Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel”

Populära butiken om året som gått och om framtiden.

Johan Olsson

Kl.16:10, 27 januari, 2018

Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel”
Foto: Johan Olsson

Under en utlandsresa tog Sofia Johansson och sambon Kristoffer Eliasson beslutet att starta en klädbutik. Sex månader efter hemkomsten slog butiken SODAKöpmansgatan 14, upp sina portar.

– Vi var 21 och ganska färska. Vi var ute och reste och hade ingen som helst erfarenhet från detaljhandeln bortsett från att jag jobbat på Åhléns och Kristoffer bakade pizza. Sen pluggade vi någon kurs här och där och så. Men sen åkte vi ut på den där klassiska backpacker-resan och började prata om vad vi ville göra. Vi båda hade länge varit väldigt intresserade och insatta av färg, form och design, så vi bestämde oss för att starta en klädbutik.

– Vi kom hem i maj och öppnade i november, så det gick rätt snabbt. Fixade en lokal och sedan är det ungefär sex månaders ledtid i den här branschen. Nu åker vi ju på mässa snart, sedan tar det ju ett halvår innan vi får in kläderna. Så det tar ungefär ett halvår innan man kan sätta igång, lite beroende på vilka märken man jobbar med.

Hur går det för butiken i dag?
– Vi är så tacksamma. Det är klart att det varit upp- och nedgångar, men förra året var fantastiskt, så vi är jättetacksamma.

Huruvida SODA finns kvar om tio år eller inte är inget Sofia tar för givet även om det är hennes förhoppning. Hur som helst ser det dock inte ut att bli en flytt från city i framtiden.

– Vi har ju många trogna kunder som är jättehärliga att ha att göra med. Vi har ju rätt mycket märken som de inte hittar någon annanstans, så de är trendmedvetna, måste jag säga. Många handlar ju såklart på nätet men samtidigt är det väldigt många som är måna om att ha kvar butikerna i city och väljer att handla här.

Trots det så är en satsning mot just en webshop på gång. För SODA handlar det om tredje gången gillt.

– Vi har gjort det två gånger förut, den första gången var 2006 och den andra för tre år sedan ungefär. Men vi har lärt oss av vad vi gjorde fel då, och vad vi ska göra om och rätt den här gången. Nu är det här för att stanna. Det som är annorlunda nu är att vi hittat en lösning med kassasystemet som vi inte hade de tidigare gångerna. Så det är att tekniken inte funnits tidigare som krånglade till det för oss.

I övrigt har man hittat sitt koncept. En potentiell flytt ut till Hallarna skulle inte passa SODAs stil, menar Sofia.

– Det lockar faktiskt inte oss, jag tror inte vi är rätt butik för Hallarna. Vi är ganska små och det är en väldigt personlig touch. Där ute är det mer kedjor och så vidare. Jag tror säkert att vi har samma klientel men att man åker vid olika tillfällen och är ute efter olika upplevelser. Men jag tycker det är bra att båda finns och vi kommer säkert kunna locka kunder till Halmstad båda två. Det är inte bara en konkurrens utan också en tillgång.

– Sen gillar jag inte riktigt det här med köpcentran i allmänhet. Inte bara svenska utan jag går inte i köpcenter utomlands heller. Jag gillar känslan i city eftersom där är man ute och kan strosa runt bland butikerna.

En sak som särskiljer SODA med resten av Halmstads utbud är deras kollektion av märken. Exempelvis har man tre märken hos sig som inte säljs någon annanstans i Skandinavien.

– Vi har jobbar rätt mycket med att handplocka våra kläder, det vill säga att vi väljer ju ut det vi tycker är bäst från de kollektioner vi jobbar med.

Idag är det fem personer som jobbar i butiken, Sofia och Kristoffer som äger och driver butiken, och dessutom tre anställda. Men shopparen i Halmstad kan dessutom stöta på en annan filur i butiken, i form av hunden Leopold, vanligen kallad Leo.

img_8321
Foto: Johan Olsson

– Kunderna älskar honom, han är en sådan glädjespridare. Det är inga glada miner när han inte är här kan jag säga! Barn älskar honom och han älskar barn, så jag kan tänka mig att vissa föräldrar tar till det knepet när de vill gå in i butiken och säger ”Ska vi hälsa på hunden?” för att få barnet att vilja följa med, säger Sofia med ett skratt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu har succéappen premiär i Halmstad: ”Det är den stora utmaningen”

Ska bidra till minskat matsvinn bland stadens restauranger.

