Laddar

Grönt ljus för test av självkörande buss

Snart kommer de första självkörande bussarna att rulla i Sverige.

delningar

Transportstyrelsen har nu gett klartecken till det första försöket med självkörande buss på allmän väg i Sverige.

Beslutet innebär att det nu är möjligt att testa framtidens hållbara transporter.

– Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Det är i Stockholm som två självkörande bussar ska rulla en sträcka på 1,5 kilometer, mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista.

Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg med en hastighet av 20 kilometer i timmen.

Bussarna saknar ratt men kan styras med hjälp av en styrpinne. Det kommer att finnas en förare ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg.

Bussarna är nu registrerade i Transportstyrelsens register som provfordon/lätta bussar och har utrustats med registreringsskyltar.

Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg.

Den som söker tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt. Det gäller till exempel att fordonet har fungerande nödstopp och att den kan styras manuellt.

– Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet, säger Jonas Bjelfvenstam.

Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sju ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.

Bussarna drivs med el och följer en förinspelad virtuell räls. Gps och sensorer läser av omgivningen under färd och säkerställer att fordonet inte avviker mer än några centimeter i sidled från den virtuella rälsen. Totalvikt: 3,3 ton. Antal passagerare: 12 passagerare, varav sex sittande. Testet ska pågå i sex månader.

Relaterade artiklar