Kraftig exportökning av svenska begagnade bilar | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Kraftig exportökning av svenska begagnade bilar

Flera anledningar gör att bilarna är åtråvärda för utländska köpare.

Matilda Larsson

Kl.12:47, 6 april, 2018

Kraftig exportökning av svenska begagnade bilar
Foto: Pxhere.

Intresset för svenska begagnade bilar bland utländska köpare har ökat kraftigt de senaste åren.

Enligt statistik från bilvärderingssiten Bilpriser har försäljningen ökat med 145 procent sedan 2014. Statistiken visar också att andelen dieselbilar på export har ökat senaste året.

Exporten av begagnade bilar ökade med 44 procent under 2017. Framförallt säljs bensindrivna bilar men andelen har gått ned de senaste åren till förmån för dieselbilar som nu ökar kraftigt.

Antalet dieselbilar på export ökade med 63 procent från 2016 till 2017 och i år står dessa för 47 procent av alla begagnade bilar som sålts på export.

– Svenska begagnade bilar står sig bra internationellt mycket på grund av försvagningen av svenska kronan, som sedan 2014 gått ned med cirka 15 procent mot Euron. Det gör bilarna prisvärda för utländska köpare som använder Euro som valuta. En annan faktor är internetmognaden som förändrat sättet att köpa begagnade bilar, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.

Det mest populära bilfabrikatet bland utländska köpare är Volvo, vars försäljning ökat kraftigt det senaste året. Även Volkswagen, Audi, Renault och Skoda ökade markant under 2017. Försäljningstillväxten av Toyota-bilar har däremot avstannat det senaste året.

– Efterfrågan är särskilt hög bland transportbilar och premiumvarumärken. Framförallt finns köparna i länder i Öst- och Centraleuropa, säger Henrik Littorin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget

Allt färre omkommer i trafiken, enligt nya siffror.

Matilda Larsson

Kl.10:52, 25 april, 2018

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget
Foto: Wikimedia Commons/Holger.Ellgaard.

Förra året dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan. Det visar Trafikanalys officiella statistik om vägtrafikskador.

Det är det lägsta antalet omkomna sedan andra världskriget. Av de omkomna var 18 procent 75 år och äldre. Många av de äldre som omkommer är oskyddade trafikanter.

Av de 253 omkomna var 77 procent män. Majoriteten av de omkomna alkoholpåverkade personbilsförarna förolyckas i singelolyckor. Förutom omkomna, ledde vägtrafikolyckor under 2017 till att cirka 2 300 personer skadades svårt och ungefär 17 400 skadades lindrigt, enligt polisens rapportering.

Av dem som omkom i vägtrafiken förra året var en knapp fjärdedel mellan 0–24 år. Av de omkomna var tio barn, det vill säga under 18 år.

I relation till åldersgruppernas storlek är risken att omkomma i trafiken störst bland unga vuxna 18 – 24 år och bland de äldsta, 75 år och äldre.

– Bil är totalt sett det vanligaste färdmedlet bland de omkomna. Skillnaderna är dock stora mellan olika åldersgrupper. Bland de äldsta är hälften av de omkomna oskyddade trafikanter – främst cyklister och gående. Bland unga vuxna som omkommer dominerar istället bilen stort, följt av motorcykel, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.

Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av de 4 400 allvarligt skadade i trafiken. Nästan 80 procent av de allvarligt skadade cyklisterna skadades i en singelolycka. En förutsättning för att minska antalet allvarligt skadade är därför att förbättra säkerheten för cyklister och för dom som färdas i personbil.

Vanligaste olyckstypen bland dödsolyckorna var singelolycka med motorfordon, nästan fyra av tio, följt av mötesolyckor mellan två motorfordon, 17 procent, samt kollision mellan motorfordon och fotgängare,15 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det

Här börjar de första farthindren att testas i morgon.

Matilda Larsson

Kl.13:45, 24 april, 2018

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det
Pressbild: Edeva.

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare kommer däremot inte undan. Trafikverket testar just nu ny teknik för aktiva farthinder.

Det nya farthindret är en lucka i vägbanan, som öppnas när någon kör för fort. När luckan öppnas, blir det ett hål i vägen som är obehagligt att köra över. På så sätt blir föraren påmind om hastighetsöverträdelsen.

