Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen”

Regeringens besked om miljözoner har mött hård kritik.

Matilda Larsson

Kl.11:05, 26 mars, 2018

Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen”
Foto: Motormännens riksförbund, Matilda Larsson.

Kommuner kommer att ha möjlighet att införa tre miljözoner från och med den 1 januari 2020. Det beskedet gav infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog förra veckan.

Som 24Halmstad rapporterade, i den hårdaste zonen, milijözon klass 3, kommer kommuner ha möjlighet att stänga ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och bilar som drivs med fordonsgas med rening enligt Euro 6. I den zonen tillåts alltså inte ens personbilar som är laddhybrider, även om de körs på el.

LÄS MER: KLART: Så blir Sveriges nya miljözoner

Regeringens besked har mött kritik från bland annat Motormännens riksförbund som anser att regeringen har svikit svenskarna.

– Det är häpnadsväckande att regeringen väljer att svika hushållen istället för att ställa krav på biltillverkarna som har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller genom att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Enligt Motormännen kommer miljözonerna att kosta samhället och hushållen många miljarder, men vara överspelade inom endast några år.

Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle invånarna i Stockholm behöva köpa nya bilar för mer än nio miljarder kronor. Samhällets besparing på minskat utsläpp och buller skulle endast bli 330 miljoner kronor på tio år, beräknat på att miljözoner införs 2020, enligt Motormännen.

– Luftkvaliteten är viktig och gemensamt beslutade gränsvärden ska vi självklart hålla. Om det kräver att användningen av redan sålda fordonstyper begränsas, kan det endast gälla på de platser och vid de tidpunkter som satta gränsvärden överskrids. Så resonerar man i Oslo, Stuttgart och många andra städer. Nu ligger ett stort ansvar på kommunerna att noggrant utreda om och var miljözoner ska inrättas, säger Heléne Lilja.

Beslutet har dock inte bara mött kritik. Bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet är positiva till regeringens besked.

– Det här är ett beslut i rätt riktning. Miljözonskrav är ett viktigt verktyg för att förbättra luftkvaliteten i våra städer, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Miljöinstitutet skriver i ett pressmeddelande att de istället hade velat se ett dieselförbud tidigare än år 2022.

– Önskvärt hade dock varit att kommunerna haft möjlighet att sätta gränsen till Euro 6 för dieselbilar redan år 2020 och inte som regeringens förslag först 2022. Det är stor skillnad av kväveoxidutsläpp i verklig körning mellan Euro 5 och Euro 6, samtidigt som utsläppsskillnaderna i verkligheten är mindre mellan Euro 5, Euro 4 och Euro 3, säger Anders Roth.

Fakta



Vad händer nu?
Regeringen kommer att besluta om ändringar i trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna. Ändringar behöver först notifieras i EU. Därefter kan kommuner besluta att införa en eller fler miljözoner enligt ovan. Kommunala beslut om miljözoner kan behöva avgöras i domstol.

Regeringen ger också ett uppdrag till Transportstyrelsen att ta fram förslag på hur kommunernas möjlighet att se till att miljözonsbestämmelser och andra trafikregler efterlevs.

Regeringen behöver inte riksdagens godkännande för att ändra i trafikförordningen, men en annan regering kan ändra förordningen igen.

Källa: Motormännens riksförbund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flera vägar stängs av – här kan det bli kaos

Här är vägarna som stängs av – under flera veckor.

Martin Persson

Kl.08:58, 26 april, 2018

Flera vägar stängs av – här kan det bli kaos
Foto: Albin Olsson Wikimedia Commons /Patrik Leonardsson

Halmstads kommun meddelar att bilister runt Slottsmöllan i Halmstad kommer märka av begränsad framkomlighet och omledning av trafik de kommande veckorna. Under arbetet kommer delar av Sofiebergsvägen och Sperlingsholmsvägen stängas av för biltrafik, då körvägen ska breddas och en ny busshållplats ska byggas.

Ett glädjande besked är däremot att gång- och cykeltrafikanter kommer att kunna passera som vanligt.

– Vi är glada att vi hittade en lösning för gång- och cykeltrafiken. Det känns bra att exempelvis skolbarnen kommer kunna ta sin vanliga väg till och från skolan, säger Jonas Wilsby som är projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Om cirka tre veckor, onsdagen den 16 maj, kommer den gamla Slöttsmöllebron att enkelriktas i sydostlig riktning från Slottsmöllan till Frennarp. Enligt kommunen kommer enkelriktningen att gälla tills vidare, men utvärderas efterhand.

”Anledningen till att detta görs är att den gamla bron inte är dimensionerad för den trafik som går där idag och med den exploatering som nu sker i området riskerar att trafiken ökar ytterligare. Med en enkelriktning kan trafikmängden förväntas minska och det blir bättre utrymme för fotgängare och cyklister vilket ökar deras framkomlighet och trygghet”, skriver Halmstads kommun i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget

Allt färre omkommer i trafiken, enligt nya siffror.

Matilda Larsson

Kl.10:52, 25 april, 2018

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget
Foto: Wikimedia Commons/Holger.Ellgaard.

Förra året dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan. Det visar Trafikanalys officiella statistik om vägtrafikskador.

Det är det lägsta antalet omkomna sedan andra världskriget. Av de omkomna var 18 procent 75 år och äldre. Många av de äldre som omkommer är oskyddade trafikanter.

Av de 253 omkomna var 77 procent män. Majoriteten av de omkomna alkoholpåverkade personbilsförarna förolyckas i singelolyckor. Förutom omkomna, ledde vägtrafikolyckor under 2017 till att cirka 2 300 personer skadades svårt och ungefär 17 400 skadades lindrigt, enligt polisens rapportering.

Av dem som omkom i vägtrafiken förra året var en knapp fjärdedel mellan 0–24 år. Av de omkomna var tio barn, det vill säga under 18 år.

I relation till åldersgruppernas storlek är risken att omkomma i trafiken störst bland unga vuxna 18 – 24 år och bland de äldsta, 75 år och äldre.

– Bil är totalt sett det vanligaste färdmedlet bland de omkomna. Skillnaderna är dock stora mellan olika åldersgrupper. Bland de äldsta är hälften av de omkomna oskyddade trafikanter – främst cyklister och gående. Bland unga vuxna som omkommer dominerar istället bilen stort, följt av motorcykel, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.

Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av de 4 400 allvarligt skadade i trafiken. Nästan 80 procent av de allvarligt skadade cyklisterna skadades i en singelolycka. En förutsättning för att minska antalet allvarligt skadade är därför att förbättra säkerheten för cyklister och för dom som färdas i personbil.

Vanligaste olyckstypen bland dödsolyckorna var singelolycka med motorfordon, nästan fyra av tio, följt av mötesolyckor mellan två motorfordon, 17 procent, samt kollision mellan motorfordon och fotgängare,15 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det

Här börjar de första farthindren att testas i morgon.

Matilda Larsson

Kl.13:45, 24 april, 2018

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det
Pressbild: Edeva.

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare kommer däremot inte undan. Trafikverket testar just nu ny teknik för aktiva farthinder.

Det nya farthindret är en lucka i vägbanan, som öppnas när någon kör för fort. När luckan öppnas, blir det ett hål i vägen som är obehagligt att köra över. På så sätt blir föraren påmind om hastighetsöverträdelsen.

De som håller sig inom hastighetsbegränsningen kommer inte att märka av hindret över huvud taget. Det ger mindre slitage på fordon och en trevligare arbetsmiljö för yrkesförare.

Foto: Edeva.

Foto: Edeva.

– Förutom att trafiksäkerheten ökar för oskyddade trafikanter, bidrar de nya aktiva farthindren också till förbättrad körkomfort i jämförelse med traditionella farthinder – i alla fall för dem som inte kör för fort, säger Eva Lundberg, Trafikverkets nationella samordnare. Om hastigheten hålls blir trafikflödet jämnare. Det blir också mindre utsläpp och buller.

Trafikverket testar de aktiva farthindren i Ystad med start den 25 april och planeras att testa på två platser till i landet under 2019 och 2020.

Effekterna på hastigheten och miljö kommer att utvärderas kontinuerligt under en femårsperiod. Därefter kommer det fattas beslut om fler aktiva farthinder ska placeras ut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin

"Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel."

Matilda Larsson

Kl.13:26, 24 april, 2018

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin
Foto: Pixabay.

Förra året ökade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med 1,3 procent jämfört med året innan. Det framgår av Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

Under 2017 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,8 miljarder mil vilket är den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas 1999.

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade samtidigt med en procent jämfört med året innan och är den lägsta noteringen hittills, men antalet personbilar i trafik ökar stadigt vilket förklarar ökningen i total körsträcka. Den totala körsträckans ökning på 1,3 procent kan relateras till befolkningsökningen som också var 1,3 procent.

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka. Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Personbilar som kan drivas med ett alternativt drivmedel som el, etanol eller gas stod för åtta procent av den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar år 2016. Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika drivmedel.

Längsta körsträcka hade gasbilar med 1 912 mil. De bensindrivna bilarna hade år 2016 en körsträcka på 927 mil jämfört med de dieseldrivna som kördes 1 699 mil, det vill säga nästan dubbelt så långt. Effekter av detta är att bensinbilar och dieselbilar stod för vardera 46 procent av det totala trafikarbetet år 2017.

*Körsträckorna baseras på mätarställningsuppgifter från besiktningsorganen. Beräknas som antal fordon multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordonskilometer.

Källa: Trafikanalys.

Källa: Trafikanalys.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng