Laddar

Krafttag mot olagliga utländska lastbilar

Regeringens förslag ska motverka problem med utländska lastbilar som kör olagligt i Sverige.

delningar

När en förare eller ett transportföretag bryter mot gällande regler kan man låsa fast hjulen på fordonet, så kallad klampning.

Detta görs för att säkerställa att sanktionsavgifter betalas. I dag är det möjligt att låsa fast hjulen i 24 timmar. Nu föreslår regeringen att det ska vara möjligt att öka tiden till 36 timmar.

Åtgärden infördes för att framförallt motverka problem med utländska lastbilar som kör olagliga inrikestransporter i Sverige. Inom kort skickas propositionen förlängd klampning till riksdagen, enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet.

– Vi ska ha ordning och reda på de svenska vägarna. Utökad tid för att låsa fast hjulen på fordon som bryter mot regelverket är ett effektivt sätt att beivra regelöverträdelser. Varje timme räknas eftersom det kostar att stå stilla. En utökad tid innebär att kontrollmyndigheterna får bättre verktyg för att se till att sanktioner kan verkställas, till exempel säkerställa betalning av sanktionsavgifter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Tidsgränsen gäller till exempel i situationer där det handlar om olaga cabotage, inrikestrafik med fordon från annat land. Om ett fordon bedöms vara trafikfarligt finns det ingen tidsgräns för klampning.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018.

Relaterade artiklar