Marknadschefen om bilbranschen: ”Ser lovande ut” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Marknadschefen om bilbranschen: ”Ser lovande ut”

Marcus Johansson på Bendt Bil om förändringarna på marknaden framöver.

Matilda Larsson

Kl.08:27, 23 januari, 2018

Marknadschefen om bilbranschen: ”Ser lovande ut”
Foto: Jellian Engdahl Sibi.

Det kommer att bli ett händelserikt år för bilmarknaden.

Med det nya beskattningssystemet bonus-malus som träder i kraft den 1 juli 2018, samtidigt som skatten för bensin och diesel blev dyrare vid årsskiftet, kommer bilbranschen att vara i fokus.

LÄS MER: Snart chockhöjs fordonsskatten

– Det ser lovande ut. Det har redan varit en förvånansvärt bra marknad för att vara januari, det är roligt att folk vill köpa bilar redan, säger Marcus Johansson, marknadschef på Bendt Bil i Halmstad.

Om du får spekulera, vad tror du om bilmarknaden 2018?
– För tre-fyra år sedan var det relativt dyrt att köpa elbil, men när de bilarna kommer in på begagnatmarknaden nu kommer de vara väldigt attraktiva, säger Marcus Johansson.

Han tror också att det nya bonus-malussystemet kommer att innebära att både den begagnade marknaden och nybilsmarknaden bibehålls.

– Bonus-malus gynnar vissa och för andra spelar det inte så stor roll. Om folk slutar köpa bilar, då kan man bli lite orolig men med de energisnåla bilarna på begagnatmarknaden blir det även en ny andel av köpare, samtidigt som de gamla finns kvar, säger Marcus Johansson.

Hur tror du att skattehöjningen för bensin och diesel kommer att påverka bilförsäljningen framöver?
– Man anpassar sig. Det blir en generell förändring över hela bilmarknaden. Det finns fortfarande de som vill ha en lite roligare bil att köra, med mer kraft. Det kommer antagligen också att bli lite mer alternativa drivmedel, men den förändringen hade nog skett ändå, säger Marcus Johansson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare

Utbildningarna beräknas kosta nästan 80 miljoner kronor.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 15 februari, 2018

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare
Foto: Wikimedia Commons / Pxhere.

Nyligen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av lastbilsförare, enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Det är ett flertal kommuner som sökt och fått medel till förarutbildning. Satsningen beräknas kosta 79 miljoner kronor, med totalt 338 utbildningsplatser.

Lasse Holm som är projektledare för kompetensförsörjningsfrågor på TYA är glad över beskedet.

– En välkommen storsatsning i en framtidsbransch. Bara i år behövs det minst 6 000 nya lastbilsförare, så den som idag funderar på att byta bransch eller är arbetslös och utbildar sig till lastbilsförare går en ljus framtid till mötes. Det är ett roligt jobb i stor förändring, säger Lasse Holm.

Under utbildningstiden ska 15 procent vara praktik.

Vidare tillhandahåller TYA utbildarna med en utbildningsportal med bland annat en YKB-frågebank och en digital loggbok för att dokumentera praktiktiden.

– Vår enda farhåga är att det blir mycket av körkortsutbildning istället för en gedigen yrkesutbildning men genom kravet på yrkesråd kan åkerierna och utbildare tillsammans säkerställa kvaliteten på utbildning, säger Lasse Holm.

Enligt TYA kommer det att behövas 50 000 nya lastbilsförare de närmaste 10 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud

Så kan du kolla om din bil drabbas.

Matilda Larsson

Kl.08:33, 14 februari, 2018

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud
Foto: Pressbild/Besikta.

Som tidigare rapporterat ändras reglerna för besiktning den 20 maj 2018.

Totalt är det 600 000 fordon i hela Sverige som riskerar körförbud i nära anslutning till datumet.

LÄS MER: Nya regler för besiktning – påverkar miljontals

Nu uppmanar Transportstyrelsen alla fordonsägare att kontrollera sitt datum en extra gång och bortse från det som står i det senaste besiktningsprotokollet.

– Vi uppmanar alla fordonsägare att bortse från datumet på det senaste besiktningsprotokollet. Datumet för nästa besiktning kan vara felaktigt, eftersom det baseras på de nuvarande reglerna, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

För att underlätta för fordonsägare har Transportstyrelsen skapat en tjänst på sin hemsida där man enkelt kan få reda på när det är dags att besiktiga bilen. Du kan komma till Transportstyrelsens tjänst genom att klicka här.

Fakta



De nya besiktningsreglerna:

De nya besiktningsreglerna gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3,5 ton i totalvikt kontrollbesiktigas:

1. Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.

2. Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes.

3. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

Källa: Transportstyrelsen

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet

Polisen håller ett extra öga på bilförare.

Matilda Larsson

Kl.15:02, 13 februari, 2018

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet
Foto: Creative Commons.

Den 1 februari trädde den nya mobillagen i kraft i Sverige som innebär att förare inte får hålla i mobiltelefonen under färd.

Sedan förbudet infördes har 29 personer hittills åtalats för brott mot den nya lagen om mobilförbud i bilen, vilket SR först rapporterade.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Att det redan kommit in så många åtal beror till viss del på att skärpningen av lagen är ny, samt att polisen håller ett extra öga på om bilförare pratar i telefon samtidigt som de kör.

Dessutom finns det inget prejudikat än. Polisen behöver därför få hjälp av domstolarna för att avgöra hur allvarligt brottet är.

– Här då så har det kommit en helt ny bestämmelse om att man inte får hålla mobiltelefonen i handen. Då vet vi inte hur domstolarna kommer att bedöma hur allvarligt det här är, och det är det vill att de ska svara på, hur mycket ska vi bestämma böterna till, säger kammaråklagare Johan Bülow till SR.

Det har funnits en lag om förbud mot mobilanvändande under körning sedan 2013, men den gamla lagen fick kritik för att för få blev dömda.

– Enligt den tidigare lagen skulle man göra en bedömning om körningen påverkades menligt, och det var svårt att göra en sådan bedömning. Här antingen håller du mobilen i handen när du kör eller så gör du det inte, säger Johan Bülow till SR.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för unga

NTF vill öka säkerheten för barn och ungdomar.

Matilda Larsson

Kl.14:29, 13 februari, 2018

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för unga
Foto: Max Pixel.

Att åka buss är bland det säkraste sättet att förflytta sig i trafiken. När olyckor händer kan det dock få katastrofala följder, framför allt om passagerarna sitter obältade.

Därför har Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, tillsammans med branschförbundet Sveriges Bussföretag, tagit fram rekommendationer och tips för den som ansvarar för barn och ungas bussresor.

– Förra årets tragiska bussolycka gjorde att vi ville bidra till att göra den här typen av resor både säkrare och tryggare. Det handlar förstås om bältesanvändning, men också om vilket ansvar de vuxna på bussen har, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

Det är framför allt de som beställer någon enstaka resa då och då som behöver stöd, enligt NTF. Studieresan, skolresan eller resan till årets fotbollsturnering ska vara säker för alla, även för de skolor och föreningar som sällan beställer bussresor.

Några av punkterna som är extra viktiga att tänka på innan resan:

  • När på dygnet ska ni resa?
  • Hur många vuxna behövs för att få en lugn och trevlig resa?
  • Behöver något barn extra bilbarnskydd som t ex bilbarnstol/bälteskudde?
  • Har någon ett funktionshinder eller behöver någon extra stöd?
  • Utse en vuxen ansvarig gruppledare som tillsammans med föraren ansvarar för säkerheten.

Några av de krav du bör ställa på bussföretaget:

  • Att det finns bälte på alla platser.
  • Att företaget har en trafiksäkerhetspolicy som belyser hastighet, nykterhet och bältesanvändning.
  • Bussarna är utrustade med alkolås.
  • Chauffören informerar passagerarna om säkerheten innan resan och påminner om bältet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030

"Kommer gynna både miljön och ekonomin", enligt Miljöpartiet.

Matilda Larsson

Kl.10:46, 13 februari, 2018

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030
Foto: Pixabay.

Miljöpartiet presenterade i veckan en så kallad klimatfärdsplan med 142 åtgärder som de anser ska göra att Sverige lever upp till Parisavtalet.

DN Debatt skriver språk­rören Isabella Lövin och Gustav Fridolin bland annat att de vill att alla fossila drivmedel ska sluta säljas i Sverige år 2030.

– Det blir ett viktigt steg för att nå 100 procent förnybar energi och för att minska vårt importberoende av länder med fossil energiproduktion. För att lyckas behöver transporterna effektiviseras och alternativen till fossildrift gynnas. Investeringar för både elektrifiering och produktion av förnybara drivmedel kommer gynna både miljön och ekonomin, skriver de på DN Debatt.

MP vill också att hushållen ska ges möjlighet att spara i ”gröna sparkonton” där sparade pengar används för att stötta nya smarta klimatinnovationer.

Samtidigt uppmanar MP alla partier att ”redovisa sina samlade förslag för att Parisavtalet ska nås”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng