Så dyrt är det att bryta mot mobilförbudet | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Så dyrt är det att bryta mot mobilförbudet

Dryga påföljder om du bryter mot den nya lagen.

Matilda Larsson

Kl.17:57, 3 februari, 2018

Så dyrt är det att bryta mot mobilförbudet
Foto: Max Pixel.

Från och med den 1 februari 2018 är det straffbart att hålla i mobiltelefonen samtidigt som du kör.

Det är även olagligt att använda mobiltelefonen via handsfree, om det påverkar körningen.

LÄS MER: Så här många förare distraheras av mobilen

”Om du bryter mot förbudet, kan du få böter och bli av med körkortet. Om du nyligen har tagit körkort, kan du behöva göra om uppkörningen”, skriver Transportstyrelsen på sin hemsida.

Prislappen för trafikbrottet är 1 500 kronor.

Förbudet mot att hålla mobilen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt, enligt regeringen.

Det är dock ännu oklart hur mycket påverkan den nya lagen kommer att ha på svenskarnas körvanor.

I Storbritannien har en liknande lag funnits sedan tidigare, men en studie visar att det fortfarande är elva miljoner britter som använder mobilen på ett olagligt sätt medan de kör, vilket Expressen först rapporterade.

Samtidigt visar en undersökning som försäkringsbolaget If nyligen gjorde att varannan förare blir distraherad av mobilen medan de kör.

Undersökningen i december förra året visade också att var fjärde bilförare mellan 18 och 34 år sms:ar medan de kör och var tredje bilförare pratar utan handsfree.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det

Här börjar de första farthindren att testas i morgon.

Matilda Larsson

Kl.13:45, 24 april, 2018

Nu testas nya farthinder för fortkörare – så fungerar det
Pressbild: Edeva.

I framtiden kan du som håller hastigheten slippa besvärliga farthinder. Fortkörare kommer däremot inte undan. Trafikverket testar just nu ny teknik för aktiva farthinder.

Det nya farthindret är en lucka i vägbanan, som öppnas när någon kör för fort. När luckan öppnas, blir det ett hål i vägen som är obehagligt att köra över. På så sätt blir föraren påmind om hastighetsöverträdelsen.

De som håller sig inom hastighetsbegränsningen kommer inte att märka av hindret över huvud taget. Det ger mindre slitage på fordon och en trevligare arbetsmiljö för yrkesförare.

Foto: Edeva.

Foto: Edeva.

– Förutom att trafiksäkerheten ökar för oskyddade trafikanter, bidrar de nya aktiva farthindren också till förbättrad körkomfort i jämförelse med traditionella farthinder – i alla fall för dem som inte kör för fort, säger Eva Lundberg, Trafikverkets nationella samordnare. Om hastigheten hålls blir trafikflödet jämnare. Det blir också mindre utsläpp och buller.

Trafikverket testar de aktiva farthindren i Ystad med start den 25 april och planeras att testa på två platser till i landet under 2019 och 2020.

Effekterna på hastigheten och miljö kommer att utvärderas kontinuerligt under en femårsperiod. Därefter kommer det fattas beslut om fler aktiva farthinder ska placeras ut.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin

"Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel."

Matilda Larsson

Kl.13:26, 24 april, 2018

Statistik: Svenskarna kör mer bil än någonsin
Foto: Pixabay.

Förra året ökade den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar med 1,3 procent jämfört med året innan. Det framgår av Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

Under 2017 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,8 miljarder mil vilket är den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas 1999.

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade samtidigt med en procent jämfört med året innan och är den lägsta noteringen hittills, men antalet personbilar i trafik ökar stadigt vilket förklarar ökningen i total körsträcka. Den totala körsträckans ökning på 1,3 procent kan relateras till befolkningsökningen som också var 1,3 procent.

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka. Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Personbilar som kan drivas med ett alternativt drivmedel som el, etanol eller gas stod för åtta procent av den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar år 2016. Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika drivmedel.

Längsta körsträcka hade gasbilar med 1 912 mil. De bensindrivna bilarna hade år 2016 en körsträcka på 927 mil jämfört med de dieseldrivna som kördes 1 699 mil, det vill säga nästan dubbelt så långt. Effekter av detta är att bensinbilar och dieselbilar stod för vardera 46 procent av det totala trafikarbetet år 2017.

*Körsträckorna baseras på mätarställningsuppgifter från besiktningsorganen. Beräknas som antal fordon multiplicerat med genomsnittlig körsträcka och mäts i fordonskilometer.

Källa: Trafikanalys.

Källa: Trafikanalys.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”

"Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret", enligt Motormännens Riksförbund.

Matilda Larsson

Kl.10:00, 23 april, 2018

Motormännen: ”Utred konsekvenserna av miljözoner”
Foto: Arkiv / Nate Steiner.

Regeringen har meddelat att kommuner får inrätta miljözoner från 2020.

Under en kongress i går, konstaterades att Motormännens Riksförbund anser att om miljözoner ska inrättas, ska det finnas ett tydligt samband mellan utsläpp från personbilar och de platser och tider när miljözoner ska gälla.

Enligt Motormännen finns det flera frågor som behöver besvaras innan kommunerna tar beslut om miljözoner. Hittills har ingen utredning gjorts om hur handeln, tjänste- och transportsektorn påverkas av tuffa avskärmande zonor, eller hur samhällsekonomin påverkas när hushållen tvingas till stora utgifter för nya bilar.

”Från Motormännens sida saknar vi ett helhetsgrepp när det gäller att fortsätta förbättra luftkvaliteten i våra tätorter. Det är inte rimligt att konsumenterna ska ta hela ansvaret. Biltillverkarna går helt fria, trots att det är just biltillverkare som har trixat med utsläppssiffrorna. Det har bidragit till högre utsläpp än vad vi konsumenter hade kunnat förvänta oss”, skriver Motormännen i ett pressmeddelande.

Det nya fordonsskattesystemet bonus-malus och den senaste reningstekniken kommer att innebära betydligt renare bilar framöver.

Motormännen anser att att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta istället kommer att kraftigt försenas på grund av miljözonerna, då de befarar att på grund av debatten om diesel, väljer konsumenterna mindre klimatvänliga bensinbilar istället för dieselbilar som kan tanka förnyelsebart.

Motormännen avslutar med att de förväntar sig att kommunpolitikerna tar ansvar och noga utreder konsekvenserna av att införa miljözoner i den egna kommunen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna

"För många räcker det inte att ha en enda bil", säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 20 april, 2018

Undersökning: Så många bilar äger svenskarna
Foto: Pxhere.

I en tid där bilars utsläpp och framtid är hetare än någonsin, har en ny undersökning gjorts för att se hur många bilar som finns i de svenska hushållen.

I Blockets rikstäckande undersökning uppger fyra av tio svenska bilägare, 41 procent, att det finns fler än en bil i hushållet. Närmare var tredje svarande uppger att det finns två bilar och nästan var tionde uppger att det finns tre bilar eller fler.

Anledningarna till att ha flera bilar i hushållen varierar, men majoriteten av de som har fler än en bil i hushållet uppger att skälet är att familjemedlemmar pendlar till olika adresser.

Det näst vanligaste skälet är att man har olika bilar till olika ändamål, till exempel en bil för att pendla till jobbet och en annan för fritidsintressen.

– För många räcker det inte att ha en enda bil i hushållet för att lösa alla transporter till och från jobbet, skolan och mataffären. Det visar på att behovet av transporter med bil är stort och ser man det ur ett hållbarhetsperspektiv låter sig privatbilismen inte ersättas så enkelt. Om vi ska komma åt miljöproblematiken behöver vi ställa om till förnybara bränslen och utsläppsfria alternativ, inte förbjuda bilarna, säger Daniel Östlund, fordonsexpert på Blocket.

Andra skäl till att hushåll har fler än en bil, är att man helt enkelt vill äga varsin bil, eller att man har ett stort bilintresse.

– Bilhobbyn är stor och viktig i Sverige. Många har en gammal pärla stående hemma i garaget som man lägger kärlek på och bara plockar fram de allra soligaste dagarna, avslutar Daniel Östlund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng