Laddar

Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel”

Populära butiken om året som gått och om framtiden.

delningar

Under en utlandsresa tog Sofia Johansson och sambon Kristoffer Eliasson beslutet att starta en klädbutik. Sex månader efter hemkomsten slog butiken SODAKöpmansgatan 14, upp sina portar.

– Vi var 21 och ganska färska. Vi var ute och reste och hade ingen som helst erfarenhet från detaljhandeln bortsett från att jag jobbat på Åhléns och Kristoffer bakade pizza. Sen pluggade vi någon kurs här och där och så. Men sen åkte vi ut på den där klassiska backpacker-resan och började prata om vad vi ville göra. Vi båda hade länge varit väldigt intresserade och insatta av färg, form och design, så vi bestämde oss för att starta en klädbutik.

– Vi kom hem i maj och öppnade i november, så det gick rätt snabbt. Fixade en lokal och sedan är det ungefär sex månaders ledtid i den här branschen. Nu åker vi ju på mässa snart, sedan tar det ju ett halvår innan vi får in kläderna. Så det tar ungefär ett halvår innan man kan sätta igång, lite beroende på vilka märken man jobbar med.

Hur går det för butiken i dag? – Vi är så tacksamma. Det är klart att det varit upp- och nedgångar, men förra året var fantastiskt, så vi är jättetacksamma.

Huruvida SODA finns kvar om tio år eller inte är inget Sofia tar för givet även om det är hennes förhoppning. Hur som helst ser det dock inte ut att bli en flytt från city i framtiden.

– Vi har ju många trogna kunder som är jättehärliga att ha att göra med. Vi har ju rätt mycket märken som de inte hittar någon annanstans, så de är trendmedvetna, måste jag säga. Många handlar ju såklart på nätet men samtidigt är det väldigt många som är måna om att ha kvar butikerna i city och väljer att handla här.

Trots det så är en satsning mot just en webshop på gång. För SODA handlar det om tredje gången gillt.

– Vi har gjort det två gånger förut, den första gången var 2006 och den andra för tre år sedan ungefär. Men vi har lärt oss av vad vi gjorde fel då, och vad vi ska göra om och rätt den här gången. Nu är det här för att stanna. Det som är annorlunda nu är att vi hittat en lösning med kassasystemet som vi inte hade de tidigare gångerna. Så det är att tekniken inte funnits tidigare som krånglade till det för oss.

I övrigt har man hittat sitt koncept. En potentiell flytt ut till Hallarna skulle inte passa SODAs stil, menar Sofia.

– Det lockar faktiskt inte oss, jag tror inte vi är rätt butik för Hallarna. Vi är ganska små och det är en väldigt personlig touch. Där ute är det mer kedjor och så vidare. Jag tror säkert att vi har samma klientel men att man åker vid olika tillfällen och är ute efter olika upplevelser. Men jag tycker det är bra att båda finns och vi kommer säkert kunna locka kunder till Halmstad båda två. Det är inte bara en konkurrens utan också en tillgång.

– Sen gillar jag inte riktigt det här med köpcentran i allmänhet. Inte bara svenska utan jag går inte i köpcenter utomlands heller. Jag gillar känslan i city eftersom där är man ute och kan strosa runt bland butikerna.

En sak som särskiljer SODA med resten av Halmstads utbud är deras kollektion av märken. Exempelvis har man tre märken hos sig som inte säljs någon annanstans i Skandinavien.

– Vi har jobbar rätt mycket med att handplocka våra kläder, det vill säga att vi väljer ju ut det vi tycker är bäst från de kollektioner vi jobbar med.

Idag är det fem personer som jobbar i butiken, Sofia och Kristoffer som äger och driver butiken, och dessutom tre anställda. Men shopparen i Halmstad kan dessutom stöta på en annan filur i butiken, i form av hunden Leopold, vanligen kallad Leo.

  Foto: Johan Olsson

– Kunderna älskar honom, han är en sådan glädjespridare. Det är inga glada miner när han inte är här kan jag säga! Barn älskar honom och han älskar barn, så jag kan tänka mig att vissa föräldrar tar till det knepet när de vill gå in i butiken och säger ”Ska vi hälsa på hunden?” för att få barnet att vilja följa med, säger Sofia med ett skratt.