Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel”

Populära butiken om året som gått och om framtiden.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.16:10, 27 januari, 2018

Halmstadbutiken tar nästa steg: ”Lärt oss av vad vi gjorde fel”
Foto: Johan Olsson

Under en utlandsresa tog Sofia Johansson och sambon Kristoffer Eliasson beslutet att starta en klädbutik. Sex månader efter hemkomsten slog butiken SODAKöpmansgatan 14, upp sina portar.

– Vi var 21 och ganska färska. Vi var ute och reste och hade ingen som helst erfarenhet från detaljhandeln bortsett från att jag jobbat på Åhléns och Kristoffer bakade pizza. Sen pluggade vi någon kurs här och där och så. Men sen åkte vi ut på den där klassiska backpacker-resan och började prata om vad vi ville göra. Vi båda hade länge varit väldigt intresserade och insatta av färg, form och design, så vi bestämde oss för att starta en klädbutik.

– Vi kom hem i maj och öppnade i november, så det gick rätt snabbt. Fixade en lokal och sedan är det ungefär sex månaders ledtid i den här branschen. Nu åker vi ju på mässa snart, sedan tar det ju ett halvår innan vi får in kläderna. Så det tar ungefär ett halvår innan man kan sätta igång, lite beroende på vilka märken man jobbar med.

Hur går det för butiken i dag?
– Vi är så tacksamma. Det är klart att det varit upp- och nedgångar, men förra året var fantastiskt, så vi är jättetacksamma.

Huruvida SODA finns kvar om tio år eller inte är inget Sofia tar för givet även om det är hennes förhoppning. Hur som helst ser det dock inte ut att bli en flytt från city i framtiden.

– Vi har ju många trogna kunder som är jättehärliga att ha att göra med. Vi har ju rätt mycket märken som de inte hittar någon annanstans, så de är trendmedvetna, måste jag säga. Många handlar ju såklart på nätet men samtidigt är det väldigt många som är måna om att ha kvar butikerna i city och väljer att handla här.

Trots det så är en satsning mot just en webshop på gång. För SODA handlar det om tredje gången gillt.

– Vi har gjort det två gånger förut, den första gången var 2006 och den andra för tre år sedan ungefär. Men vi har lärt oss av vad vi gjorde fel då, och vad vi ska göra om och rätt den här gången. Nu är det här för att stanna. Det som är annorlunda nu är att vi hittat en lösning med kassasystemet som vi inte hade de tidigare gångerna. Så det är att tekniken inte funnits tidigare som krånglade till det för oss.

I övrigt har man hittat sitt koncept. En potentiell flytt ut till Hallarna skulle inte passa SODAs stil, menar Sofia.

– Det lockar faktiskt inte oss, jag tror inte vi är rätt butik för Hallarna. Vi är ganska små och det är en väldigt personlig touch. Där ute är det mer kedjor och så vidare. Jag tror säkert att vi har samma klientel men att man åker vid olika tillfällen och är ute efter olika upplevelser. Men jag tycker det är bra att båda finns och vi kommer säkert kunna locka kunder till Halmstad båda två. Det är inte bara en konkurrens utan också en tillgång.

– Sen gillar jag inte riktigt det här med köpcentran i allmänhet. Inte bara svenska utan jag går inte i köpcenter utomlands heller. Jag gillar känslan i city eftersom där är man ute och kan strosa runt bland butikerna.

En sak som särskiljer SODA med resten av Halmstads utbud är deras kollektion av märken. Exempelvis har man tre märken hos sig som inte säljs någon annanstans i Skandinavien.

– Vi har jobbar rätt mycket med att handplocka våra kläder, det vill säga att vi väljer ju ut det vi tycker är bäst från de kollektioner vi jobbar med.

Idag är det fem personer som jobbar i butiken, Sofia och Kristoffer som äger och driver butiken, och dessutom tre anställda. Men shopparen i Halmstad kan dessutom stöta på en annan filur i butiken, i form av hunden Leopold, vanligen kallad Leo.

img_8321
Foto: Johan Olsson

– Kunderna älskar honom, han är en sådan glädjespridare. Det är inga glada miner när han inte är här kan jag säga! Barn älskar honom och han älskar barn, så jag kan tänka mig att vissa föräldrar tar till det knepet när de vill gå in i butiken och säger ”Ska vi hälsa på hunden?” för att få barnet att vilja följa med, säger Sofia med ett skratt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Halmstadrestaurangen om succén: ”Definitivt ett erkännande”

Hade inte räknat med en plats på prestigefyllda listan.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:02, 17 februari, 2018

Halmstadrestaurangen om succén: ”Definitivt ett erkännande”
Foto: Mattias Olsson.

I förra veckan kunde 24Halmstad rapportera att två restauranger i Halmstad tar plats i årets White Guide, bland landets 600 bästa restauranger. En av dem var Hummër Bar & Grill.

