LISTA: Gifta paren som tjänar mest i Halmstad | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

LISTA: Gifta paren som tjänar mest i Halmstad

De tjänade mest i Halmstad

Mattias Olsson

Kl.21:06, 4 maj, 2018

LISTA: Gifta paren som tjänar mest i Halmstad
Foto:Pxhere.

Det är ekonomisajten Dinapengar som har sammanställt en lista över vilka par som tjänar mest i landets olika kommuner. Listan baseras på den fastställda förvärvsinkomsten taxeringsår 2018 (inkomstår 2017) – efter att de e-deklarationer, där deklaranten inte gjort några ändringar och har digital brevlåda, godkänts.

De tio paren som tjänar mest i Halmstad:

Anders Malmberg, 46 & Pernilla Malmberg, 44 – 2 957 900

Hatem Ben Ammar Jedidi, 44 & Jessika Ben Ammar Jedidi, 40 – 1 775 500

Peter Höglund, 51 & Gunilla Höglund, 47 – 1 470 300

Lars Ekstrand, 57 & Susanne Ekstrand, 57 – 1 397 500

David Sumskas, 44 & Kristina Sumske, 44 – 1 640 000

Birgitta Berntsson, 52 & Håkan Berntsson, 51 – 1 576 300

Johan Ljungberg, 40 & Sara Ljungberg, 38 – 1 817 600

Rolf Börje Johansson, 59 & Rose-Marie Johansson, 59 – 1 607 100

Kalle Björklund, 46 & Karina Björklund, 46 – 1 605 200

Sten Liljedahl, 59 & Karin Liljedahl, 57 – 1 573 100

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker

"Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder".

Matilda Larsson

Kl.08:32, 24 maj, 2018

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker
Foto: Mikael Lagerwall/City Gross.

Nyligen rapporterade vi att Hemköp ska börja införa digitala kvitton i sina butiker.

Nu meddelar även City Gross att de på fredag, den 25 maj, stänger av de automatiska kvittoutskrifterna. Samtidigt införs digitala kvitton direkt i appen eller via e-post för alla deras förmånskunder.

LÄS MER: Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

– Den viktigaste anledningen är att minska pappersförbrukningen för att spara miljön. Det känns omodernt att använda så mycket papper när det finns alternativa sätt att lösa det på, säger Pontus Andersson chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food som driver City Gross.

Sedan april i år har City Gross i utvalda butiker testat att stänga av den automatiska utskriften av kvitton och erbjuda digitala kvitton till förmånskunderna. Den 25 maj sker förändringen i samtliga butiker.

– Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder. Vissa har till och med tackat oss för initiativet. Det har stärkt oss i att detta är rätt steg att ta och nu inför vi förändringen i samtliga butiker, säger Pontus Andersson.

De allra flesta kunder sparar inte på sina kvitton och många kvitton blir liggande kvar i butikerna, enligt ett pressmeddelande. Med den gamla metoden skrevs under ett år cirka 40 ton kvitton ut i butikerna.

– Om alla våra förmånskunder skulle välja att bara använda digitala kvitton skulle det innebära att vi sparade 20 miljoner utskrivna kvitton per år, berättar Andersson.

Enligt den nya standarden skrivs inget kvitto ut automatiskt. Kunden får själv välja om kvittot ska skrivas ut vid varje köp, antingen via en knapp på touch-skärmen när de avslutar sitt köp i självscanningen eller genom att svara ”ja” i en manuell kassa när personalen frågar om de vill ha ett utskrivet kvitto.

Skulle kunden ångra sig så kan kassapersonalen lätt hämta upp kvittot och skriva ut direkt i kassan.

– Genom digitala kvitton får alla förmånskunder automatiskt ordning och reda på sina kvitton och det är lätt att hitta dem när de behövs, exempelvis vid en reklamation. Förmånskundernas kvitton sparas automatiskt i appen utan att kunderna behöver göra några val eller inställningar, avslutar Andersson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

App ska få unga att börja jobba hos grannen

"Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan".

Matilda Larsson

Kl.15:26, 23 maj, 2018

App ska få unga att börja jobba hos grannen
Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr. Foto: Yepstr.

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet.

Frågar man istället ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

Enligt Sveriges kommuner och landsting tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om personen har haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

Nu vill man på ett nytt sätt hitta unga mellan 15-21 år som vill jobba.

Yepstr, en app-baserad tjänst som tidigare testats i Stockholm, lanseras i hela Sverige i dag, den 20 maj 2018, och kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda.

Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt, enligt företaget.

– Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas, säger Jacob Rudbäck, vd och grundare av Yepstr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”

Agerar efter dåligt rykte.

Wilhelm Nilsson

Kl.17:59, 21 maj, 2018

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”
Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord. Foto: Wilhelm Nilsson

Postnord har kanske främst uppmärksammats för sin hantering av paket, samt den avgift som det statligt ägda företaget tar ut – vid paketförsändelser från Kina – det senaste året. På måndagen fanns distributionsföretaget på plats i Halmstad, för att svara på Halmstadbornas frågor kring de berörda ärendena, men också om positiva ämnen.

– Vi vill komma närmre det svenska folket, och på så vis förbättra vår service, säger Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord.

Företaget gör en Sverigeturné när 21 orter besöks, och i den här veckan är det alltså Halmstads tur. Som Åsa Sigurdh uttrycker det, har Postnord fått utstå en hel del negativ publicitet det senaste året. Men när de kommit ut till orterna, är omkring 70 till 80 procent av kunderna nöjda.

Men inte alla.

– Det finns folk som kommer hit för fråga om varför de fått sin post felutdelad. Eller om varför de måste betala den extra avgiften för paket från Kina, säger Åsa Sigurdh.

Foto: Wilhelm Nilsson

Andreas Karlsson besökte Postnords trailer. Foto: Wilhelm Nilsson

 

En som inte förstår kritikstormen är Andreas Karlsson. Han besökte Postnords trailer på måndagen, eftersom logistik intresserar honom.

– Min bror har jobbat för Postnord. Jag vet därför hur svårt det är för företaget, att hantera så mycket post och paket som skickas, säger han.

Även under tisdagen mellan 10 och 18 har de Halmstadbor, som ännu inte fått ställa frågor, se filmer från ”insidan” av företaget eller läsa mer om postutdelningen, chansen att göra det vid Halmstads slott.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng