Laddar

Halmstadföretaget om fina utmärkelsen: ”En fjäder i hatten”

På kort tid har man gått från ingenting till avtal med global jätte. Möt hjärnorna bakom Våning 18 AB.

delningar

För lite drygt ett år sedan startades den digitala webbyrån Våning 18 AB av bland andra Sohejl Daemy och Jesper Nilsson som är delägare och operativa i verksamheten. Grunden till bolaget startades på våning 18 i Tradecenter i Halmstad, men har på kort tid utökat verksamheten och sitter nu ironiskt nog även på våning 14. I början av oktober i år blev man Google-partner och en stor del av framgången tillskrivs deras nära relation med sina kunder.

Våning 18 AB sysslar med att bland annat leverera hemsidor, Google Adwords och Sökmotoroptimering, eller SEO, till företag i olika branscher.

– Man kan säga att vi är som kundens förlängda arm i den digitala marknadsföringen, eller som deras externa marknadskoordinator ungefär. Det fina med det vi sysslar med är att allt vi gör går att mäta. Så är det något som inte fungerar så märker man det direkt. På samma sätt, är en kund inte nöjd, kan man titta på vad de betalat för, vad vi levererat och hur resultatet blev, säger Jesper Nilsson.

Även om man lägger stor vikt på relationen till sina kunder så har man inte för avsikt att pressa ner priserna bara för att sälja till så många kunder som möjligt.

– Många i vår bransch har ambitionen att vara jättebilliga och agera som en fabrik av kunder som man till exempel bygger hemsidor till där man kan välja ett ”small, medium eller large-paket”. Vi vill arbeta mer kundanpassat och anpassa respektive produkt för den unika kunden.

– Vi vill jobba tätt med kunderna och låta dem känna att de är stora kunder i ett litet företag snarare än en liten del av en stor fabrik. Vi vill ha en god relation med kunderna så att de får den kärlek de betalar för, men vi vill för den sakens skull inte vara billigast utan vi vill vara bäst, säger Sohejl Daemy.

I ett ständigt föränderligt medielandskap är det viktigt att ha koll på den senaste utvecklingen. Då hjälper det att man brinner för sitt yrke.

– Det är en djungel därute i den digitala världen idag så vi måste vara pålästa och ligga i framkant. Vi är ju oerhört intresserade av det här även privat, så det blir inget ”8 till 17”-jobb för oss på det sättet. Jag skulle säga att en stor del av vår framgång ligger i att vi verkligen är nördar inom det här området. Vi kan sitta på kvällstid och diskutera hur vi ska hjälpa en viss kund, säger Jesper Nilsson.

Den 2 oktober i år blev man Google-partner. För att få denna titel krävs krävs att man har certifierad personal, att kunderna omsätter en viss nivå av så kallade adwords och man varit verksamma i ett år.

– Egentligen kunde vi blivit partner på rekordtid då vi redan efter tre månader levde upp till alla kriterier bortsett från att vi inte funnits i ett år ännu. Så nu blev vi istället partner, på dagen ett år efter att vi startade, säger Jesper Nilsson.

– Vi blir ju såklart inte bättre bara för att vi har blivit Google-partners men självfallet är det en fjäder i hatten. Dessutom är det en trovärdighetsstämpel gentemot kunderna som kan se att vi lever upp till kraven, säger Sohejl Daemy.

Målsättningen är att på tre år ha cirka tio anställda och omsätta 10-15 miljoner kronor. Dock  är man försiktiga när man talar om att växa. Bolagets tillväxt får aldrig ske på bekostnad av kunderna. Man vill bevara familjekänslan, och då inte bara gentemot kunderna utan även internt på företaget.

– Man brukar säga att kulturen sitter i väggarna men det är ju i själva verket så att den sitter i människorna. Vill inte växa och bli så stora att de anställda försvinner i mängden, och det gäller även med kunderna, säger Jesper Nilsson.