Laddar

Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”

Karolina Davidsson om sammanslagningen.

delningar

24Halmstad har tidigare skrivit om att Kommunfullmäktige ska ta beslut angående en sammanslagning mellan Halmstads näringslivs AB och Destination Halmstad. Den 13 februari väntas beslutet tas. 24Halmstad ringde upp Karolina Davidsson, vd för Halmstads näringsliv, för att kolla vad hon tycker om en eventuell sammanslagning.

– Det är ett väldigt grovt beslut, så vi vet väldigt lite om vad det kommer att innebära, och än är ingenting helt klart, säger Karolina Davidsson.

Du har tidigare sagt att du vill att företagsklimatet ska upp på högsta politiska nivå, är det detta som du har tänkt på då? – Ja, det är väl detta jag pratat om. Jag tycker att det är positivt att man lyfter frågan. Det behövs ett tydligt ledarskap från politiken. En målbild med vad man vill med näringslivet i Halmstad.

Så du hoppas att kommunfullmäktige beslutar om en sammanslagning? – Jag tror att vi är mogna att ta det här steget. Det viktigaste är att ta näringslivs och destinationsfrågor på allvar. Det uppfattar jag att det är något som politikerna vill.

Diskussionen om en eventuell sammanslagning har pågått under en tid, men Davidsson menar att det viktigaste inte är just själva sammanslagningen.

– Det avgörande är hur man jobbar med frågorna. Hur man jobbar rent praktiskt. Vilka frågor blir viktiga, och vilka blir mindre viktiga. Frågorna är viktigare än organisationen, säger hon.

Faktum är att det redan i nuläget samarbetas en hel del mellan de båda. Men förändringar kan alltid skapa en viss oro.

När två bolag slås ihop kan det ibland leda till nedskärningar. Har du märkt en oro bland de anställda? – När det sker organisationsförändringar så ställs det alltid frågor. Alla vill ha kontinuerlig information om vad som händer. Nu vet vi egentligen inte så mycket.

Om det blir en fusion mellan de båda är tanken att det nya bolaget ska ha ett nytt och mer operativt uppdrag, medan kommunstyrelsen kommer att ansvara för det strategiska utvecklingsarbetet och kommunikationen kopplad till destinationsutveckling, näringslivsutveckling och företagsetableringar.

 

24

Relaterade artiklar