Laddar

Familjeföretaget fortsätter att växa: ”Vi blev väldigt överraskade”

Har kommit en bra bit sedan starten i familjens garage.

delningar

Equipe Saddles startades 2002 av Susanne Ankarcrona. Hon hade då ingen erfarenhet av att sälja sadlar, men hade varit hästintresserad och ridit hela sitt liv.

Genom kontakten med den Italienska sadeltillverkaren Selleria Equipe började hon importera och sälja sadlar. Det har idag vuxit till ett företag som har återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark.

Det går utan tvekan att säga att det går bra för Equipe Saddles. I tisdags publicerade dessutom tidningen Veckans Affärer en lista på de 641 företag i landet som kvalificerat sig för att kallas för Superföretag. För att komma med på listan måste bolaget i fyra år i rad klarat högt ställda krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital. Bland rikskända företag som Volvo Lastvagnar och IKEA hittade man också för andra året i rad Equipe Saddles.

– Det är andra året vi kommer med på listan så det var kanske inte så oväntat den här gången, men förra året blev vi väldigt överraskade. Det är väldigt skoj att nämnas i samma sammanhang som så stora företag, och att få ett kvitto på att vi jobbar rätt, säger Fredrik Ankarcrona.

Som om inte det vore nog har Susanne även blivit nominerad till Årets företagare 2017 i Halmstad, som kommer att utses på Galan för Halmstads Näringsliv den 3 november.

– Det är roligt och härligt att få en klapp på axeln såklart, och det ger en härlig boost för oss som arbetar i företaget och för våra återförsäljare, säger Fredrik Ankarcrona.

Idag jobbar man främst med återförsäljare, något som inte alls var fallet när man först började, då Susanne själv åkte runt, provade ut och sålde sadlar.

Företaget är ett genuint familjeföretag och har fram till 2017 bara haft två anställda, Susanne och Fredrik. I och med företagets expansion räcker inte det längre. Därför har dottern Charlotte i år blivit anställd i företaget för att avlasta sin mamma med att framförallt sköta marknadsföringen och vara teambuilder för återförsäljarna. Dessutom kommer hon att arbeta med att och ta fram en webshop för företaget.

Trots att man inledningsvis har hållit sig undan rampljuset i relativt stor utsträckning börjar företaget synas allt mer. Inte minst efter årets upplaga av Falsterbo Horse Show där man gick in som partner.

– Vi kommer att vara med även nästa år. Det är viktigt att marknadsföra oss på rätt sätt där hästfolk finns och möts, säger Susanne.

Trots utvecklingen är man dock fast beslutna om att skynda långsamt.

– Det viktiga för oss är att ta hand om kunderna. Det är vår service till dem och deras nöjdhet som är ryggraden i företaget, säger Susanne.

Företagets vision är och har alltid varit att i störst utsträckning rikta sig mot yngre ryttare.

– Vi har haft barn som varit aktiva och framgångsrika inom ridsporten så det har blivit naturligt på det sättet. Vi sponsrar idag unga talangfulla ryttare i både Sverige och Danmark.

– Halmstad är en perfekt plats att vara lokaliserad på när man är i hästbranschen. Jag är ju född i Södra Halland, så det är självklart att det är här vi skall vara. Mittemellan Sverige Norge och Danmark, nära till allt, i ett av Sveriges hästtätaste landskap, säger Susanne.