Mattias Olsson

Kl.19:36, 24 april, 2018

Nu har succéappen premiär i Halmstad: ”Det är den stora utmaningen”
Foto: Mattias Olsson.

Under onsdagen kommer appen ResQ Club att lanseras i Halmstad. Appen jobbar för att minska matsvinn från restauranger, och den växer rejält i Sverige för tillfället. Och nu har möjligheten alltså kommit till Halmstadborna och stadens restauranger att med hjälp av appen minska matsvinnet.

– ResQ Club fungerar på det sättet att när restauranger av någon anledning har mat över, det kan till exempel handla om ett bageri som har bröd över eller en lunchrestaurang som av någon anledning inte sålt slut sin mat. Då står man där med ett svinn som i många fall inte kan återanvändas, säger Anna–Lotta Svensson som driver ResQ Club i Sverige.

– Men då kan man lägga ut hur många luncher som är över via ResQ–appen. Då får köparna(användarna av appen) ett meddelande om att det finns mat att köpa som då är reducerad till ungefär halva priset. Så köpet görs och betalas via appen, där man får ett kvitto och kan då ta med sig det till restaurangen och får då med sig maten i takeawayform.

Anna–Lotta Svensson. Foto: Mattias Olsson.

Anna–Lotta Svensson. Foto: Mattias Olsson.

Appen lanseras alltså i Halmstad under onsdagen?
– Ja, i morgon lanseras appen, och de tio restauranger i Halmstad som vi har dragit igång den här verksamheten med lanseras också i morgon. Då det här drar igång.

Hur känns det att dra igång i Halmstad?
– Det är jättekul att starta upp här. Jag tycker att det är oerhört roligt att starta i lite mellanstora städer, man kommer närmre människorna. Samtidigt så har inte de mellanstora städerna lika många digitala mattjänster som det är i alla storstäder. Så det brukar bli väldigt uppskattat när det kommer en sådan här tjänst.

Anledningen till att man sysslar med detta är för Anna–Lotta självklar.

– Det är för att minska matsvinn. Det är en problematik inom matsvinn och miljöfrågor idag, och det är ett resursslöseri att slänga mat helt enkelt. Och det är det vi vill förhindra, säger Anna–Lotta Svensson.

ResQ Club finns förutom i Sverige, även i Finland, Tyskland och Holland, där Halmstad blir den 33:e staden i ordningen att få ta del av appen.

Hur kom det sig att ni valde att satsa i just Halmstad?
– Vi har fått en del förfrågningar från människor från Halmstad som laddat ner appen som har varit intresserade av att vi ska dra igång. Sedan har det faktiskt varit restauranger som själva har hört av sig och varit intresserade. Det har varit lite i rullning, men vi har aldrig riktigt kommit igång, men nu är det dags.

– Anledningen till att vi väljer att börja med 10 restauranger att det är en bra siffra för att hitta balans mellan antalet användare och antalet restauranger. Så vi brukar köra med det antalet i någon månad innan man tar in nya, för annars finns risken att det kan bli för mycket erbjudanden och för få användare. Så det gäller att hitta en bra balans. Det är den stora utmaningen faktiskt. I takt med att antalet användare ökar så vill vi också ha med fler restauranger.

I dagsläget, alltså redan innan appen lanserats har den laddats ner av mellan 100 – 200 Halmstadbor.

De restauranger som i dagsläget är med i ResQ Club är:

  • AnnaKattis delikatess & catering
  • Bistro Jarlen
  • Restaurang Karl
  • Pers kök
  • Pastariket – Bankgatan
  • Pastariket – Pilefeltsgatan
  • Fika.gallerian
  • Gastro Grön
  • Magasinet på Slottsmöllan.
  • En tionde icke namngiven restaurang.

    Foto: Mattias Olsson.

    Foto: Mattias Olsson.

Gastro Grön tillhör dem som nu finns med i den nya appen.

– Man får göra det man kan för miljön och för folket i staden, att sälja sallad för mindre pengar och att de går åt är jättebra, säger Tintin Kling från Gastro Grön.

Inga tveksamheter om att vara med?
– Vi var på. Det är tråkigt att slänga mat. Jag tror att det blir kanon.

Tintin Kling. Foto: Mattias Olsson.

Tintin Kling. Foto: Mattias Olsson.

Även Anna–Lotta Svensson har stor tilltro till att konceptet kommer att lyckas i Halmstad.

– Det har lyckats bra i de andra städerna, så det kommer att fungera bra i Halmstad också, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Han prisades när nya mötesplatsen invigdes: ”Chockad och lite tagen”

Därför tog han hem priset.

Mattias Olsson

Kl.21:09, 23 april, 2018

Han prisades när nya mötesplatsen invigdes: ”Chockad och lite tagen”
Foto: Mattias Olsson.

Under torsdagen var det hög stämning i Trade Center i Halmstad. Då invigde nämligen HighFive sin nya kreativa mötesplats Huddle Hub.

– Det var fantastiskt. Det var verkligen glädjefyllt och en hyllning till våra fantastiska entreprenörer. Vi firade även High Five day som är ett årligt event som firas internationellt, säger Sandra Johanesson, VD på HighFive, till 24Halmstad.

– Jag tror att vi kan inspirera fler nu och skapa en kultur som står för mod, nytänk och att vara inkluderande. Vem som helst är välkommen att söka in med sin idé, liten som stor, till oss på HighFive, säger Johanesson

Under kvällen delade man också ut pris till Årets Highfivare. Och vinnare blev Mohsen Haj–Bolouri med sitt företag OnDeMove.

– Det kändes helt fantastiskt och lite overkligt, att man fick så mycket uppmärksamhet, så för mig var det helt fantastiskt att få vinna. Det här priset betyder mycket, särskilt i den fas vi är i just nu i företaget. säger Mohsen.

– Vinsten var helt oväntad, så jag blev nästan chockad och lite tagen av stämningen. Jag tappade talförmågan en stund, och det brukar jag inte göra, säger han med ett leende.

Sandra Johanesson och Mohsen Haj Bolouri. Foto: Mattias Olsson.

Sandra Johanesson och Mohsen Haj Bolouri. Foto: Mattias Olsson

För sin vinst så prisas Mohsen och OnDeMove med 20 000 kronor från HighFive och Danske Bank.

Kan du berätta vad ditt företag OnDeMove gör?
– Vi utvecklar hörhjälpmedel, men inte vanliga traditionella, utan vi kommer att sätta standard för branschen. Att kunna hörhjälpmedel som en typ av accessoar, trendiga produkter. Det ska vara någonting man bär med stolthet, någonting som man gärna visar.

Hur mycket betyder priset för den fortsatta satsningen?
– Mycket. I den fas vi är, är varje slant en jättestor gåva. Så det här hjälper oss att komma ett steg närmare vårt mål.

Sandra Johannesson förklarar varför valet föll på just Mohsen Haj–Bolouri och OnDeMove.

– Han vann för att han är en fantastisk entreprenör och har gjort en resa i sitt bolag på den korta tid han har varit här. Och han bidrar massor till miljön här. Priset utgår från våra värderingar och han har check på alla, säger Sandra Johanesson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succéstart för nya Glasscaféet

Långa köer när det var dags för premiär.

Mattias Olsson

Kl.21:32, 20 april, 2018

Succéstart för nya Glasscaféet
Foto: Mattias Olsson.

Under fredagen öppnade Riccardos glasscafé på Fredsgatan i centrala Halmstad. Det rådde ingen tvekan om att öppningen var populär, då det var långa, långa köer utanför Riccardos vid öppningen.

24Halmstad var på plats och kunde konstatera att alla i kön inte skulle vara bland de 50 första som fick en gratis glasstårta, som utlovats till just de 50 första kunderna.

Det var lång kö när Riccardos öppnade på Fredsgatan.

Det var lång kö när Riccardos öppnade på Fredsgatan. Foto: Mattias Olsson.

Mathilda Åberg och Linnéa Fredriksson tillhörde dem som var långt fram i kön.

– Vi var på plats 11:30, så det var 30 minuter innan de skulle öppna, säger tjejerna till 24Halmstad. 

Mango var tydligen en favorit, och något som både Mathilda och Linnéa hade i sin bägare.

Brukar ni äta på Riccardos i vanliga fall?
– Ja, ibland, säger de båda.

Vad tror ni om det här då, att ha ett glasscafé i centrum?
– Det är jättebra. Verkligen. Det är närma. Och bra att kunna sitta ner också, för det går ju inte göra på den mobila, säger Linnéa.

Då kan det bli fler besök här framöver?
– Absolut.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Halmstadcaféets drömbesked: ”Otroligt stort för oss”

De tar plats på prestigefyllda listan.

Mattias Olsson

Kl.19:31, 18 april, 2018

Halmstadcaféets drömbesked: ”Otroligt stort för oss”
Foto: Mattias Olsson. OBS! Bilden är ett montage.