– Det var spännande och lite förvånad var jag faktiskt. Jag har väl egentligen inte haft en tanke på det, utan mera funderat på: Hur gör man för att komma med? Jag lämnade mina uppgifter till White Guide för några månader sedan och har inte tänkt mer på det tills jag läste om det på 24Halmstad, säger Magnus Wallin, ägare och driftchef på Hummër Bar & Grill till 24Halmstad.

LÄS MER: Halmstadrestaurangens glädjebesked: ”En dröm vi inte trodde skulle bli sann”

Vad betyder det här för restaurangen att ni kom med i White Guide?
– Det är definitivt ett erkännande och att man har gjort något bra. Framförallt medarbetarna i köket och personalen, som alltid levererar. Vi har kämpat i två år med den här restaurangen och offrat mycket, men det är ett bevis på att man gör någonting bra.

Restaurang Hummër Bar och Grill Foto: Mattias Olsson

Foto: Mattias Olsson

Vad betyder det för dig personligen?
– Jag är sjukt stolt över mig själv och mina medarbetare. Att vi har uppnått detta. Sedan vet vi inte exakt vad det innebär för oss, mer än att vi är en av de 600 bästa restaurangerna i Sverige. Det är det jag vet idag. Vilken plats vi kommer på är inte jätteviktigt, men det är kul att veta att vi är en av de bästa i Sverige. Och för mig är det ju ett bevis på att någonting har jag ju gjort bra.

Någon målsättning att komma med i White Guide, har man inte haft från Hummërs sida, även om de självklart är medvetna om White Guides existens.

– Jag har haft ambitionen att vi ska vara den bästa restaurangen i Halmstad, och försöka ha det som fokus och målinriktning. Vi ska ha 100 procent nöjda gäster och det jobbar jag stenhårt för. Jag vill att alla som går härifrån ska vara nöjda. Sedan kanske man inte lyckas alltid hela vägen, men det är vår målsättning och det är därför jag tror att vi har kommit så långt som vi gjort. Vi lämnar helst ingen missnöjd gäst här, säger Magnus Wallin.

Vad är det som utmärker Hummër Bar & Grill då?
– Det blir ju en klyscha, men god mat och bra service, och ett skönt häng. Meningen från början har varit att man ska kunna vara här sju dagar i veckan. Och antingen äta, dricka, eller bara komma ner och vara.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Restaurangkedjan kan öppna i Halmstad: ”Definitivt intressant”

Halmstad aktuellt för restaurangkedjans storsatsning.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:18, 15 februari, 2018

Restaurangkedjan kan öppna i Halmstad: ”Definitivt intressant”
Dennis Westberg / Johan Carlsson. Pressbilder

Den asiatiska restaurangkedjan Woki planerar just nu för öppnandet av sin andra restaurang i Malmö, den första ligger i Göteborg. Men restaurangkedjans satsning slutar inte där. Inom fem år planerar man att ha öppnat 25 restauranger runt om i landet. Och en av restaurangerna kan hamna i Halmstad.

–  Vi vill bygga utifrån den restaurangen vi har i Göteborg och stärka upp därifrån. Och likadant från den i Malmö och så bygger vi därifrån. Då är Halmstad definitivt intressant. Just eftersom det ligger nära Skåne där vi planerar att bygga i fler städer än Malmö. Jag tror att åtminstone en av Halmstad och Varberg kommer vara en stad där vi bygger en av våra 25 nya restauranger, säger en av Woki:s grundare Paula Röhss, till 24Halmstad.

I dagsläget är det dock inte klart var de nya restaurangerna kommer att hamna.

– Vi har byggt vårt koncept så att det definitivt ska passa både i Halmstad, Varberg, Helsingborg, Lund, Malmö och så vidare. Det ska kunna passa över hela Sverige. Det handlar mer om vad vi kommer mäkta med. Det som är viktigt är att vi hittar rätt lokaler så vi kan tillfredsställa många gäster, säger Röhss.

När kommer ni att bestämma vilka städer ni ska satsa på?
– Jag vet faktiskt inte när det är klart vilka städer det blir. Det kan ta allt emellan tre månader till fyra år så det kan jag inte svara på just nu.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stora sammanslagningen klar: ”Spännande beslut”

Då ska sammanslagningen vara klar.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.17:51, 15 februari, 2018

Stora sammanslagningen klar: ”Spännande beslut”
Foto: Mattias Olsson.

24Halmstad har tidigare skrivit om en sammanslagning mellan Halmstads näringslivs AB och Destination Halmstad. Under tisdagen fattade också kommunfullmäktige beslutet som gjorde att fusionen mellan de båda bolagen nu definitivt blir av.

– Ett spännande beslut. Det känns positivt, säger Håkan Strömqvist, näringslivsutvecklare och etableringsansvarig på Halmstads näringslivs AB, till 24Halmstad.

LÄS MER: Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”

Håkan Strömqvist. Foto: Mattias Olsson.

Håkan Strömqvist. Foto: Mattias Olsson.

– Sammantaget ska det innebära en förstärkning av näringslivet. Beslutet innebär att vi kopplar frågorna om ett bättre företagsklimat till kommunstyrelsen och till kommunledningen. Det ska ge ännu bättre förutsättningar för företagsklimatet i Halmstad, säger Carl–Fredrik Graf (M) till 24Halmstad.

Carl–Fredrik Graf. Foto: Mattias Olsson.

Carl–Fredrik Graf. Foto: Mattias Olsson.

De anställda ska inte behöva oroa sig för nedskärningar i och med sammanslagningen?
– Det tycker jag inte. Detta ska betraktas som en satsning på, och en förstärkning av, näringslivsarbetet. Vi tror att detta är en bra förändring, säger Graf och fortsätter:

– Näringslivsfrågorna kommer ta större plats i kommunstyrelsen, vilket också är meningen med detta.

Sammanslagningen av de två bolagen är tänkt att ske någon gång under hösten 2018.

Vad väntar härnäst, nu när beslutet är fattat?
– Nästa steg blir att ta fram ett nytt ägardirektiv till det nya bolaget och precisera organisationen. Det arbetet tar fart nu när beslutet är fattat.

Är det klart med något namn till det nya bolaget?
– Inget namn är klart  just nu, säger Carl–Fredrik Graf.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succéföretaget expanderar till Halmstad: ”Ska vara så enkelt som möjligt”

Därför väljer man att expandera till Halmstad.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:54, 14 februari, 2018

Succéföretaget expanderar till Halmstad: ”Ska vara så enkelt som möjligt”
Foto: Privat.

Nannynu! är Sveriges största barnpassningsföretag sett till omsättning. Nu väljer man att expandera till Halmstad.

– Det känns jättekul att öppna i Halmstad. I många år var vi bara i de fyra största städerna, men sedan provade vi att öppna i Västerås i december. Det gick bra och nu väljer vi att öppna på flera orter. Vi tror att Halmstad kan bli bra och har förhoppningar om att det ska lyckas, säger kommunikationschefen Robert Bällstav till 24Halmstad.

Vad lockar med just Halmstad?
– Vi hoppas ju så småningom sprida oss över landet, men Halmstad är en av de städer där vi satsar hårdast och marknadsför oss mest. Halmstad är den största staden i Halland och vi har i dagsläget siktat in oss på de största städerna i varje län. Dit är det många som flyttar in och saknar det kontaktnät som behövs för barnpassning. Sedan är det inte långt från Halmstad till Malmö och Göteborg.

Verksamheten har redan påbörjats i Halmstad.

– Vi tjuvstartade lite i helgen. Från och med igår (tisdag) så är vi redo at ta emot familjer, säger Robert Bällstav.

Företaget jobbar som så att de familjer som vill ha hjälp, först hör av sig till företaget och sedan hittar de en lämplig person som kan hjälpa familjen.

– Vi anpassar oss efter familjens behov. Några kanske vill ha barnvakt en gång i månaden, medan någon vill ha hjälp med att hämta barnen på dagis några dagar i veckan, säger Bällstav.

– Det ska vara så enkelt som möjligt. Samtidigt som familjen känner att det verkligen är rätt person som hjälper dem med barnen, säger Robert Bällstav.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Beskedet: Då öppnar klädjätten på Hallarna

Sverigechefen: "Känns jättebra och spännande".

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.20:26, 13 februari, 2018

Beskedet: Då öppnar klädjätten på Hallarna
Foto: Johan Olsson

24Halmstad har tidigare skrivit om att den danska herrmodekedjan Wagner ska öppna på Hallarna. Nu är det klart när det sker.

Den 22 mars kommer man att slå upp portarna till sin nya butik på Hallarna.

LÄS MER: KLART: Klädjätte öppnar på Hallarna

– Det känns jättebra och spännande, säger Sverigechefen Sören Andersen till 24Halmstad.

I dagsläget har Wagner tre butiker i Sverige, snart öppnar man en fjärde och i slutet på mars så har Halmstad den femte Wagnerbutiken i landet.

Kedjan är desto större utomlands, där man förutom över hundra butiker i sitt hemland Danmark har 18 butiker i Norge och 25 i Kina.

Hur kommer det sig att ni väljer er att etablera er i just Halmstad?
– Halmstad är en bra handelsstad med ett bra geografiskt läge. Staden har också en bra sommarperiod, samt har flera städer runt omkring sig. Sedan gör också placeringen på Hallarna det lilla extra.

Öppningsdatum är redan klart, men det är däremot inte klart vem som ska driva butiken ännu.

– Vi jobbar som så att om vi hittar ett bra läge, så signar vi upp det, oavsett om vi har en partner eller inte. När vi har gjort det så letar vi efter en lämplig partner som kan driva butiken, säger Andersen.

Men någon oro att butiken inte skulle kunna öppna den 22 mars behöver inte kunderna känna.

– Hittar vi inte rätt partner så öppnar vi ändå och och driver butiken själva, säger Sören Andersen.

Vad är Wagners styrka som butik?
– Vi har en bredd du inte ser på några andra ställen i landet. Vi har allt ifrån 16–årsåldern och upp till äldre män. Många brukar välja att ha det ena eller det andra, medan vi har allt. Sedan lägger vi enormt mycket vikt på personlig och go service.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng