Butiksjätten flyttar: ”Ett superläge för oss” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Butiksjätten flyttar: ”Ett superläge för oss”

Här ligger den nya lokalen.

Mattias Olsson

Kl.19:59, 2 februari, 2018

Butiksjätten flyttar: ”Ett superläge för oss”
Gabriella Carpenheim och My Vestergaard Hansen. Foto: Mattias Olsson.

Lagerhaus i Halmstad kommer att flytta. Butiken kommer att flytta från sin nuvarande lokal på Storgatan. Men man blir kvar i city.

Lagerhaus kommer att flytta in i en butik på Klammerdammsgatan. Nämligen i den lokal där Walkincloset tidigare huserade och just nu har utförsäljning.

– Jättespännande. Det blir superkul. Jag tror att det kommer att vara ett superläge för oss, och en väldigt fin lokal, säger Gabriella Carpenheim, butikschef, till 24Halmstad.

Lagerhaus nuvarande lokal på Storgatan. Foto: Mattias Olsson.

Lagerhaus nuvarande lokal på Storgatan. Foto: Mattias Olsson.

Tanken är att Lagerhaus ska öppna i sin nya lokal i maj månad. Den nya butiken är på 250 kvadratmeter.

– Lönehelgen i maj är det som gäller preliminärt, men vi kanske tjuvstartar lite, säger Carpenheim.

Den nya lokalen på Klammerdammsgatan. Foto: Mattias Olsson.

Den nya lokalen på Klammerdammsgatan. Foto: Mattias Olsson.

Anledningen till att man väljer att genomföra flytten är att man helt enkelt tycker att läget i den nya butiken är bättre.

– Vi kommer närmare kundstråket känner vi, vi har hamnat lite långt ner på den gatan vi ligger på nu, och det är lite tråkigt. Nu kommer vi att hamna på kundens runda i stan, så det känns bra. Läget är den viktigaste anledningen till flytten. Lokalen vi har nu är väldigt fin, men kanske lite för stor för oss. Den nya blir mer Lagerhaus. säger Carpenheim.

Flytten är något man har sett fram emot under en ganska lång tid.

– Jag började här 2014 och jag tror att känslan av att vi behövt flytta mer centralt har funnits innan dess, säger Gabriella Carpenheim.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”

Agerar efter dåligt rykte.

Wilhelm Nilsson

Kl.17:59, 21 maj, 2018

Postnord mötte Halmstadborna: ”Fått kritik”
Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord. Foto: Wilhelm Nilsson

Postnord har kanske främst uppmärksammats för sin hantering av paket, samt den avgift som det statligt ägda företaget tar ut – vid paketförsändelser från Kina – det senaste året. På måndagen fanns distributionsföretaget på plats i Halmstad, för att svara på Halmstadbornas frågor kring de berörda ärendena, men också om positiva ämnen.

– Vi vill komma närmre det svenska folket, och på så vis förbättra vår service, säger Åsa Sigurdh, chef över produktionsutveckling på Postnord.

Företaget gör en Sverigeturné när 21 orter besöks, och i den här veckan är det alltså Halmstads tur. Som Åsa Sigurdh uttrycker det, har Postnord fått utstå en hel del negativ publicitet det senaste året. Men när de kommit ut till orterna, är omkring 70 till 80 procent av kunderna nöjda.

Men inte alla.

– Det finns folk som kommer hit för fråga om varför de fått sin post felutdelad. Eller om varför de måste betala den extra avgiften för paket från Kina, säger Åsa Sigurdh.

Foto: Wilhelm Nilsson

Andreas Karlsson besökte Postnords trailer. Foto: Wilhelm Nilsson

 

En som inte förstår kritikstormen är Andreas Karlsson. Han besökte Postnords trailer på måndagen, eftersom logistik intresserar honom.

– Min bror har jobbat för Postnord. Jag vet därför hur svårt det är för företaget, att hantera så mycket post och paket som skickas, säger han.

Även under tisdagen mellan 10 och 18 har de Halmstadbor, som ännu inte fått ställa frågor, se filmer från ”insidan” av företaget eller läsa mer om postutdelningen, chansen att göra det vid Halmstads slott.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enorm prisökning på glass – här är anledningen

Här är glassfavoriten som har ökat mest i pris.

Matilda Larsson

Kl.13:56, 19 maj, 2018

Enorm prisökning på glass – här är anledningen
Genrebild: Pxhere.

Under sommaren är glass ett måste för många.

Den som har varit uppmärksam har dock märkt att glassen tycks ha blivit dyrare genom åren.

Det stämmer – på tjugo år har till exempel en Daimglass blivit 78 procent dyrare, vilket Di först rapporterade.

År 1998 kostade en Daimglass 14 kronor styck, i dag har priset gått upp till 25 kronor. Bland annat glassföretaget Sia har höjt sina priser med tio procent bara det senaste året.

Enligt Rolf Frid, vd på Sia, är det råvarorna som påverkar priset mest.

–Vi höjer när råvarupriserna går upp. Gräddpriset har gått upp 35 procent i år i jämförelse med föregående år, säger han till Di.

Det är dock inte bara grädden som har gjort våra plånböcker tommare. Även priset på vanilj har ökat, under en längre tid. Cyklonen Enawo som ödelade stora delar av vaniljodlingen på Madagaskar förra året, har lett till brist på äkta vanilj.

Tack vare långa kontrakt som många glassföretag har med sina vaniljleverantörer, har det dock kortsiktigt inte en lika stor prispåverkan enligt Rolf Frid.

Kostnaden kan dock bli mer synlig för nya glassleverantörer.

– Om man i dag vill gå från arom till äkta vanilj i förpackning så går det nästan inte att köpa över huvud taget. Vi har ju jobbat med äkta vanilj under lång tid, så vi är vana, säger Rolf Frid till Di.

Det finns dock positiva nyheter – den glass som har gått upp minst i pris är den klassiska isglassen Piggelin, som bara har haft en prisökning på två kronor de senaste 20 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng