Laddar

Halmias framgångsrika loppis vill bli större

Marknadsansvarige: "Har stora planer."

delningar

Skyttevägen finns mängder med prylar. Här hittar man alltifrån kläder och skor, till möbler och inredningsprylar, varje onsdag och lördag – då IS Halmia ställer till med loppmarknad. Föreningen har arrangerat loppisen i minst 20 år och sedan dess har det tusentals människor kommit och gått.

Loppmarknaden är så stor att utrymmet aldrig tar slut. Du hinner nästan gå vilse innan du betalt framme vid kassorna. Nästan i alla fall. Då kan man förstå att det är mycket prylar som ryms i lokalen. I praktiken kan då föraningarna hos gemene man vara att det mest är "skit" som säljs. Inte alls. Allt kontrolleras noggrant.

– Varje vecka hämtar Jan-Peter grejer som folk vill skänka, såvida de inte själva vill komma hit och lämna det. När prylarna kommer inte, kontrolleras varenda sak så att det är helt och rent. Handlar det om elektronik, så testkörs det innan det prissätts och sätts ut i butiken, förklarar Magnus Backe, marknadsansvarig i IS Halmia.

Jan-Peter West är anställd i loppmarknadens regi. Men utöver honom, engagerar sig ett tjugotal helt ideellt i verksamheten. Det för att man brinner för Halmia. Så har det varit i alla år – inte en spänn går till merparten av personalen. Men ack så viktig varenda krona är för föreningen.

– Loppmarknaden är jätteviktig. I runda slängar kan man väl säg att en femte del av Halmias omsättning är tack vare loppisen, säger Magnus Backe.

Jan Peter West.

När 24Halmstad bevakar de typiska kunderna på onsdagseftermiddagen, går det att konstatera att de allra flesta är över medelåldern och hemmahörande i närområdet. Ett och annat barn slinker in med föräldrarna hack i häl. Halmia uppskattar alla kunder som kommer till loppmarknaden, men nu söker man med ljus och lykta efter en allt yngre kundkrets. Det för att öka kundantalet.

– Vi hoppas nå ut till allt fler unga som skulle fynda hos oss. För att nå dem måste vi ut på de sociala nätverken, i synnerhet Instagram där de finns. Där kommer vi att lägga än mer krut, säger Magnus Backe och fortsätter:

– Sedan hoppas vi givetvis att våra turister i sommar hittar hit. Halmstads kommun har just nu ett samarbete med Tripadvisor, där aktörer som använder hashtagen 'VisitHalland' hamnar under kategorin "Saker att göra" i Halmstadfliken. Det är också ett nätverk vi ska slå oss in på genom att använda hashtagen flitigt.

Magnus Backe betonar dock att loppmarknaden i dag redan mår väldigt bra och ha ett stort kundunderlag, men för att man ska fortsätta utvecklas "måste det hända saker". Därför har han själv engagerat sig mer i loppmarknaden i dag, än vad han gjort förut.

– Jag kände att det behövde bli en bättre struktur på verksamheten. Alltifrån säkerhet i gångarna till hur vi kan utvecklas. Redan nu känner jag att vi är på väg framåt ännu mer. Det är givetvis jätteroligt, avslutar han.

Från och med den 7 mars kommer IS Halmias loppmarknad hålla öppet även under torsdagar.