Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna

Regeringen satsar på elbilar när fordonsbeskattningen görs om i sommar, men industrin är inte fläckfri.

Matilda Larsson

Kl.17:54, 15 april, 2018

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna
Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar. Foto: Matilda Larsson, Pxhere.

Elbilar har blivit ett oerhört omdebatterat ämne de senaste åren.

Många stora bilproducenter har meddelat att de storsatsar på elbilar och hybrider som framtidens transportmedel.

LÄS MER: Nya fordonsskatten: Så undviker du skattesmällen

Samtidigt meddelar fler och fler hotell, varuhus och kommuner att de har installerat laddstolpar så att du kan ladda din elbil hos dem. Det är en

Reglerna för fordonsbeskattning ändras den 1 juli 2018 och innebär att nyregistrerade fossildrivna fordon som diesel- och bensinbilar blir dyrare, medan elbilar blir billigare. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta, enligt Transportverkets hemsida.

Regeringen och biltillverkarna är överens – koldioxidutsläppen måste minska.

Attityden till elbilar förändrades dock ganska drastiskt för ganska många nyligen. Då publicerades nyhetsartiklar som ifrågasatte tillverkningen av elbilars batteri.

Bland annat Aftonbladet avslöjade att grundämnet kobolt, som används i flera typer av elbilsbatterier, utvinns mestadels från Kongo-Kinshasa där både barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål utan skyddsutrustning.

Annan kritik som elbilar har fått nyligen är att hänsyn bara har tagits till hur lite elbilar släpper ut under körning, medan livscykelanalyser har glömts bort, som analyserar allt från produktion, användningen av kobolt och elförsörjning till återvinning av komponenter.

– Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar endast på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy till Financial Times.

Dieseln har tidigare klassats som miljöbil – och gör det än i dag, vilket har upprört många svenskar, då större dieselbilar får ett saftigt skattepålägg om de registreras efter den 1 juli.

Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar, har arbetat inom bilbranschen i 14 år. Han berättar att om du köper en dieselbil som är miljöklassad före den 1 juli när skatten höjs för både diesel och bensin, så kan du fortfarande få fem års befrielse från vägtrafikskatt.

– Jag blir själv riktigt lack, politikerna ändrar direktiven ofta vilket ger dubbla budskap så jag förstår att folk är förbannade.

Han berättar också att dieselbilar fortfarande är extremt bra med låga koldioxidutsläpp och låg förbrukning, beroende på vart du bor och hur mycket du behöver köra.

– Jag tycker att folk ska ta dieselpratet med en nypa salt. Självklart tycker jag att vi måste få ner koldioxidutsläppen och utveckling är alltid bra, men framförallt att man inte kör mer än man behöver, säger Hjalmar Strömgren.

Hjalmar Strömgren drar parallellen mellan diesel och etanol.

– För tio år sedan var Ford enorma på etanolbilar. Då var etanol hett men sedan påverkade oljeindustrin, med sina miljoninvesteringar, och det började rapporteras om att etanolen i Sverige tillverkades av brasiliansk skog, vilket var falskt. Det visade sig vara svenska skogsrester man använde, säger Hjalmar Strömgren. 

Tror du att det finns risk att elbilarna kan komma att smutskastas?
– Ja absolut, jag tror att oljeindustrin kommer att fokusera alltmer på totaltillverkningen av elbilar och i synnerhet på batteriframställningen. Det kan säkert komma smutskastning från alla håll och kanter framöver, säger Strömgren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”

"Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret", enligt Motormännens Riksförbund.

Matilda Larsson

Kl.10:00, 23 april, 2018

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”
Foto: Arkiv / Nate Steiner.

Regeringen har meddelat att kommuner får inrätta miljözoner från 2020.

Under en kongress i går, konstaterades att Motormännens Riksförbund anser att om miljözoner ska inrättas, ska det finnas ett tydligt samband mellan utsläpp från personbilar och de platser och tider när miljözoner ska gälla.

Enligt Motormännen finns det flera frågor som behöver besvaras innan kommunerna tar beslut om miljözoner. Hittills har ingen utredning gjorts om hur handeln, tjänste- och transportsektorn påverkas av tuffa avskärmande zonor, eller hur samhällsekonomin påverkas när hushållen tvingas till stora utgifter för nya bilar.

”Från Motormännens sida saknar vi ett helhetsgrepp när det gäller att fortsätta förbättra luftkvaliteten i våra tätorter. Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret. Biltillverkarna går helt fria, trots att det är just biltillverkare som har trixat med utsläppssiffrorna. Det har bidragit till högre utsläpp än vad vi konsumenter hade kunnat förvänta oss”, skriver Motormännen i ett pressmeddelande.

Det nya fordonsskattesystemet bonus-malus och den senaste reningstekniken kommer att innebära betydligt renare bilar framöver.

Motormännen anser att att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta istället kommer att kraftigt försenas på grund av miljözonerna, då de befarar att på grund av debatten om diesel, väljer konsumenterna mindre klimatvänliga bensinbilar istället för dieselbilar som kan tanka förnyelsebart.

Motormännen avslutar med att de förväntar sig att kommunpolitikerna tar ansvar och noga utreder konsekvenserna av att införa miljözoner i den egna kommunen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna

"För många räcker det inte att ha en enda bil", säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 20 april, 2018

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna
Foto: Pxhere.

I en tid där bilars utsläpp och framtid är hetare än någonsin, har en ny undersökning gjorts för att se hur många bilar som finns i de svenska hushållen.

I Blockets rikstäckande undersökning uppger fyra av tio svenska bilägare, 41 procent, att det finns fler än en bil i hushållet. Närmare var tredje svarande uppger att det finns två bilar och nästan var tionde uppger att det finns tre bilar eller fler.

Anledningarna till att ha flera bilar i hushållen varierar, men majoriteten av de som har fler än en bil i hushållet uppger att skälet är att familjemedlemmar pendlar till olika adresser.

Det näst vanligaste skälet är att man har olika bilar till olika ändamål, till exempel en bil för att pendla till jobbet och en annan för fritidsintressen.

– För många räcker det inte att ha en enda bil i hushållet för att lösa alla transporter till och från jobbet, skolan och mataffären. Det visar på att behovet av transporter med bil är stort och ser man det ur ett hållbarhetsperspektiv låter sig privatbilismen inte ersättas så enkelt. Om vi ska komma åt miljöproblematiken behöver vi ställa om till förnybara bränslen och utsläppsfria alternativ, inte förbjuda bilarna, säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Andra skäl till att hushåll har fler än en bil, är att man helt enkelt vill äga varsin bil, eller att man har ett stort bilintresse.

– Bilhobbyn är stor och viktig i Sverige. Många har en gammal pärla stående hemma i garaget som man lägger kärlek på och bara plockar fram de allra soligaste dagarna, avslutar Daniel Östlund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter

Så mycket får du betala om du blir påkommen.

Matilda Larsson

Kl.10:49, 20 april, 2018

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter
Foto: Arkiv, Pixnio.

Brukar du strunta i att ge tecken när du ska svänga när du är ute och cyklar? Eller cyklar du på trottoaren?

När vårsolen börjar titta fram och grusen sopas bort från gatorna ökar intresset för att börja cykla igen. Den senaste veckan har antalet sökningar i cykelkategorin på Blocket ökat med 16 procent jämfört med föregående vecka.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Det är dock relativt få cyklister som känner till hur dyrt det kan bli att bryta mot lagen.

Här är 16 lagbrott som kan ge böter för cyklister:

1. Cykla mot rött ljus – 1 500 kronor
2. Låta bli att lyda polismans anvisning – 1 000 kronor
3. Inte stanna vid stopplikt – 1 000 kronor
4. Inte iaktta väjningsplikt – 1 000 kronor
5. När du cyklar i mörkret kan du få böter om strålkastare eller baklykta saknas/ur funktion/bristfällig, om du saknar eller har dåliga reflexer eller inte har tänt dina lysen – 500 kronor per brott
6. Ringklocka saknas/ur funktion – 500 kronor
7. Cykla på fel vägbana (till exempel på gångbana/trottoar) – 500 kronor
8. Cykla på väg med ”Förbud mot fordonstrafik” – 500 kronor
9. Cykla på väg med ”Förbud mot infart” – 500 kronor
10. Cykla mot enkelriktat – 500 kronor
11. Otillåtet antal passagerare (skjutsning) kostar föraren 500 kronor och passageraren 500 kronor
12. Inte välja för gående vid obevakat övergångsställe – 1 500 kronor
13. Cykla över spärrområde – 800 kronor
14. Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500 kronor
15. Inte ge tecken (till exempel vid sväng/körfältsbyte) – 500 kronor
16. Överträdelse av högsta tillåtna fordonsbredd – 500 kronor

Källa: Polisen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Få känner till lagbrottet. "Det är viktigt att upplysa människor."

Matilda Larsson

Kl.10:37, 19 april, 2018

Fängelse – om du tvättar bilen hemma
Foto: Pixabay.

Vi svenskar tvättar våra bilar över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av biltvättarna sker direkt på gatan, enligt energiföretaget Tekniska verken.

Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner ut i våra vattendrag, sjöar och hav, vilka är skadliga både för människor och miljön.

Miljömärket Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som gjordes 2016 ger upphov till utsläpp i form av miljöfarliga tungmetaller som 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kilogram bly, krom och nickel och 41 kilogram kadmium varje år.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia att miljön inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Hela fyra av tio tvättar bilen hemma på gatan.

Mer än varannan uppger samtidigt att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Även om reglerna kan skilja sig lite från kommun till kommun, finns det vissa saker som gäller alla, oavsett vart man bor i Sverige.

Enligt andra kapitlet i miljöbalken ”ska alla som utför en handling, som kan orsaka skada för människors hälsa eller miljö, skaffa sig den kunskap som behövs för att skydda omgivningen mot skada eller olägenhet.”

Det står alltså inte uttryckligen i lagen att man inte får tvätta bilen hemma på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Beroende på var du står hamnar tvättvattnet antingen orenat ut i närmaste vattendrag eller så går det med dagvattenledningarna till det kommunala reningsverket.

Miljönämnden får dessutom i enskilda fall förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på gatan.

Straffet för miljöbrott är böter eller fängelse i högst två år. I till exempel Jönköping kan en person dömas till böter på 10 000 kronor.

Eftersom det är kommunernas ansvar att se till att miljöbalken följs är det i nuläget en liten risk att bli dömd för att tvätta sin bil på gatan, då få kommuner säger sig lägga några resurser på att bötfälla gatutvättare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng