Laddar

Personlige tränaren: ”Så kommer du i form efter julen”

Experten ger sina bästa tips.

delningar

Tillhör du dem som tagit det lugnt över julen, eller kanske har du inte hunnit träna även om du velat? Det finns förmodligen en och annan som nu efter julen är sugen på att dra igång med sin träning. 24Halmstad begav sig till Nordic Wellness och träffade den personlige tränaren Patrik Nordvall för att få tips på hur man kommer igång. Både för den som är nybörjare och den som har tränat lite mer.

– Det allra viktigaste är att man hittar någonting man tycker är roligt. Vi är ute efter att få folk att tycka att det är så roligt att de fortsätter träna, säger Patrik Nordvall.

Bästa tipsen för en nybörjare:

Ha roligt. ”Tycker man att en powerwalk är det roligaste i början så fungerar det bra för att komma igång”.

Prova. ”Testa olika saker för att se vad som passar. Man kan till exempel fråga någon bekant hur de tränar”

Träna inomhus. ”Är något lättare på vintern. Gillar man att träna utomhus ska man givetvis göra det, men tränar man inomhus är förutsättningarna alltid bra, och man kan inte skylla på dåligt väder”.

Variera träningen. ”Träna på olika saker, både styrka, kondition och rörlighet.”

Gå på gyminformation. ”Så man vet hur alla maskiner fungerar”

Ha både långsiktiga och kortsiktiga mål. ”Det finns ingen quick fix, inga genvägar, så det stora målet kan verka långt bort i början, och då är det viktigt att ha mål på vägen.”

Belöna sig själv. ”Det måste man göra, jag älskar belöningar”

 

Tips till den som har tränat lite grann men som känner att man vill komma igång än mer:

Ta kontakt med en personlig tränare.

Sätt upp mål. ”Vad är du ute efter, vad vill du uppnå. Att ha mål är dock inget krav”

Sträva efter att ha en bra form alltid. ”Sikta på att ha en jämn och bra form hela tiden istället för att toppa upp inför sommaren. Det är inte många dagar på sommaren som man har nytta av en sådan toppning, det är bättre att ha en jämn form hela tiden”.

Relaterade artiklar