Laddar

KD: ”Vi vill införa fri parkering i Halmstad”

Henrik Östlund och Kristdemokraterna vill införa fri parkering i Halmstad city. Anledningen är att man vill värna om näringslivet i centrum.

delningar

Med mindre än ett år kvar till val slår Kristdemokraterna, med viceordförande  Henrik Östlund i spetsen, på stora trumman. De vill införa gratis parkering i form av P-skiva i Halmstad City, en fråga man drivit i två år.

– Jag har själv varit på möte med fastighetsägarna och näringsidkarna, det vill säga butikerna, i Halmstad City. Och det som kommer upp på mötena är två saker, det är hyrorna och det är parkering. För några år sedan gjordes ett försök med fri parkering mellan klockan nio och tolv på lördagarna, men vem är i stan då?

Östlund menar att det är svårt att behålla butikerna i city, när köpcentrum som Flygstaden och Hallarna erbjuder ett stort utbud av shopping, och framför allt gratis parkering.

– Jag har inget emot varken Flygstaden eller Hallarna då de skapar mycket arbetstillfällen och lockar besökare till vår stad. Men för mig blir det konstigt att man tar en parkeringsavgift i stan men inte vid våra köpcentrum. Det blir även en rättvisefråga kan jag tycka. Är det rättvist att andra inte tar parkeringsavgift, men här inne i centrum måste man betala? Det måste ju vara konkurrens på lika villkor.

Det ska inte röra sig om ”spiken i kistan” för näringslivet i city, menar Östlund, som istället menar att Halmstads stadskärna är full av liv och med många spännande utmaningar.

– Men vad händer med city när företag efter företag väljer att etablera sig, exempelvis ute på Hallarna? För Halmstadbon och den som besöker city blir det ofta minsta motståndets lag.

Rent konkret, vad är det ni vill åstadkomma? – Vi vill införa fri parkering i Halmstad på de parkeringsplatser som är på kommunens mark, som kommunen styr över. Kan kommunen tillhandahålla mark utanför Halmstad, för köpcentrum som har privata ägare så borde man kunna ha samma sak i Halmstad city.

Hur tänker ni lösa det rent praktiskt? – Först och främst så måste vi ha förtroende i frågan och det måste till en demokratisk process genom kommunen. Sen steg två är ju för tjänstemännen att utreda frågan och se efter hur det är möjligt och var det är möjligt genomföra det.

Med P-skivan kan man styra hur lång period man som det är gratis parkering, menar Östlund. Tanken är att de populäraste platserna ska ha en kortare tid än de som är en bit ifrån de mest centrala delarna.

– Det handlar ju också om att få till en rotation på platserna, så att man inte får en bil som tar upp en plats mitt i centrala Halmstad hela dagen. Det är ju dessutom väldigt dyrt.

Frågan är än så länge bara något som Kristdemokraterna som parti är överens om internt och har som ett av sina vallöften till nästa års val.

Även om det är dyrt med parkering så genererar det ju trots allt intäkter till kommunen, så hur ska detta finansieras? – Man kan ju säga så här, att om vi inte längre har någon som puls i city, inga butiker och inga företag, så har vi ingen som parkerar. Då får vi ändå inte in några intäkter från parkeringen. Men hur det ska finansieras får komma i steg två, först och främst måste vi få väljarnas förtroende. En idé kan ju dock kanske vara att höja avgiften för felparkeringar.

– Jag vill se det mer som en investering än en kostnad. Det är trots allt kommunens mark och kommunen har ett ansvar att ha ett levande city.

Enligt Östlund är det dock inte bara besökarna i Halmstad city som råkar ut för parkeringsavgiften utan även de närmare 10 000 personer som det är beräknat arbetar i centrala Halmstad.

– I den röda parkeringszonen i Halmstad kostar det 540 kronor i veckan att parkera bilen. Det är inte klokt att den som arbetar i staden ska behöva betala över 2000 kronor i månaden för parkering. Sen får vi se hur vi löser det. Det kanske kan bli något slags kort eller en särskild P-skiva.

Östlund har som sagt drivit frågan i flera år och skrivit flera insändare. Bland annat menar han exempelvis att ett bilfritt city, bara är en önskedröm.

– Det är klart det är bättre för miljön, men med tanke på hur många personer och familjer som måste lämna på dagis, eller som bara bor i ytterområden så är det en utopi att alla ska ta sig till stan med buss och cykel i en kommun med 100 000 invånare.

Relaterade artiklar