Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador

Dubbelt så vanligt att kvinnor drabbas.

Matilda Larsson

Kl.12:55, 23 januari, 2018

Motormännens kritik: Ojämlikhet orsak till kvinnors nackskador
Foto: Wikimedia Commons.

Kvinnor råkar ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

Trots det, används det fortfarande ingen krockdocka som motsvarar en genomsnittlig kvinna vid krocktester. Det gör att de tester som utförs med krockdockor blir missvisande för kvinnor, enligt Motormännens Riksförbund.

Krockdockor har funnits sedan femtiotalet och de utvecklas ständigt.

Euro NCAP, som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. De representerar bland annat en genomsnittlig man och en nedskalad version av den manliga testdockan som likställs som en kvinna.

Men Motormännens Riksförbund riktar kritik mot krockdockorna.

– Det går inte att bara skala mannen upp och ner, utan det finns andra skillnader, till exempel muskler och struktur kring nacke, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Enligt forskningschef Astrid Linder på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är det en förklaring till att kvinnor oftare drabbas av whiplash-skador.

Den genomsnittliga kvinnan är cirka en decimeter kortare än mannen vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe.

Tillsammans med forskarkollegor på Chalmers har Astrid Linder tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Prototypen är den enda i sitt slag i hela världen, enligt Motormännen.

– Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, avslutar Carl Zeidlitz.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet

Mer än varannan svensk associerar bilmärken till ett politiskt parti.

Matilda Larsson

Kl.17:30, 18 februari, 2018

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet
Foto: Pxhere.

Bilen du kör kan avslöja din partitillhörighet. Det visar en Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.

Mer än varannan svensk uppger att de associerar bilmärken till partifärger. Vanligast är att koppla bilmärken till antingen Moderaterna eller Socialdemokraterna, men det finns undantag.

Högst association till något parti har BMW med hela 65 procent som kopplar bilmärket till något parti. Lägst association till parti har Mitsubishi och Subaru med 45 procent.

Starkast koppling till Moderaterna har de klassiska premiummärkena Porsche, Mercedes, BMW. Undantaget bland prestigebilarna är Tesla som också har stark association till Miljöpartiet.

Volvo och SAAB är de bilmärken som har starkast koppling till Socialdemokraterna. Har du däremot en Mini är det flest som tror att du att du sympatiserar med Liberalerna eller Miljöpartiet. Har du istället en Fiat kan andra tro att du är en Vänsterpartist.

– Vilket bilmärke du äger upplevs av många vara en signal för hur du är som person, vissa mer och vissa mindre. I denna undersökning har vi tittat på om och hur olika bilmärken kan associeras till partifärg. Den visar att det finns tydliga associationer, framförallt hos vissa bilmärken och då främst premiummärkena. Är du mån om att uppfattas som neutral politisk ska du välja en asiatisk bil, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

ska%cc%88rmavbild-2018-02-16-kl-14-44-44

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet

"Kombinationen gör sportlovsveckorna farliga".

Matilda Larsson

Kl.13:52, 18 februari, 2018

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet
Foto: Arkiv.

Samtidigt som sportlovsveckorna har dragit igång ökar trafikolyckorna.

Snö, komplicerade vägförhållanden och långresor på vägar med stora avstånd mellan tätorterna ställer högre krav på bilförare.

Under den första sportlovsveckan ökar trafikolyckorna med 15 procent jämfört med en vanlig vecka, enligt statistik som Motormännens riksförbund tagit fram.

– Kombinationen av mycket trafik, isiga eller moddiga vägar och förare som inte är vana vid den typen av vägförhållanden gör sportlovsveckorna farliga, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Har man bara planerat för att sitta i en varm bil hela vägen mellan hemmet och sportlovsstugan så kan situationen fort bli akut vid ett oförutsett stopp. Går det inte att ha motorn i gång blir det snabbt kallt i bilen.

– Det är oerhört viktigt att ta sig tid att planera, förbereda bilen och packa rätt, innan man åker iväg, säger Dan Falconer.

Att ha varma vinterkläder, reflexvästar, filtar och ficklampor lätt tillgängliga är viktigt.

Får man problem med bilen under körning gäller det att ta sig till vägrenen, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel. Men för att triangeln ska göra nytta måste den stå en bra bit bort från bilen.

– Den ska placeras mycket längre bort från bilen än vad man tror. På en rak 90-väg handlar det om minst 100 meter, högre hastighet betyder längre avstånd, likaså om vägen svänger, säger Dan Falconer.

Om du har tvingats stanna på ett olämpligt ställe med dålig sikt är det bäst att alla lämnar bilen.

– Många tror att man är trygg så länge som man sitter kvar i bilen, men faktum är att det sker många olyckor varje år där bilar blir påkörda efter att de tvingats stanna i vägrenen efter exempelvis ett motorhaveri.

När triangeln är på plats är det dags att tillkalla bärgare – det görs enklast genom att ringa försäkringsbolagets assistansnummer.

På större vägar mellan Gävleborg och Södermanlands län kan det vara krav på att bärgningsfirman också tillkallar en TMA-bil, som ska skydda bärgaren och varna andra trafikanter. Därför kan man som bilist behöva vänta vid vägkanten, särskilt om det är många andra som behöver hjälp samtidigt.

Ta därför för vana att alltid packa vatten, lite proviant och gärna en termos med varm dryck inför längre resor.

– Men mina allra bästa råd inför sportlovsfärden är att vara utvilad, hålla avståndet och anpassa hastigheten efter väglaget, säger Dan Falconer.

Ifs checklistor inför sportlovsresan:

Check inför resan:

  • Kontrollera däckens skick och lufttryck, kontakta en verkstad om du känner dig osäker.
  • Säkerställ att bilens serviceintervaller följts enligt tillverkarens anvisningar.
  • Är du osäker batteriets kondition låt en verkstad testa batteriet.
  • Se till att ha rena rutor och lyktor samt hela och isfria torkarblad.
  • Tanka fullt med spolarvätska och ha gärna en färdigblandad i reserv.
  • Kontrollera att kylarvattnet har tillräckligt med frostskydd, det bör klara i alla fall -25.
  • Ha tillräckligt med bränsle i tanken för att klara trafikstörningar och oförutsedda stopp.

Utrustning i bilen:

  • Isskrapa och borste
  • Snöskyffel
  • Varningstriangel
  • Startkablar
  • Varma kläder och extrafilt
  • Reflexvästar till alla i bilen
  • Förbandsväska
  • Ficklampor och extra batterier, gärna pannlampor
  • Bogserlina
  • Petflaska med grus (att lägga under däcken om du kört fast)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare

Utbildningarna beräknas kosta nästan 80 miljoner kronor.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 15 februari, 2018

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare
Foto: Wikimedia Commons / Pxhere.

Nyligen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av lastbilsförare, enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Det är ett flertal kommuner som sökt och fått medel till förarutbildning. Satsningen beräknas kosta 79 miljoner kronor, med totalt 338 utbildningsplatser.

Lasse Holm som är projektledare för kompetensförsörjningsfrågor på TYA är glad över beskedet.

– En välkommen storsatsning i en framtidsbransch. Bara i år behövs det minst 6 000 nya lastbilsförare, så den som idag funderar på att byta bransch eller är arbetslös och utbildar sig till lastbilsförare går en ljus framtid till mötes. Det är ett roligt jobb i stor förändring, säger Lasse Holm.

Under utbildningstiden ska 15 procent vara praktik.

Vidare tillhandahåller TYA utbildarna med en utbildningsportal med bland annat en YKB-frågebank och en digital loggbok för att dokumentera praktiktiden.

– Vår enda farhåga är att det blir mycket av körkortsutbildning istället för en gedigen yrkesutbildning men genom kravet på yrkesråd kan åkerierna och utbildare tillsammans säkerställa kvaliteten på utbildning, säger Lasse Holm.

Enligt TYA kommer det att behövas 50 000 nya lastbilsförare de närmaste 10 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud

Så kan du kolla om din bil drabbas.

Matilda Larsson

Kl.08:33, 14 februari, 2018

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud
Foto: Pressbild/Besikta.

Som tidigare rapporterat ändras reglerna för besiktning den 20 maj 2018.

Totalt är det 600 000 fordon i hela Sverige som riskerar körförbud i nära anslutning till datumet.

LÄS MER: Nya regler för besiktning – påverkar miljontals

Nu uppmanar Transportstyrelsen alla fordonsägare att kontrollera sitt datum en extra gång och bortse från det som står i det senaste besiktningsprotokollet.

– Vi uppmanar alla fordonsägare att bortse från datumet på det senaste besiktningsprotokollet. Datumet för nästa besiktning kan vara felaktigt, eftersom det baseras på de nuvarande reglerna, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

För att underlätta för fordonsägare har Transportstyrelsen skapat en tjänst på sin hemsida där man enkelt kan få reda på när det är dags att besiktiga bilen. Du kan komma till Transportstyrelsens tjänst genom att klicka här.

Fakta



De nya besiktningsreglerna:

De nya besiktningsreglerna gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3,5 ton i totalvikt kontrollbesiktigas:

1. Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.

2. Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes.

3. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

Källa: Transportstyrelsen

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet

Polisen håller ett extra öga på bilförare.

Matilda Larsson

Kl.15:02, 13 februari, 2018

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet
Foto: Creative Commons.

Den 1 februari trädde den nya mobillagen i kraft i Sverige som innebär att förare inte får hålla i mobiltelefonen under färd.

Sedan förbudet infördes har 29 personer hittills åtalats för brott mot den nya lagen om mobilförbud i bilen, vilket SR först rapporterade.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Att det redan kommit in så många åtal beror till viss del på att skärpningen av lagen är ny, samt att polisen håller ett extra öga på om bilförare pratar i telefon samtidigt som de kör.

Dessutom finns det inget prejudikat än. Polisen behöver därför få hjälp av domstolarna för att avgöra hur allvarligt brottet är.

– Här då så har det kommit en helt ny bestämmelse om att man inte får hålla mobiltelefonen i handen. Då vet vi inte hur domstolarna kommer att bedöma hur allvarligt det här är, och det är det vill att de ska svara på, hur mycket ska vi bestämma böterna till, säger kammaråklagare Johan Bülow till SR.

Det har funnits en lag om förbud mot mobilanvändande under körning sedan 2013, men den gamla lagen fick kritik för att för få blev dömda.

– Enligt den tidigare lagen skulle man göra en bedömning om körningen påverkades menligt, och det var svårt att göra en sådan bedömning. Här antingen håller du mobilen i handen när du kör eller så gör du det inte, säger Johan Bülow till SR.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng