Laddar

Legendarens hårda dom: Då är bilen död

Före detta GM-chefen Bob Lutz förutspår en väldigt mörk framtid för bilindustrin.

delningar

”Det gör mig sorgsen att säga, men vi närmar oss slutet på bilindustrins era”,

Så inleder Bob Lutz sin krönika i branschtidningen Automotive News om bilindustrins framtid.

Det är med hårda ord som Bob Lutz, tidigare vice ordförande på General Motors och höga positioner på både BMW, Chrysler, Opel och Ford, beskriver en mörk framtid för bilindustrin.

”Bilindustrin befinner sig i en accelererande utvecklingskurva. Under hundratals år var hästen det huvudsakliga transportmedlet för människor, de senaste 120 åren har det varit bilen. Nu närmar vi oss slutet på bilindustrin eftersom resandet kommer börja ske i standardiserade moduler”, skriver Bob Lutz.

Han menar att detta kommer att ske inom 15-20 år, när 20 till 30 procent av alla fordon är helt självkörande.

Då kommer lagstiftningen göra att fordon styrda av människor inte längre kommer att få köras på motorvägar.

Slutstadiet för bilarna kommer att vara när de självkörande bilarna inte längre kommer att ha någon möjlighet för föraren att ha kontroll, menar Lutz. Du kommer att kalla på bilen, sedan anländer den, du hoppar in i bilen och knappar in din destination och så åker du på motorvägen.

Väl på motorvägen kommer alla bilar att köra i ungefär samma hastighet, som ett järnvägsliknande system.

När du sedan närmar dig din slutdestination, kommer du få betala för din resa och sedan kör bilen vidare till nästa passagerare som behöver åka någonstans, enligt Lutz.

Istället kommer framtiden därför att bestå av taxiföretag som Uber och Lyft, där endast ett fåtal människor kommer att äga sin egen självkörande bil.

Trots att storlekarna och färgerna kommer att variera kommer ändå prestandan att vara detsamma i alla bilar eftersom ingen passerar någon annan på motorvägen.

”Det är det som kommer att vara dödsstöten för BMW, Mercedes-Benz och Audi. Den sortens prestanda kommer inte att räknas längre”, enligt Lutz.