen. Men sömn och återhämtning är också viktigt, så man får effekt av sin träning.

– Kosten är det som är allra viktigast skulle jag säga. Jag skulle säga att kosten står för 60 procent, och resten delas mellan träning och återhämtning. Om man nu vill gå ner i vikt och bränna fett.

Hur ska man äta då? – Nyttigt. Mycket grönsaker och frukt. En proteinkälla behöver man också i någon form, som fisk eller kött. Naturliga råvaror ska det vara. Inte färdiglagad mat och sådana saker, utan man ska laga maten själv.

– Sedan ska man avstå självklara saker som allt det söta som godis och socker, vitt bröd och alla snabba kolhydrater som sätter ingång insulinpåslaget som gör att man lagrar fett. Det är mycket snabba kolhydrater man ska plocka bort.

 

Henrik Dagård. Foto: Mattias Olsson.

Sömnen. Hur ska man tänka där? – Den viktigaste sömnen är den du får innan klockan 02, det är då man återhämtar sig rent fysiskt. Så ju fler timmar man kan sova innan 02, desto bättre är det.

Själva träningen, om vi tar någon som vill förbättra sin form på tio veckor? – Muskler är alltid viktigt, ju mer muskler du har, du behöver dock inte vara någon belgian blue eller så, desto mer förbränner du då muskler kräver mer energi. Så styrketräning är det viktigaste om man nu siktar på att visa upp sig på stranden. Styrketräningen ger också bra effekt på lång sikt.

– Man ska inte köra för lätta belastningar när man tränar, utan våga belasta lite grann. Det är det som krävs för att man ska få muskler. Att man tar i. Sedan fungerar standardövningar som knäböj, marklyft, hantelpress, och chins bra. Det är klassiska övningar som bygger stora muskelgrupper. Det är bra att fokusera just på de stora muskelgrupperna, det är de som håller upp kroppen. Man ser inte bara snyggare ut på stranden, utan man mår bättre också, säger Henrik Dagård.

– Fria vikter är att föredra framför maskiner om man vill ha en funktionell kropp, men maskiner fungerar de också.

Hur många pass i veckan ska man träna? – Det beror på hur mycket man tränat innan, men har man tränat förr men tycker att man lagt på sig lite och vill deffa ner sig, så bör man träna minimum tre pass på en vecka för att det ska ge effekt, åtminstone om vi pratar om att toppa sig på tio veckor, man kanske ska köra fyra pass i veckan också, och som jag sade i början så är det viktigt med kosten. Att ta bort det söta så mycket det går.

– Man får en betydligt större effekt om du tränar tre gånger i veckan än om man tränar två gånger i veckan, så tre pass i veckan är ett gyllene antal. Av två pass så utvecklas man också, men inte lika snabbt.

En person som inte tränat mycket alls innan, hur mycket ska en sådan person träna i början? – Har man inte tränat så mycket så tycker jag att man kan köra två styrkepass i veckan, och ett pass där man har fokus på hjärta och lungor(kondition). Då ska man försöka att få med hela kroppen i träningen. Det är kanske mer rimligt att börja med promenader då istället för att gå ut och börja med att springa. Eller cykla, det kan ofta vara lite skonsammare.

Hur mycket tränar du själv numera? – Jag försöker hålla igång. Jag brukar träna året runt, men det blir lite mindre tid på gymmet på sommaren. Numera påverkas det också av hur jag jobbar. Ibland blir det två pass i veckan, medan jag kan köra fyra pass andra veckor.