De som håller sig inom hastighetsbegränsningen kommer inte att märka av hindret över huvud taget. Det ger mindre slitage på fordon och en trevligare arbetsmiljö för yrkesförare.

Foto: Edeva.

Foto: Edeva.

– Förutom att trafiksäkerheten ökar för oskyddade trafikanter, bidrar de nya aktiva farthindren också till förbättrad körkomfort i jämförelse med traditionella farthinder – i alla fall för dem som inte kör för fort, säger Eva Lundberg, Trafikverkets nationella samordnare. Om hastigheten hålls blir trafikflödet jämnare. Det blir också mindre utsläpp och buller.

Trafikverket testar de aktiva farthindren i Ystad med start den 25 april och planeras att testa på två platser till i landet under 2019 och 2020.

Effekterna på hastigheten och miljö kommer att utvärderas kontinuerligt under en femårsperiod. Därefter kommer det fattas beslut om fler aktiva farthinder ska placeras ut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin

"Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel."

Matilda Larsson

Kl.13:26, 24 april, 2018

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin
Foto: Pixabay.

Förra året ökade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med 1,3 procent jämfört med året innan. Det framgår av Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

Under 2017 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,8 miljarder mil vilket är den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas 1999.

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade samtidigt med en procent jämfört med året innan och är den lägsta noteringen hittills, men antalet personbilar i trafik ökar stadigt vilket förklarar ökningen i total körsträcka. Den totala körsträckans ökning på 1,3 procent kan relateras till befolkningsökningen som också var 1,3 procent.

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka. Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Personbilar som kan drivas med ett alternativt drivmedel som el, etanol eller gas stod för åtta procent av den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar år 2016. Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika drivmedel.

Längsta körsträcka hade gasbilar med 1 912 mil. De bensindrivna bilarna hade år 2016 en körsträcka på 927 mil jämfört med de dieseldrivna som kördes 1 699 mil, det vill säga nästan dubbelt så långt. Effekter av detta är att bensinbilar och dieselbilar stod för vardera 46 procent av det totala trafikarbetet år 2017.

*Körsträckorna baseras på mätarställningsuppgifter från besiktningsorganen. Beräknas som antal fordon multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordonskilometer.

Källa: Trafikanalys.

Källa: Trafikanalys.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”

"Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret", enligt Motormännens Riksförbund.

Matilda Larsson

Kl.10:00, 23 april, 2018

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”
Foto: Arkiv / Nate Steiner.

Regeringen har meddelat att kommuner får inrätta miljözoner från 2020.

Under en kongress i går, konstaterades att Motormännens Riksförbund anser att om miljözoner ska inrättas, ska det finnas ett tydligt samband mellan utsläpp från personbilar och de platser och tider när miljözoner ska gälla.

Enligt Motormännen finns det flera frågor som behöver besvaras innan kommunerna tar beslut om miljözoner. Hittills har ingen utredning gjorts om hur handeln, tjänste- och transportsektorn påverkas av tuffa avskärmande zonor, eller hur samhällsekonomin påverkas när hushållen tvingas till stora utgifter för nya bilar.

”Från Motormännens sida saknar vi ett helhetsgrepp när det gäller att fortsätta förbättra luftkvaliteten i våra tätorter. Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret. Biltillverkarna går helt fria, trots att det är just biltillverkare som har trixat med utsläppssiffrorna. Det har bidragit till högre utsläpp än vad vi konsumenter hade kunnat förvänta oss”, skriver Motormännen i ett pressmeddelande.

Det nya fordonsskattesystemet bonus-malus och den senaste reningstekniken kommer att innebära betydligt renare bilar framöver.

Motormännen anser att att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta istället kommer att kraftigt försenas på grund av miljözonerna, då de befarar att på grund av debatten om diesel, väljer konsumenterna mindre klimatvänliga bensinbilar istället för dieselbilar som kan tanka förnyelsebart.

Motormännen avslutar med att de förväntar sig att kommunpolitikerna tar ansvar och noga utreder konsekvenserna av att införa miljözoner i den egna kommunen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng