Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar

De nya ändringarna kommer mycket snabbare än väntat.

Matilda Larsson

Kl.10:13, 16 februari, 2018

Nu ändrar Postnord reglerna – paketkaos väntar
Foto: Public Domain Pictures / Matilda Larsson.

Från och med 1 mars 2018 ändrar Postnord reglerna för utländska paket.

Alla som har köpt varor på nätet från Kina och andra länder utanför EU, kommer då att behöva betala en administrationsavgift på minst 75 kronor för paket med värde av upp till 1 500 kronor, vilket SVT först rapporterade.

LÄS MER: Kritiken: Därför bör du undvika populära shoppingjätten

Om paketvärdet är högre än 1 500 kronor blir administrationsavgiften 125 kronor.

– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket till SVT.

Som vi tidigare har rapporterat, skickas över en miljon paket från Kina till Sverige varje vecka. Av dessa är det endast en bråkdel av kunderna som betalar den svenska momsen på 25 procent.

Enligt Tullverket går statskassan miste om ungefär 0,5-1 miljard kronor på grund av staten inte får in dessa momspengar. Därför har Tullverket krävt att Postnord tar fram en handlingsplan som ska vara klar senast den första mars.

Men nu är beskedet att Postnords handlingsplan också ska börja gälla från samma datum.

– Det är naturligtvis på det sättet att från ett konsumentperspektiv hade det varit bättre om vi hade kunnat få en längre övergångsperiod, säger Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord, till SVT.

Det stora problemet för Postnord är att det kan ta upp till två månader från beställning, till att varorna dyker upp i Sverige. Därför är det många som har köpt varor de senaste veckorna som inte vetat om att de ska betala administrationsavgiften, plus svensk moms på 25 procent.

Det innebär till exempel att ett paket strumpor från Wish som skulle vara ”gratis”, det vill säga att kunden bara betalar 19 kronor för frakt, istället kostar kunden 19 kronor plus fem kronor i moms och ytterligare 75 kronor i administrationsavgift. Kostnaden för paketet blir därför 99 kronor istället för 19 kronor.

Eftersom 97 procent av alla de produkter som flödar in till Sverige har ett värde på under 200 kronor, räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som nu införs.

Det innebär att hundratals paket troligen inte kommer att bli uthämtade under en period framöver, vilket SVT beskriver som ett kommande paketkaos.

– Det kommer säkert att vara väldigt negativa reaktioner från konsumenter i media. Å andra sidan har vi många privata aktörer här i landet och andra länder som tacksamt tar emot den förändring som vi nu möjliggör, säger Åsa Willcox.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka bidrag

Totalt är det 701 miljoner som ska betalas tillbaka till Försäkringskassan.

Matilda Larsson

Kl.15:54, 25 maj, 2018

91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka bidrag
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN.

Bostadsbidrag är ett stöd som Försäkringskassan delar ut till människor i vissa utsatta situationer som behöver hjälp att betala hyran eller månadsavgiften för sitt boende.

Nu visar det sig att nästan 91 000 hushåll kan behöva betala tillbaka delar av bostadsbidraget – totalt 701 miljoner kronor.

Det är Hem & Hyra som har tagit del av Försäkringskassans senaste siffror, som är det högsta siffrorna på tio år. Återbetalningen gäller de bostadsbidrag som betaldes ut under 2016.

Anledningen till att man blir återbetalningsskyldig är att siffrorna som man skrivit in på ansökan till bidraget, inte sedan stämmer med slutskattebeskedet.

Vad som krävs för att ansöka om bostadsbidrag med barnfamilj kan du läsa mer om på Försäkringskassans hemsida och för dig som är ung och studerar kan du läsa om kraven här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Riksgälden larmar: ”Kronan är för svag”

Tar position under fredagen för en stärkt krona.

Matilda Larsson

Kl.14:58, 25 maj, 2018

Riksgälden larmar: ”Kronan är för svag”
Foto: Matilda Larsson.

Riksgälden har beslutat att ta en position för en starkare krona mot euron i syfte att sänka kostnaderna för statsskulden.

Positionen innebär att statsskuldens valutaexponering inte minskar i samma takt som tidigare beslutats.

– Vi tycker att kronan är för svag, säger Riksgäldsdirektör Hans Lindblad till journalister i en kommentar till Riksgäldens pressmeddelande under fredagen.

Positionen ska tas stegvis vid olika nivåer på kronkursen och kan som mest uppgå till 7 miljarder kronor. Riksgälden kommer att informera i förväg när avvecklingen av positionen påbörjas, enligt presmeddelandet.

Enligt regeringens riktlinjer ska statsskuldens valutaexponering minska. Det sker genom att Riksgälden löpande växlar till sig utländsk valuta mot kronor för motsvarande 20 miljarder kronor per år.

Samtidigt kan Riksgälden ta positioner i kronans växel­kurs på upp till 7,5 miljarder kronor. Med en sådan position kan Riksgälden således påverka den takt valutaexponeringen minskar med.

Kronan har försvagats under de senaste åren och försvagningen har accentuerats under 2018.

Riksgälden bedömer att kronan på sikt kommer att stärkas. Genom att dra ned på växlingstakten under en period när kronan är svag kan kostnaden för statsskulden sänkas, enligt pressmeddelandet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker

"Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder".

Matilda Larsson

Kl.08:32, 24 maj, 2018

Ännu en matjätte blir digital – skrotar kvitton i samtliga butiker
Foto: Mikael Lagerwall/City Gross.

Nyligen rapporterade vi att Hemköp ska börja införa digitala kvitton i sina butiker.

Nu meddelar även City Gross att de på fredag, den 25 maj, stänger av de automatiska kvittoutskrifterna. Samtidigt införs digitala kvitton direkt i appen eller via e-post för alla deras förmånskunder.

LÄS MER: Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

– Den viktigaste anledningen är att minska pappersförbrukningen för att spara miljön. Det känns omodernt att använda så mycket papper när det finns alternativa sätt att lösa det på, säger Pontus Andersson chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food som driver City Gross.

Sedan april i år har City Gross i utvalda butiker testat att stänga av den automatiska utskriften av kvitton och erbjuda digitala kvitton till förmånskunderna. Den 25 maj sker förändringen i samtliga butiker.

– Vi har nästan uteslutande fått positiva kommentarer från kunder. Vissa har till och med tackat oss för initiativet. Det har stärkt oss i att detta är rätt steg att ta och nu inför vi förändringen i samtliga butiker, säger Pontus Andersson.

De allra flesta kunder sparar inte på sina kvitton och många kvitton blir liggande kvar i butikerna, enligt ett pressmeddelande. Med den gamla metoden skrevs under ett år cirka 40 ton kvitton ut i butikerna.

– Om alla våra förmånskunder skulle välja att bara använda digitala kvitton skulle det innebära att vi sparade 20 miljoner utskrivna kvitton per år, berättar Andersson.

Enligt den nya standarden skrivs inget kvitto ut automatiskt. Kunden får själv välja om kvittot ska skrivas ut vid varje köp, antingen via en knapp på touch-skärmen när de avslutar sitt köp i självscanningen eller genom att svara ”ja” i en manuell kassa när personalen frågar om de vill ha ett utskrivet kvitto.

Skulle kunden ångra sig så kan kassapersonalen lätt hämta upp kvittot och skriva ut direkt i kassan.

– Genom digitala kvitton får alla förmånskunder automatiskt ordning och reda på sina kvitton och det är lätt att hitta dem när de behövs, exempelvis vid en reklamation. Förmånskundernas kvitton sparas automatiskt i appen utan att kunderna behöver göra några val eller inställningar, avslutar Andersson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

App ska få unga att börja jobba hos grannen

"Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan".

Matilda Larsson

Kl.15:26, 23 maj, 2018

App ska få unga att börja jobba hos grannen
Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr. Foto: Yepstr.

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet.

Frågar man istället ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

Enligt Sveriges kommuner och landsting tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om personen har haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

Nu vill man på ett nytt sätt hitta unga mellan 15-21 år som vill jobba.

Yepstr, en app-baserad tjänst som tidigare testats i Stockholm, lanseras i hela Sverige i dag, den 20 maj 2018, och kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda.

Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt, enligt företaget.

– Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas, säger Jacob Rudbäck, vd och grundare av Yepstr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”

Agerar efter dåligt rykte.

Wilhelm Nilsson

Kl.17:59, 21 maj, 2018

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”
Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord. Foto: Wilhelm Nilsson

Postnord har kanske främst uppmärksammats för sin hantering av paket, samt den avgift som det statligt ägda företaget tar ut – vid paketförsändelser från Kina – det senaste året. På måndagen fanns distributionsföretaget på plats i Halmstad, för att svara på Halmstadbornas frågor kring de berörda ärendena, men också om positiva ämnen.

– Vi vill komma närmre det svenska folket, och på så vis förbättra vår service, säger Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord.

Företaget gör en Sverigeturné när 21 orter besöks, och i den här veckan är det alltså Halmstads tur. Som Åsa Sigurdh uttrycker det, har Postnord fått utstå en hel del negativ publicitet det senaste året. Men när de kommit ut till orterna, är omkring 70 till 80 procent av kunderna nöjda.

Men inte alla.

– Det finns folk som kommer hit för fråga om varför de fått sin post felutdelad. Eller om varför de måste betala den extra avgiften för paket från Kina, säger Åsa Sigurdh.

Foto: Wilhelm Nilsson

Andreas Karlsson besökte Postnords trailer. Foto: Wilhelm Nilsson

 

En som inte förstår kritikstormen är Andreas Karlsson. Han besökte Postnords trailer på måndagen, eftersom logistik intresserar honom.

– Min bror har jobbat för Postnord. Jag vet därför hur svårt det är för företaget, att hantera så mycket post och paket som skickas, säger han.

Även under tisdagen mellan 10 och 18 har de Halmstadbor, som ännu inte fått ställa frågor, se filmer från ”insidan” av företaget eller läsa mer om postutdelningen, chansen att göra det vid Halmstads slott.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng