Laddar

Nu införs nya skatten – miljontals svenskar påverkas

En Sifoundersökning visar att nästan hälften av svenskarna är positiva till den nya skatten.

delningar

Från och med den 1 april införs en flygskatt, som kommer att höja priset på  in- och utrikes flygresor från Sverige.

För inrikes flygresor i Sverige höjs priset med 60 kronor per resa. Till andra EU-länder höjs priset också med 60 kronor per passagerare och priset på långresor höjs med 250 kronor alternativt 400 kronor.

Till exempel populära turistmål som Thailand, Japan, Maldiverna, Dominikanska Republiken, Australien, Indonesien, Filippinerna och Vietnam kommer att ha en prishöjning med 400 kronor per resenär.

Resmål som exempelvis USA, Egypten och Ryssland kommer istället att ha en prishöjning på 250 kronor.

Enligt en Sifoundersökning beställd av SvD, är fler svenskar positiva än negativa till införandet av flygskatten.

48 procent är mycket eller ganska positiva medan 33 procent är mycket eller ganska negativa och 18 procent vill eller kan inte svara på frågan: ”Vilken är din inställning till flygskatt?”.

– Många inser att flyget är en bidragande orsak till klimatförändringar och tycker att det är orimligt att flyget inte beskattas, säger Åsa Knaggård, statsvetare vid Lunds universitet som forskar i miljöpolitik till SvD.

Av alliansväljare är 39 procent positiva till flygskatten och av rödgröna väljare 68 procent, enligt SvD/Sifo. Moderaterna och Centerpartiet har lovat riva upp den nya flygskatten om de får makten.

Skatten väntas minska flygutsläppen med 0,5–2 procent.

Skatten ska inte betalas för bland annat barn under två år, flygande personal i tjänst samt transit- och transferpassagerare, enligt lag.

Under 2017 flög nästan 13,8 miljoner resenärer från svenska flygplatser till destinationer inom EU och nästan 1,7 miljoner till övriga världen. Svenskar flyger i genomsnitt en gång utomlands per år, enligt 2014 års statistik från Naturvårdsverket.

Undantag från skatteplikt:

Flygskatt ska inte betalas för

1. barn under två år

2. passagerare som på grund av teknisk störning, väderförhållanden eller annan oförutsedd händelse inte har nått destinationsflygplatsen och som medföljer vid en förnyad avgång.

3. flygande personal som är i tjänst under flygningen.

4. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och därifrån fortsätter flygresan med samma flygplan (transitpassagerare) enligt vad som framgår av resedokumentationen.

5. passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och därifrån fortsätter med ett annat flygplan (transferpassagerare) om den efterföljande flygningen enligt vad som framgår av resedokumentationen påbörjas inom 24 timmar.

Källa: Riksdagen.se

 

Relaterade artiklar