Halmstadrestaurangens glädjebesked: ”En dröm vi inte trodde skulle bli sann” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Halmstadrestaurangens glädjebesked: ”En dröm vi inte trodde skulle bli sann”

Öppnar för att expandera efter platsen i White Guide.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:28, 8 februari, 2018

Halmstadrestaurangens glädjebesked: ”En dröm vi inte trodde skulle bli sann”
Johanna Norström och My Djurberg. Foto: Mattias Olsson

I början av året fick My Djurberg och Johanna Norström veta att deras restaurang Tillsammans fått ett tillfälligt bygglov för att kunna bedriva sin verksamhet under sommaren. Något 24Halmstad skrivit om tidigare. Under onsdagen nåddes tjejerna av ännu ett glädjebesked då deras andra restaurang Söderfamiljen kommit med i White Guide för 2018.

– Det är en dröm vi inte trodde skulle bli sann. Det kändes som en kärleksförklaring till det här sjukt roliga jobbet som vi gör varje dag, säger My Djurberg till 24Halmstad.

– Det blir en bekräftelse på att det vi gjort i några år fungerar, att andra människor också tycker att det är bra. Och det är lite som en barndomsdröm. Man har alltid läst White Guide när den kommit ut, och vi har ju tänkt lite sådär att en gång kanske vi kommer med. Men vi trodde inte att det skulle vara nu, säger Johanna Norström.

Det råder ingen tvekan om att tjejerna både är stolta och överraskade över att ha tagit plats i det fina sällskapet.

– När vi var 22 och träffades och startade Tillsammans så sade vi att målet är väl White Guide, och så skrattade vi. Lite som ett skämt. Detta trodde vi nog ändå var ouppnåeligt. Vi är mycket nöjda att vara med, säger My.

– När de ringde och berättade på telefon så trodde man lite att han ville sälja en annons först, så vi var lite negativa först, säger Johanna med ett skratt.

Hur tar ni det här vidare?
Vi vill på något sätt fortsätta att vara de vi är. Vi vill inte tappa våran anda bara för att vi är med i en guide, säger My.

– Det är samtidigt ett mål att sträva efter att vara kvar i White Guide nu. År in och år ut. Vi vill förvalta det men ändå inte anpassa oss till någonting som skulle anpassa oss bättre för guiden, säger Johanna.

Söderfamiljen startade My och Johanna 2014. Då hade de redan haft Tillsammans i fyra års tid.

Foto: Mattias Olsson.

Foto: Mattias Olsson.

– Vi blev lite uttråkade eftersom Tillsammans bara var en säsongskrog. Vi kände att vi skulle vara lite vuxna, och då startade vi Söderfamiljen, säger My.

Totalt har de 30 anställda i de båda restaurangerna. Åtminstone under sommarperioderna när det är som mest.

Har det alltid varit självklart att ni ska göra detta ihop?
– Från den dagen vi träffades har det nog känts självklart, men det gick snabbt. Vi träffades på vintern 2009 då vi båda jobbade på samma restaurang. Vi lärde känna varandra genom att vi båda älskade mat och dryck. Sedan hade vi samma dröm och vision om stället vi ville öppna. Så vi tänkte att nu gör vi det på riktigt eftersom vi är två, säger Johanna.

Vilken känsla vill ni förmedla med Söderfamiljen?
– Kärlek och gemenskap. Alla ska känna sig välkomna och det ska vara opretentiöst och gött häng med god mat och dryck, säger My.

– Man ska känna sig glad när man kommer in. Lite: Oj, här var det härligt, säger Johanna.

Har ni någon målsättning för restaurangen?
– Man hoppas såklart att den kommer att bli kvar under en lång tid, som en kvarterskrog som alltid varit här. Det är häftigt med något långsiktigt. Sedan hoppas vi ju att söder som stadsdel kommer att utvecklas väldigt mycket. Då är ju det här ett guldläge som vi i så fall förvaltat sedan innan utvecklingen. Men något mål att sälja mer finns inte. Bygga ut vill man ju alltid, men det är ingenting vi fokuserar på just nu. säger Johanna.

Däremot avslöjar tjejerna att de kan ha något nytt på gång till sommaren.

– Vi är sugna och kommer eventuellt att starta ett tredje projekt i sommar. Ju mer desto bättre som man säger. Det är också inom restaurangbranschen, men mer än så kan jag inte säga, säger My hemlighetsfullt.

Snart blir Tillsammans året runt restaurang, ska den in i White Guide då också?
– Exakt, då blir det två i guiden, säger Johanna och båda skrattar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Halmstadrestaurangen om succén: ”Definitivt ett erkännande”

Hade inte räknat med en plats på prestigefyllda listan.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:02, 17 februari, 2018

Halmstadrestaurangen om succén: ”Definitivt ett erkännande”
Foto: Mattias Olsson.

I förra veckan kunde 24Halmstad rapportera att två restauranger i Halmstad tar plats i årets White Guide, bland landets 600 bästa restauranger. En av dem var Hummër Bar & Grill.

– Det var spännande och lite förvånad var jag faktiskt. Jag har väl egentligen inte haft en tanke på det, utan mera funderat på: Hur gör man för att komma med? Jag lämnade mina uppgifter till White Guide för några månader sedan och har inte tänkt mer på det tills jag läste om det på 24Halmstad, säger Magnus Wallin, ägare och driftchef på Hummër Bar & Grill till 24Halmstad.

LÄS MER: Halmstadrestaurangens glädjebesked: ”En dröm vi inte trodde skulle bli sann”

Vad betyder det här för restaurangen att ni kom med i White Guide?
– Det är definitivt ett erkännande och att man har gjort något bra. Framförallt medarbetarna i köket och personalen, som alltid levererar. Vi har kämpat i två år med den här restaurangen och offrat mycket, men det är ett bevis på att man gör någonting bra.

Restaurang Hummër Bar och Grill Foto: Mattias Olsson

Foto: Mattias Olsson

Vad betyder det för dig personligen?
– Jag är sjukt stolt över mig själv och mina medarbetare. Att vi har uppnått detta. Sedan vet vi inte exakt vad det innebär för oss, mer än att vi är en av de 600 bästa restaurangerna i Sverige. Det är det jag vet idag. Vilken plats vi kommer på är inte jätteviktigt, men det är kul att veta att vi är en av de bästa i Sverige. Och för mig är det ju ett bevis på att någonting har jag ju gjort bra.

Någon målsättning att komma med i White Guide, har man inte haft från Hummërs sida, även om de självklart är medvetna om White Guides existens.

– Jag har haft ambitionen att vi ska vara den bästa restaurangen i Halmstad, och försöka ha det som fokus och målinriktning. Vi ska ha 100 procent nöjda gäster och det jobbar jag stenhårt för. Jag vill att alla som går härifrån ska vara nöjda. Sedan kanske man inte lyckas alltid hela vägen, men det är vår målsättning och det är därför jag tror att vi har kommit så långt som vi gjort. Vi lämnar helst ingen missnöjd gäst här, säger Magnus Wallin.

Vad är det som utmärker Hummër Bar & Grill då?
– Det blir ju en klyscha, men god mat och bra service, och ett skönt häng. Meningen från början har varit att man ska kunna vara här sju dagar i veckan. Och antingen äta, dricka, eller bara komma ner och vara.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Restaurangkedjan kan öppna i Halmstad: ”Definitivt intressant”

Halmstad aktuellt för restaurangkedjans storsatsning.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:18, 15 februari, 2018

Restaurangkedjan kan öppna i Halmstad: ”Definitivt intressant”
Dennis Westberg / Johan Carlsson. Pressbilder

Den asiatiska restaurangkedjan Woki planerar just nu för öppnandet av sin andra restaurang i Malmö, den första ligger i Göteborg. Men restaurangkedjans satsning slutar inte där. Inom fem år planerar man att ha öppnat 25 restauranger runt om i landet. Och en av restaurangerna kan hamna i Halmstad.

–  Vi vill bygga utifrån den restaurangen vi har i Göteborg och stärka upp därifrån. Och likadant från den i Malmö och så bygger vi därifrån. Då är Halmstad definitivt intressant. Just eftersom det ligger nära Skåne där vi planerar att bygga i fler städer än Malmö. Jag tror att åtminstone en av Halmstad och Varberg kommer vara en stad där vi bygger en av våra 25 nya restauranger, säger en av Woki:s grundare Paula Röhss, till 24Halmstad.

I dagsläget är det dock inte klart var de nya restaurangerna kommer att hamna.

– Vi har byggt vårt koncept så att det definitivt ska passa både i Halmstad, Varberg, Helsingborg, Lund, Malmö och så vidare. Det ska kunna passa över hela Sverige. Det handlar mer om vad vi kommer mäkta med. Det som är viktigt är att vi hittar rätt lokaler så vi kan tillfredsställa många gäster, säger Röhss.

När kommer ni att bestämma vilka städer ni ska satsa på?
– Jag vet faktiskt inte när det är klart vilka städer det blir. Det kan ta allt emellan tre månader till fyra år så det kan jag inte svara på just nu.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stora sammanslagningen klar: ”Spännande beslut”

Då ska sammanslagningen vara klar.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.17:51, 15 februari, 2018

Stora sammanslagningen klar: ”Spännande beslut”
Foto: Mattias Olsson.

24Halmstad har tidigare skrivit om en sammanslagning mellan Halmstads näringslivs AB och Destination Halmstad. Under tisdagen fattade också kommunfullmäktige beslutet som gjorde att fusionen mellan de båda bolagen nu definitivt blir av.

– Ett spännande beslut. Det känns positivt, säger Håkan Strömqvist, näringslivsutvecklare och etableringsansvarig på Halmstads näringslivs AB, till 24Halmstad.

LÄS MER: Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”

Håkan Strömqvist. Foto: Mattias Olsson.

Håkan Strömqvist. Foto: Mattias Olsson.

– Sammantaget ska det innebära en förstärkning av näringslivet. Beslutet innebär att vi kopplar frågorna om ett bättre företagsklimat till kommunstyrelsen och till kommunledningen. Det ska ge ännu bättre förutsättningar för företagsklimatet i Halmstad, säger Carl–Fredrik Graf (M) till 24Halmstad.

Carl–Fredrik Graf. Foto: Mattias Olsson.

Carl–Fredrik Graf. Foto: Mattias Olsson.

De anställda ska inte behöva oroa sig för nedskärningar i och med sammanslagningen?
– Det tycker jag inte. Detta ska betraktas som en satsning på, och en förstärkning av, näringslivsarbetet. Vi tror att detta är en bra förändring, säger Graf och fortsätter:

– Näringslivsfrågorna kommer ta större plats i kommunstyrelsen, vilket också är meningen med detta.

Sammanslagningen av de två bolagen är tänkt att ske någon gång under hösten 2018.

Vad väntar härnäst, nu när beslutet är fattat?
– Nästa steg blir att ta fram ett nytt ägardirektiv till det nya bolaget och precisera organisationen. Det arbetet tar fart nu när beslutet är fattat.

Är det klart med något namn till det nya bolaget?
– Inget namn är klart  just nu, säger Carl–Fredrik Graf.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succéföretaget expanderar till Halmstad: ”Ska vara så enkelt som möjligt”

Därför väljer man att expandera till Halmstad.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:54, 14 februari, 2018

Succéföretaget expanderar till Halmstad: ”Ska vara så enkelt som möjligt”
Foto: Privat.

Nannynu! är Sveriges största barnpassningsföretag sett till omsättning. Nu väljer man att expandera till Halmstad.

– Det känns jättekul att öppna i Halmstad. I många år var vi bara i de fyra största städerna, men sedan provade vi att öppna i Västerås i december. Det gick bra och nu väljer vi att öppna på flera orter. Vi tror att Halmstad kan bli bra och har förhoppningar om att det ska lyckas, säger kommunikationschefen Robert Bällstav till 24Halmstad.

Vad lockar med just Halmstad?
– Vi hoppas ju så småningom sprida oss över landet, men Halmstad är en av de städer där vi satsar hårdast och marknadsför oss mest. Halmstad är den största staden i Halland och vi har i dagsläget siktat in oss på de största städerna i varje län. Dit är det många som flyttar in och saknar det kontaktnät som behövs för barnpassning. Sedan är det inte långt från Halmstad till Malmö och Göteborg.

Verksamheten har redan påbörjats i Halmstad.

– Vi tjuvstartade lite i helgen. Från och med igår (tisdag) så är vi redo at ta emot familjer, säger Robert Bällstav.

Företaget jobbar som så att de familjer som vill ha hjälp, först hör av sig till företaget och sedan hittar de en lämplig person som kan hjälpa familjen.

– Vi anpassar oss efter familjens behov. Några kanske vill ha barnvakt en gång i månaden, medan någon vill ha hjälp med att hämta barnen på dagis några dagar i veckan, säger Bällstav.

– Det ska vara så enkelt som möjligt. Samtidigt som familjen känner att det verkligen är rätt person som hjälper dem med barnen, säger Robert Bällstav.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Beskedet: Då öppnar klädjätten på Hallarna

Sverigechefen: "Känns jättebra och spännande".

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.20:26, 13 februari, 2018

Beskedet: Då öppnar klädjätten på Hallarna
Foto: Johan Olsson

24Halmstad har tidigare skrivit om att den danska herrmodekedjan Wagner ska öppna på Hallarna. Nu är det klart när det sker.

Den 22 mars kommer man att slå upp portarna till sin nya butik på Hallarna.

LÄS MER: KLART: Klädjätte öppnar på Hallarna

– Det känns jättebra och spännande, säger Sverigechefen Sören Andersen till 24Halmstad.

I dagsläget har Wagner tre butiker i Sverige, snart öppnar man en fjärde och i slutet på mars så har Halmstad den femte Wagnerbutiken i landet.

Kedjan är desto större utomlands, där man förutom över hundra butiker i sitt hemland Danmark har 18 butiker i Norge och 25 i Kina.

Hur kommer det sig att ni väljer er att etablera er i just Halmstad?
– Halmstad är en bra handelsstad med ett bra geografiskt läge. Staden har också en bra sommarperiod, samt har flera städer runt omkring sig. Sedan gör också placeringen på Hallarna det lilla extra.

Öppningsdatum är redan klart, men det är däremot inte klart vem som ska driva butiken ännu.

– Vi jobbar som så att om vi hittar ett bra läge, så signar vi upp det, oavsett om vi har en partner eller inte. När vi har gjort det så letar vi efter en lämplig partner som kan driva butiken, säger Andersen.

Men någon oro att butiken inte skulle kunna öppna den 22 mars behöver inte kunderna känna.

– Hittar vi inte rätt partner så öppnar vi ändå och och driver butiken själva, säger Sören Andersen.

Vad är Wagners styrka som butik?
– Vi har en bredd du inte ser på några andra ställen i landet. Vi har allt ifrån 16–årsåldern och upp till äldre män. Många brukar välja att ha det ena eller det andra, medan vi har allt. Sedan lägger vi enormt mycket vikt på personlig och go service.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng