Flera nyheter från Sia Glass: "Väldigt starka produkter"

Det halländska glassmejeriet säljer 22 miljoner liter glass per år.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Stefan Carlsson har arbetat på Sia Glass i fem år, och tillträdde som vd på bolaget den 1 januari. 24Falkenberg har träffat den nya vd:n för att ta reda på glassmejeriets historia, de senaste glassnyheterna och framtidsplanerna.

- Det känns fantastiskt bra. Med sådan här personal är det svårt att inte tycka det är roligt, säger Stefan om sin nya position i bolaget.

Sia Glass i Slöinge startade 1961, efter att slakteriet på den befintliga platsen stängt ner. Nu har glassmejeriet 120-130 artiklar under Sia Glass varumärke. Totalt säljer de 22 miljoner liter glass per år till Finland, Tyskland, Danmark och främst runt om i Sverige.

- Man kan säga att det började som ett sysselsättningsprojekt. Man hade ett antal personer från byn som var anställda på slakteriet, och det klart att det var en ganska stor negativ händelse när man lägger ner en stor arbetsplats. Så då gick ett antal anställda från slakteriet till Olof Stenström som drev Berte Qvarn och frågade om han inte kunde hjälpa till med någonting. Det var egentligen så det startade, berättar Stefan Carlsson, vd för Sia Glass.

Sia Glass går under Bertegruppen tillsammans med Berte Qvarn och Berte Gård. I dagsläget har glassmejeriet cirka 120 anställda i Slöinge och närmare trettio anställda ute i landet, som främst består av säljare.

- Sedan starten har det hänt ganska mycket. På den tiden var det inte så vanligt att man hade frys hemma, då köpte man glassen och konsumerade den direkt. Man producerade glass på sommaren och hade en mindre verksamhet på vintern. Men i takt med att bolaget växte och att man fick frys hemma, så har det vuxit till att vi blivit väldigt stora inom glassen som säljs i förpackning i dagligvaruhandeln, säger Stefan.

Ungefär 70-75 procent av omsättningen kommer från glassen som säljs i dagligvaruhandeln. Men även glassbarerna fyller en viktig funktion för bolaget.

- Glassbarer är viktigt för oss, dels är det en bra försäljningskanal men det är också bra för vår produktionsutveckling. Det är där man har bra chans att leverera nya smaker och skapa en bred och innovativ produktutveckling. Man kanske lanserar smaken på glassbarer, för att sedan sätta den i sortimentet.

Stefan förklarar att smakerna tas fram på produktutvecklingsavdelningen, där de nästan ligger två år före i tiden med produktutvecklingen. De tre anställda på avdelningen tar inspiration från andra marknader, som exempelvis restaurang och dryck.

- Man säger nästan varje år att "såhär bra nyheter har vi aldrig haft någonsin", men i år har vi ett annorlunda spektra. Dels har vi lanserat en ny serie som heter Ice Dram som är en produkt som inte har kommersiell grädde utan kokosgrädde som bas på tre av dem, och den fjärde är mer som en sorbet. Det är ett vegansortiment som vi kallar det, som riktar sig till de som är veganer och flexitarianer som är en trend som är väldigt starkt i samhället. Så det är väldigt intressant, det är ett nytt koncept och ny förpackning för oss också, vilket gör att det är en stor del av vår nysatsning i år.

Förutom det veganska sortimentet, kommer bland annat nyheterna "Morotskaka", "Saltlakrits" och "Unicorn".

- Unicorn är en extremt stark trend. Den blir väldigt spännande att följa hur den blir mottagen. Vi har väldigt starka produkter i år, och det är fantastiskt kul.

De senaste åren har det investerats kraftigt i bolaget. Bland annat öppnade fryshuset vid glassmejeriet år 2017, som rymmer cirka 13 000 pallar. Året innan dess startade en ny linje och fabriksdel på Sia Glass. Stefan förklarar att han ser en väldigt ljus framtid för Sia Glass, som planerar är att växa med 2-3 procent per år.

- Det är en hyffsat försiktig tillväxttakt, men vi ser också att vi har lite utmaningar med oss med att vi nästan börjar bli fullbelagda i produktionen. Så ska vi växa med 2-3 procent varje år så måste vi investera ny produktionskapacitet, och det tar lite tid att göra det.

På Sia Glass i Slöinge finns 43 glassorter i glassbaren. Men vilken glass är mest populär?

- Det är väldigt jämt faktiskt. Den nya Unicorn går jättebra nu, och även KolaHavssalt sedan förra året. Det är de som går mest nu kanske, men det är väldigt jämt, säger Malin Nilsson i glassbaren.

FAKTA

Sia Glass i siffror

22 miljoner liter glass säljs per år.

150 anställda.

150 glassartiklar.

450 år fyller företagsgruppen i år.

10-12 inomhusplatser kommer finnas i det nya glasscaféet i Falkenbergs innerstad.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar