Laddar

Så har det gått för succéföretaget i Halmstad

Foto: Privat / Våning 18

"Vi känner att ju mer vi återinvesterar i personalen, ju mer får vi och våra kunder tillbaka".

4 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

24Halmstad besökte Våning 18, en av Sveriges snabbast växande webbyråer, för att se hur det gått det senaste året. Våning 18 firar nämligen två år i slutet av augusti och början av september.

– Det har varit en sjukt kul resa. Det känns som att det gått längre tid, men det har bara gått två år... Säger Denny Sacipovic, en av grundarna som tillträdde som vd i januari 2018.

Våning 18 är, för den som inte är så insatt, en digital byrå, som arbetar med digital marknadsföring och webbproduktion, med stor fokus på Sökmotoroptimering (Search Engine Optimisation), så kallad SEO och Google Ads.

– Trenden att företag förflyttar investeringar från traditionell media till digital marknadsföring fortsätter. När stora marknadsföringsbudgetar allokeras till digitala kanaler som exempelvis Google och Google Ads, skapar det en stigande konkurrens situation på marknaden, berättar Denny Sacipovic och fortsätter:

– Det i sin tur leder till att det efterfrågas djupare kompetens för att administrera och optimera Google Ads kampanjerna, för att säkerställa en positiv avkastning på sina investeringar. Det ökande fokuset kring att driva relevant trafik från sökmotorer som Google, påverkar såklart även företags intresse av att investera i SEO, för att även erhålla en högre position i Googles träfflista.

Även om företaget startade upp för endast två år sedan, så har det gått stabilt framåt. Första året omsatte man 3 miljoner kronor. Andra året blev det cirka 9 miljoner, en ökning på nästan 200 procent. Och nu blickar man framåt.

– Vi ser god potential att öka 100 procent det kommande året, säger Denny.

Några av anledningarna till deras framgång är deras kompetens, arbetsmoral och passion för jobbet.

– Jag vill gå till jobbet och tycka det är roligt. Vi vill göra det vi verkligen brinner för. Här finns det sällan åtta till fem dagar. Vi gör klart det vi behöver, ibland får man jobba över, ibland får man gå hem tidigare. Det är lite ge och ta, berättar Denny Sacipovic.

Denny Sacipovic tror att en annan betydelsefull anledning till framgången är trivseln och arbetsmiljön, som råder på företaget. Att personalen ska trivas är viktigt för företaget.

– Det handlar om att förstå att människor är olika. Vi känner att ju mer vi återinvesterar i personalen, ju mer får vi och våra kunder tillbaka.

För att kunna expandera ytterligare, behövs dock ny personal med spetskompetens inom webbutveckling och Google Ads.

– Skulle vi hitta fler personer som har den spetskompetensen, så skulle vi kunna lyfta in dem med. Dels har vi kontorsytan, men också marknaden.

– Just nu behöver vi folk inom webbutveckling och Google Ads, vilket är svår kompetens att hitta - på den nivån vi vill ha. När man berättar vilken form av kompetens vi efterfrågar, blir folk ofta förvånade och tycker det är ett för stort kliv. Vi vill vara ett bolag som utvecklar personalen men vi behöver fler seniora profiler inom respektive kompetensområde, som kan driva den processen, avslutar Denny Sacipovic.

Relaterade artiklar