Laddar

Butikerna inför Black Friday: ”Förbereder oss på kaos”

Så skiljer sig satsningarna:

delningar

Under fredagen är det den stora readagen Black Friday. 24Halmstad tog en rundvandring bland några av butikerna i city för att se hur de förbereder sig.

Några som satsar rejält är Aim´n som nyligen blev utsedda till årets butik.

– Det blir väldigt spännande att se, men vi förväntar oss folkfest här i stan. Vi kommer att ha rabatter och extra personal, säger den vikarierande butikschefen Ida Nyberg.

 

Ida Nyberg. Foto: Johan Olsson.

Det låter som om det kan bli fullt upp? – Jag vågar knappt tänka på det. Vi förbereder oss på kaos, och det finns en chans att det blir det. Den stora nervositeten är att lagret inte ska räcka så att inte kunderna får det de vill ha.

Får du jobba extra länge i kväll med alla förberedelser? – Ha ha, ja. Jag är glad om jag går hem innan midnatt.

Men de positiva känslorna är starkare än de negativa.

– Jag tycker det är jättekul när det händer någonting utöver det vanliga, men också en press. Vi ser det som en rolig händelse. Och vi hoppas att alla ska bli riktigt nöjda med det vi erbjuder, säger Ida Nyberg.

På Tinizimara räknar man med mycket folk, och man satsar mer än bara på fredagen.

 

Synnöve Ullberg. Foto: Mattias Olsson

– Mycket folk väntar vi oss. Sedan kör vi en Black Weekend över fredag och lördag. Vi har tagit in extra personal så att vi ska vara redo. Men det blir bara roligt eftersom alla kunder är glada. Det är en rolig dag på jobbet. Vi ser det här som startskottet på julhandeln, säger Synnöve Ullberg.

På Scali har man redan tjuvstartat.

 

Mattias Dongas. Foto: Mattias Olsson

– Vi drog igång nu under torsdagen, men vi pumpar ju på i morgon och kör torsdag, fredag och lördag. Det fanns funderingar på om vi skulle köra söndagen också men så blir det inte.

Kan man känna en press att vara med bara för att alla andra är det? – Som en liten privat butik så blir det att man följer kedjorna. Man får helt enkelt bara hänga med på det. Oftast märker man en liten nedgång dagarna innan Black Friday, innan det då blir en uppgång, säger Mattias Dongas.

På Rock Style har man tagit det än längre.

 

Anna Lundholm. Foto: Mattias Olsson.

– Vi har faktiskt redan tjuvstartat och började Black Week som vi kallar det, och kör tisdag till lördag, säger Anna Lundholm, butiksägare på Rock Style.

Det är dock inte alla butiker som satsar på Black Friday. På Köpmansgården görs inga särskilda satsningar.

 

Johanna Blomfeldt. Foto: Mattias Olsson.

– Vi har inga speciella erbjudanden för just Black Friday. Kunden ska känna att man alltid betalar lika mycket för sina varor, säger Johanna Blomfeldt på Köpmansgården.

Känns det skönt att slippa den hets och press många av de andra butikerna kanske känner nu? – Det gör det. Vi känner oss bekväma med de små erbjudanden som vi har dagligen. Vi vill inte att kunden ska behöva komma dagen efter och så är priset höjt eller sänkt, säger Johanna Blomfeldt.