Laddar

Följ med bakom kulisserna på lyxhotellet: “Fullt ös dygnet runt”

Få en unik inblick hos Hotel Tylösand.

delningar

Metaforen om att en organisation är som en organism är välanvänd världen över. På få ställen passar den in så bra som på Hotel Tylösand. Inte bara för att det är aktivitet dygnet runt, utan också för att alla delar arbetar väldigt nära varandra. 24Halmstad fick möjligheten att följa med Elisabeth Haglund, vd, bakom kulisserna på Halmstads största hotell.

Rundturen börjar i hotellets kök där man är i färd med att servera frukost.

– Det är väldigt mycket logistik här i köket. Alla varor kommer in och packas upp, köksmästarna är här urtidigt på morgonen. De gör beställningar, tar emot varor och kvalitetssäkrar allting, säger hotellets vd Elisabeth Haglund.

  Logistikmöte mellan (f.v) köksmästarna Andreas Nicklasson, Henrik Andersson samt Food & Beverage Manager, Jonas Karlén. Foto: Johan Olsson

Hur tidigt är du här egentligen? – Det varierar lite, men i genomsnitt runt sextiden. Måndagar och onsdagar är det lite tidigare, redan halv sex, köksmästare Henrik Andersson.

Köket är annars relativt traditionellt uppdelat med varmkök, kallkök, disk och grovdisk. Dessutom har man sitt eget bageri, som i dessa dagar har fullt upp.

– Jag har väl gjort ungefär 8000 pepparkakor skulle jag tro. Bara igår gjorde jag 3000, säger konditor Cecilia Jönsson.

  Cecilia ligger också bakom detta vackra pepparkakshus. Foto: Johan Olsson

Men det är inte bara matlagningen som är en viktig del i köket. Vad som sker efter att gästen ätit har en minst lika betydande roll.

– Disken är en jätteviktig avdelning, utan den fungerar ingenting. Det handlar om tusentals glas och tallrikar som passerar här varje dag.

Magnituden på arbetet i köket representeras inte minst i det så kallade stimkittlarna, vilket är ett slags gigantiska kokkärl där det vid tillfället för besöket förbereds för att koka morotssoppa.

  Foto: Johan Olsson

– Kongresshallen använder vi jättemycket. Just nu är det julbord med show som förbereds här. Det kommer vara julbord för 500 personer ikväll och sedan 500 personer på fredag. Sammanlagt har kommer vi att servera julbord till 9000 personer i år.

När vi står i hallen är det nedsläckt men det går ändå att urskilja hur långborden sträcker ut sig och täcker i stort sett hela den stora salen. Bakom detta ligger såväl serveringspersonalens dukning, men och fastighetsavdelningens iordningställande av bord och stolar.

Just fastighetsavdelningen sköter dock inte bara möblering utan allt möjligt som gäller driften av hotellets 24 000 kvadratmeter. När vi springer på Evangelos Papalexis på Fastighetsavdelningen är han i färd med att bege sig ut för att fälla och rengöra hotellets flaggstänger.

– Det som är roligt med det är jobbet är att man aldrig kan planera en dag helt och hållet för det kan dyka upp vad som helst, säger Evangelos Papalexis.

Hotellet är dock inte bara stora kongresshallar med plats för hundratals gäster utan har även lite mindre lokaler, till exempel Bettans Bar, som serverar ett julbord för blott 40 personer. Baren är dessutom mycket riktigt döpt efter Elisabeth själv.

– Det var en i vår styrelse som sa att vi skulle göra det här, restaurangen då alltså. Det skulle vara ganska enkelt och mycket barkänsla. Då sa jag att jag skulle ta med mig några namnförslag till nästa styrelsemöte. ”Nej” sa han, ”Vi döper det till Bettans Bar”, säger Elisabeth Haglund

– Jag trodde ju att det var ett skämt så till nästa möte hade jag likväl med mig massor med förslag men när jag kom dit så sa de att det var redan bestämt att den skulle heta ”Bettans Bar”. Jag tyckte det var så genant att hela första sommaren kunde jag inte säga namnet utan att rodna, men nu heter den ju det.

Mycket av hotellets fokus ligger på att personalen skall se gästen och att vara ute bland gästerna.

– Det är klart att det finns ytor bakom överallt, för bokning och administration och så vidare, men vi strävar väldigt mycket efter att man ska synas samtidigt, så mycket det går.

Den adminstrativa personalen som inte syns är dock minst lika viktig den. Bland dem hittar man för övrigt den före detta hockeyspelaren Peter Högardh, som numera arbetar som försäljningschef på hotellet. Utöver Högardh har man tre säljare, en som jobbar mot Stockholm, en mot Göteborg och Småland och en mot Skåne och Danmark.

Bland den administrativa personalen hittar man även de som sköter alla bokningar, allt från hotellrum och bordsbokningar till stora konferenser.

  Foto: Johan Olsson

– Vi hanterar cirka 350 till 400 samtal på en vecka, nu såhär under vintern. Under sommaren är det lite mer, då ligger det väl uppåt 6-700, men då handlar det mer om många och korta samtal. Det kan röra allt ifrån frågor till att göra direkta bokningar av konferens, bordsbokning i restaurangen eller spabehandlingar, allt går ju under samma, säger bokningskoordinator Åsa Hagman.

– Även om det främst är bokning av rum och konferens här så är det jättemånga som samtidigt vill boka en behandling på spaet eller ett restaurangbord. Och vi vill ju inte skicka gästerna hit och dit utan allt sådant kan skötas härifrån, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte bara genom att ha ett eget bageri man sticker ut. Det faktum att man är ett såpass stort hotell, och inte ingår i någon kedja, menar också Haglund är relativt ovanligt.

– En del mindre hotell kan ju ofta vara fristående men när man kommer upp i storlek blir det mer och mer ovanligt. Det betyder ju för oss att det blir väldigt mycket jobb, och som sagt är det ju fullt ös dygnet runt här. Men det ger oss också friheten att göra vad vi själva känner för.

Ett exempel på att det blir mer att göra hittar man på marknadsavdelningen där Andrea Hanné och Karin Torstensson bland annat sköter hotellets trycksaksproduktion.

 (f.v) Karin Torstensson och Andrea Hanné. Foto: Johan Olsson

– Vi gör allt möjligt, vi jobbar lite grann som en inhouse-byrå kan man säga. Så vi gör allt material själva, från idé till färdig produkt. Allt ifrån broschyrer till stora vepor och annonser. Sen gör vi alla skyltar och menyer till våra restauranger också. Dessutom sköter vi alla sociala medier och webben, säger Andrea Hanné.

Och det är inte någon enstaka meny och skylt det handlar om. Hotellet har fyra restauranger, och 230 rum som alla ska förses med det senaste materialet.

Väggarna på hotellet kryllar av konst. Mestadels handlar det om fotografier, men även en och annan målning går att finna. Dessutom har man en av landets största samlingar av fotografen Anton Corbijns verk. Alltihop sköts av galleristen Malin Henningsson.

– All konst här sköts av galleriet. Men bara ungefär två tredjedelar tillhör galleriet, resterande del ingår i Per och Åsas (Gessle. reds. anm.) privata samling, säger Malin Henningsson.

I en tid där allt mer styrs av teknologi spelar IT-avdelningen en allt viktigare roll. Hotel Tylösand är inget undantag och tillsammans med sina kollegor är systempecialisten Mattias Tellram ständigt redo att hjälpa såväl anställd som gäst när teknologin inte gör som man vill.

– Lyckligtvis är det inte så ofta som det verkligen går åt skogen. Däremot får vi ofta hjälpa våra gäster att komma in på vårt wifi till exempel. Ofta tar man ju med sig det lilla hemmet när man är ute och reser. Annars kan det vara att ljudet strular i spa eller något liknande så det händer något hela tiden, säger Mattias Tellram.

Men det slutar inte där. Har du någon gång besökt hotellet på en konferens är det inte omöjligt att Mattias har legat bakom en del av logistiken. Han hjälper nämligen även gästerna med exempelvis anmälningshemsidor.

– Vi hjälper dem bygga en hemsida där man kan sköta allt från anmälan till betalning. Det kan vara anmälan till aktiviteter och banketten också. Det är mycket service helt enkelt.

Cirka 70 personer ingår hotellets städstyrka. Och det är långt ifrån bara de 230 rummen som ska städas mellan utcheckning klockan 12 och incheckning klockan 15. Tillkommer gör även alla konferenslokaler, korridorer, öppna ytor samt ”bakom kulisserna”. Husfru Lotta Fronth Latorre och husfrubiträde Johanna är de som överser arbetet med att hålla hotellet rent och snyggt.

  Foto: Johan Olsson

– Det kan vara svårt för många att ta till sig vilka enorma volymer det handlar om. Minibarerna ska vara påfyllda, personalkläder ska finnas, det ska finnas dukar och servetter och restaurangerna ska vara iordning och rena och fina. Och sedan är det som jag sagt tidigare konstant pågående. Vi har ju folk som städar spaet på nätterna till exempel. Vi har även folk som går omkring på kvällarna och bara städar toaletter, säger Elisabeth Haglund.

Lite som hotellets hjärta då? – Ja utan det här fungerar ingenting.

En anmärkningsvärt stor del av husfruns arbete går åt till att sortera och skicka iväg olika saker som gäster glömt kvar. Det är ingen överdrift att säga att det verkligen kan vara vad som helst.

Vad är det märkligaste ni hittat som en gäst glömt kvar? – Oj, det är svårt att säga bara sådär. Det kan vara så blandat. Men det har hittats såna här uppblåsbara dockor till exempel. Sen något jag tycker är väldigt märkligt är att det personer som glömmer kvar en sko, eller kanske en hel kostym, och ringer inte efter det. Samtidigt finns det även de som glömmer en schampooflaska med bara lite grann kvar i, och det ringer de minsann efter och vill få hemskickat, säger husfru Lotta Fronth Latorre.

Även här handlar det om enorma volymer. Minst 4 flyttkartonger med kvarglömda saker katalogiseras och förs in i ett system, varje månad. Ännu värre är det under högsäsongen på sommaren. Då handlar det om det tredubbla.

– När vi hittar något skriver vi vilket rum, vilken tid och vilket datum det hittades. På så sätt blir det rätt enkelt att kunna skicka tillbaka saker till rätt person.

Det absolut vanligaste som glöms kvar är laddare till mobiltelefoner. Och på grund av detta kan de även urskilja vilka trender som går på marknaden.

– För några år sedan när Nokia var stort var det nästan bara sådana laddare som glömdes. Nu är det förstås mer iPhones och så. Inte särskilt många Samsungsladdare som glöms dock har vi märkt, säger Lotta Fronth Latorre.

Även på städavdelningen gör sig metaforen om att organisationen är som en organism påmind. Inte minst eftersom det är städavdelningen som ser till att det material som tas fram av marknadsavdelningen hamnar ute på rummen.

– Det är mycket logistik här också. Har vi till exempel mycket avresor på en dag så är vi väldigt tidspressade. Klockan 15 måste rummen vara städade så då får man se till att det går undan. Vanligtvis brukar man se till att man har ett så kallat ”lokomotiv” på varje våning, det vill säga någon som har lite mer rutin, som kan driva upp tempot hos de andra. Men det handlar ju också om att det ska vara rätt antal tjejer på varje våning, säger Lotta.

Är det bara tjejer på städavdelningen? – Inte bara men nästan, och det är inget vi har uttalat så. Så det är väl snarare så att det inte är så många killar som söker. Det är nog något som sitter kvar sen gammalt helt enkelt, säger Lotta Fronth Latorre.

– Rent generellt kan man ju säga att vi inte ser till varken kön eller etniskt ursprung när vi anställer utan vi tar den som är bäst lämpad för jobbet helt enkelt. Så på samma sätt som att det är mest killar som söker till Fastighetsavdelningen, så är det mest tjejer som söker till Städ. Vi har många ungdomar och nysvenskar i vår personal, och det skulle jag säga är signifikativt för vår bransch, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte helt ovanligt att de anställda hoppar mellan de olika avdelningarna inom hotellet. Ett exempel på detta är att en av städerskorna leder en Zumbagrupp på spaet.

– Vi tycker det är väldigt trevligt eftersom det gör att våra anställda får en stor förståelse för resten av hotellet. Det finns även fler exempel på detta. Vår nattportier kommer in lite tidigare på kvällen när vi har julbord och agerar värd uppe i restaurangen.

– Vi har även flera tjejer från städ som också jobbar på frukosten. En annan nattportier jobbar även som bartender. Slutligen har vi även en av våra konferensvärdar som jobbar på Leif’s Lounge på sommaren och har hand om VIP-gästerna eftersom han tycker att det är så roligt, säger Elisabeth Haglund.

Relaterade artiklar