Laddar

Kunder rasar mot bensinbolagen: ”Stäng ner varenda mack”

Bensinmackarna uppmanar kunderna att ta kontakt med sin bank.

delningar

Visa och Mastercard har infört en ny branschstandard för alla drivmedelsbolag i Sverige vid köp av drivmedel vid pump.

Från och med den 1 februari skickas en förfrågan till kortutgivande bank om en reservation på 1 500 kronor. Har kunden mindre än 1 500 kronor på kontot reserveras summan man har på kortet istället.

Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivande bank ta bort reservationen och kunden debiteras för det belopp som den har tankat för. Reservationen ska tas bort inom några minuter, skriver OKQ8 på sin hemsida.

Nu rasar många kunder över det nya införandet och på Facebook har bland annat OKQ8 och Circle K blivit överösta med arga kommentarer från kunder.

”Vilket fantastiskt dåligt sätt att reservera våra pengar för att minska smitningstankningar!! Varför ska ALLA andra drabbas för att några smiter??”, skriver en upprörd kund på Facebook.

I vissa fall handlar det också om att det har tagit flera dagar för kunder att få tillbaka sina pengar, vilket har upprört många. OKQ8 skriver på sin hemsida att de hänvisar till kundens bank om det inträffar.

”Du ska kontakta din bank så snart du bara kan, för att de ska ta bort reservationen”, skriver OKQ8.

Reservationssumman dras endast när kunden betalar med kort i terminalen ute vid pumpen. Betalar kunden inomhus i kassan på stationen dras ingen reservationssumma, skriver OKQ8 Facebook.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

En digitaliserad kommun – en tryggare framtid

Halmstads stadsnät fortsätter arbetet med att digitalisera kommunen. Med smarta, tekniska lösningar kan flera framtidsutmaningar lösas för både privatpersoner och hela samhället.