Laddar

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Foto: Pixabay / Wikimedia commons. - Foto: Pixabay

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

delningar

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.

Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.

Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.

Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.

Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Relaterade artiklar