Under gårdagen blev det klart. Cortado Coffeeshop tar som nykomling plats i exklusiva White Guide Café.

– Det känns utomordentligt bra. Det är nästan lite svårt att veta hur man ska beskriva det. Att vara med är en eloge och det är otroligt stort för oss, säger ägaren Niklas Luthin till 24Halmstad.

Något som gör det lite extra imponerande är att Cortado inte ens funnits i ett helt år ännu. Och Niklas Luthin medger att det är lite av en dröm att komma med i White Guide.

– Precis, det är något man siktade på redan när man började i den här branschen, men vi trodde kanske inte att det skulle lyckas så snabbt, säger han.

Var det ett väntat besked?
– Det kan man aldrig veta med White Guide. Men man kan alltid hoppas på det, och vi lyckades.

Ni har nyligen gjort satsningar både på ett konstgalleri och på en kombination av Yoga och frukost, och nu detta. Ni måste känna en härlig medvind nu?
– Det håller jag verkligen med om. Vi är ett bra team, och det tror jag är anledningen till att vi lyckats.

Förutom att ni är ett bra team, varför tror du ni kom med?
– Intrycket vi ger. En bra upplevelse från det att man kommer in genom dörren tills dess att man går. Oavsett sinnesstämning när man kommer så vill vi att kunderna ska lämna oss med ett leende.

Under onsdagen när 24Halmstad besöker Cortado Coffeeshop jobbar Lisa Bui och Marcus Ericsson. Och det märks att de är både stolta och glada över beskedet.

– Det kändes helt fantastiskt. Och välförtjänt. Jag tycker att vi gjort oss förtjänta av detta, säger Lisa Bui.

– Det är ju något vi har strävat efter sen vi började också, att få komma med där, fyller Marcus Ericsson i.

Lisa Bui, Marcus Ericsson. Foto: Mattias Olsson.

Lisa Bui och Marcus Ericsson. Foto: Mattias Olsson.

Hur ska ni fira detta?
– Det blir en rolig kickoff innan sommaren sätter igång, säger Lisa Bui.

– Med mycket kaffe, säger Marcus Ericsson.

Kommer det kännas mer speciellt att jobba här nu när ni kommit med i White Guide?
– Det känns verkligen speciellt. Det är något man kan stå bakom baren och vara stolt över, säger Lisa Bui.

Blir det lite extra press nu efter en sådan här utmärkelse?
– Vi har redan hög standard från början, så vi försöker bara att bibehålla samma fokus och samma glädje, säger Marcus Ericsson.

Att det är medvind just nu för Cortado Coffeeshop märks också på att man nu kommer ta in mer personal.

– Ja, vi har ökat i antal gäster per dag och då behöver vi mer personal än vi har nu. Det händer en hel del i Halmstad, så det gäller att vara förberedd, säger Niklas Luthin.

Har ni något konkret mål framöver?
– Målet nu är att få igång uteserveringen. Det är många som vill sitta där men det finns ganska få platser, så där försöker vi hitta en lösning. Sedan har vi så smått även börjat planera vårt ettårsjubileum, säger Luthin.

 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butikskedja lanserar nytt koncept i Halmstad

Här är kedjans nya koncept – lanseras i Halmstad.

Martin Persson

Kl.19:05, 16 april, 2018

Butikskedja lanserar nytt koncept i Halmstad
Matilda Agné, pr-och presskontakt Indiska. Foto: Indiska

Butiksjätten Indiska har lanserat ett nytt koncept, som man i lördags införde i sin butik på Köpmansgatan i Halmstad. Konceptet, som går under namnet Bazar, är en shop-in-shop med varor upp till 80 procent rabatt.

– Det är ett minikoncept som vi lanserar i vissa befintliga butiker. Det kommer att finnas en Bazar-hörna med lägre prispunkter; nedsatta varor och så vidare. Det kommer inte finnas flera säsonger gamla produkter, som man är van vid en vanlig outlet, utan det kommer att finnas aktuella produkter, säger Matilda Agné, pr-och presskontakt Indiska.

Kedjan öppnar även en outletbutik i Heron City i Stockholm.

– Med en outletbutik i Heron City i Kungens Kurva når vi ut till ett område där vi i dagsläget inte har någon butik. Outletkonceptet ligger rätt i tiden och det här blir en möjlighet för oss att prova det på Sveriges största handelsplats, säger Eric Holmén, försäljningschef Indiska i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng