Rekord för begagnade bilar – här är modellerna som säljer bäst | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Rekord för begagnade bilar – här är modellerna som säljer bäst

"Fortsätter att vara ett populärt val bland köpare".

Matilda Larsson

Kl.10:02, 22 januari, 2018

Rekord för begagnade bilar – här är modellerna som säljer bäst
Foto: Arkiv

Totalt såldes 1 179 904 begagnade bilar under 2017.

Försäljningen av begagnade bilar ökade med 1 661 bilar, 0,1 procent, vilket   gör att 2017 stod för ett nytt försäljningsrekord inom begagnatmarknaden, enligt KVD Bilpriser.

– Redan under 2016 kunde vi se försäljningstillväxten stagnerat och vår prognos för 2017 var att försäljningen skulle minska snarare än öka. Trots det kan vi återigen se ett nytt försäljningsrekord under 2017, framförallt efter ett starkt första kvartal, säger Jonas Björkman, vd på Bilpriser.

Enligt KVD Bilprisers rapport slog även dieselbilar nytt säljrekord.

Under 2017 såldes mer begagnade dieselbilar än någonsin på den svenska begagnatmarknaden, då försäljningen ökade med 7,4 procent jämfört med föregående år.

Bensinbilar är fortfarande populärast på begagnatmarknaden, trots att försäljningen sjönk med tre procent. Sett till procentuell ökning har dock elbilar och elhybrider stått för en kraftig uppgång med 32,1 procent, respektive 90,7 procent. Totalt såldes 694 elbilar under 2017.

– Dieselbilar fortsätter att vara ett populärt val bland köpare trots den rådande debatten om dieselförbud. Samtidigt exploderade elbilsförsäljningen under förra året och det, tillsammans med den kraftiga ökningen av antalet sålda bensin- och elhybridbilar, indikerar att folk ändå blivit påverkade i sitt val av bil. Det ska dock kommas ihåg att elbilar fortfarande är väldigt ovanliga på begagnatmarknaden, säger Jonas Björkman.

De 15 populäraste bilmodellerna (2017) på begagnatmarknaden:

1. Volvo V70
2. Volkswagen Golf
3. Volkswagen Passat
4. Saab 9-5
5. Audi A4
6. Saab 9-3
7. Ford Focus
8. Volvo V40
9. Audi A6
10. Opel Astra
11. Volkswagen Polo
12. Renault Clio
13. Volvo V50
14. Skoda Octavia
15. Volvo V70

Fakta



Om statistiken:

Bilprisers statistik över begagnade bilköp under 2017 i Sverige är preliminär och hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata. Sammanställningen görs vanligtvis en månad efter kvartalets slut för att få med samtliga bilköp, även de köp där ägarskiftet skett via det gula registreringsbeviset. I denna sammanställning saknas de köp som registrerats sent under december månad 2017.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare

Utbildningarna beräknas kosta nästan 80 miljoner kronor.

Matilda Larsson

Kl.15:44, 15 februari, 2018

Storsatsningen: Ska utbilda fler lastbilsförare
Foto: Wikimedia Commons / Pxhere.

Nyligen meddelade Skolverket att man storsatsar på vuxenutbildning av lastbilsförare, enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

Det är ett flertal kommuner som sökt och fått medel till förarutbildning. Satsningen beräknas kosta 79 miljoner kronor, med totalt 338 utbildningsplatser.

Lasse Holm som är projektledare för kompetensförsörjningsfrågor på TYA är glad över beskedet.

– En välkommen storsatsning i en framtidsbransch. Bara i år behövs det minst 6 000 nya lastbilsförare, så den som idag funderar på att byta bransch eller är arbetslös och utbildar sig till lastbilsförare går en ljus framtid till mötes. Det är ett roligt jobb i stor förändring, säger Lasse Holm.

Under utbildningstiden ska 15 procent vara praktik.

Vidare tillhandahåller TYA utbildarna med en utbildningsportal med bland annat en YKB-frågebank och en digital loggbok för att dokumentera praktiktiden.

– Vår enda farhåga är att det blir mycket av körkortsutbildning istället för en gedigen yrkesutbildning men genom kravet på yrkesråd kan åkerierna och utbildare tillsammans säkerställa kvaliteten på utbildning, säger Lasse Holm.

Enligt TYA kommer det att behövas 50 000 nya lastbilsförare de närmaste 10 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud

Så kan du kolla om din bil drabbas.

Matilda Larsson

Kl.08:33, 14 februari, 2018

Över en halv miljon bilar riskerar körförbud
Foto: Pressbild/Besikta.

Som tidigare rapporterat ändras reglerna för besiktning den 20 maj 2018.

Totalt är det 600 000 fordon i hela Sverige som riskerar körförbud i nära anslutning till datumet.

LÄS MER: Nya regler för besiktning – påverkar miljontals

Nu uppmanar Transportstyrelsen alla fordonsägare att kontrollera sitt datum en extra gång och bortse från det som står i det senaste besiktningsprotokollet.

– Vi uppmanar alla fordonsägare att bortse från datumet på det senaste besiktningsprotokollet. Datumet för nästa besiktning kan vara felaktigt, eftersom det baseras på de nuvarande reglerna, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

För att underlätta för fordonsägare har Transportstyrelsen skapat en tjänst på sin hemsida där man enkelt kan få reda på när det är dags att besiktiga bilen. Du kan komma till Transportstyrelsens tjänst genom att klicka här.

Fakta



De nya besiktningsreglerna:

De nya besiktningsreglerna gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3,5 ton i totalvikt kontrollbesiktigas:

1. Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.

2. Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes.

3. Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

Källa: Transportstyrelsen

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet

Polisen håller ett extra öga på bilförare.

Matilda Larsson

Kl.15:02, 13 februari, 2018

Så många har åtalats hittills för brott mot mobilförbudet
Foto: Creative Commons.

Den 1 februari trädde den nya mobillagen i kraft i Sverige som innebär att förare inte får hålla i mobiltelefonen under färd.

Sedan förbudet infördes har 29 personer hittills åtalats för brott mot den nya lagen om mobilförbud i bilen, vilket SR först rapporterade.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Att det redan kommit in så många åtal beror till viss del på att skärpningen av lagen är ny, samt att polisen håller ett extra öga på om bilförare pratar i telefon samtidigt som de kör.

Dessutom finns det inget prejudikat än. Polisen behöver därför få hjälp av domstolarna för att avgöra hur allvarligt brottet är.

– Här då så har det kommit en helt ny bestämmelse om att man inte får hålla mobiltelefonen i handen. Då vet vi inte hur domstolarna kommer att bedöma hur allvarligt det här är, och det är det vill att de ska svara på, hur mycket ska vi bestämma böterna till, säger kammaråklagare Johan Bülow till SR.

Det har funnits en lag om förbud mot mobilanvändande under körning sedan 2013, men den gamla lagen fick kritik för att för få blev dömda.

– Enligt den tidigare lagen skulle man göra en bedömning om körningen påverkades menligt, och det var svårt att göra en sådan bedömning. Här antingen håller du mobilen i handen när du kör eller så gör du det inte, säger Johan Bülow till SR.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för unga

NTF vill öka säkerheten för barn och ungdomar.

Matilda Larsson

Kl.14:29, 13 februari, 2018

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för unga
Foto: Max Pixel.

Att åka buss är bland det säkraste sättet att förflytta sig i trafiken. När olyckor händer kan det dock få katastrofala följder, framför allt om passagerarna sitter obältade.

Därför har Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, tillsammans med branschförbundet Sveriges Bussföretag, tagit fram rekommendationer och tips för den som ansvarar för barn och ungas bussresor.

– Förra årets tragiska bussolycka gjorde att vi ville bidra till att göra den här typen av resor både säkrare och tryggare. Det handlar förstås om bältesanvändning, men också om vilket ansvar de vuxna på bussen har, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

Det är framför allt de som beställer någon enstaka resa då och då som behöver stöd, enligt NTF. Studieresan, skolresan eller resan till årets fotbollsturnering ska vara säker för alla, även för de skolor och föreningar som sällan beställer bussresor.

Några av punkterna som är extra viktiga att tänka på innan resan:

  • När på dygnet ska ni resa?
  • Hur många vuxna behövs för att få en lugn och trevlig resa?
  • Behöver något barn extra bilbarnskydd som t ex bilbarnstol/bälteskudde?
  • Har någon ett funktionshinder eller behöver någon extra stöd?
  • Utse en vuxen ansvarig gruppledare som tillsammans med föraren ansvarar för säkerheten.

Några av de krav du bör ställa på bussföretaget:

  • Att det finns bälte på alla platser.
  • Att företaget har en trafiksäkerhetspolicy som belyser hastighet, nykterhet och bältesanvändning.
  • Bussarna är utrustade med alkolås.
  • Chauffören informerar passagerarna om säkerheten innan resan och påminner om bältet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030

"Kommer gynna både miljön och ekonomin", enligt Miljöpartiet.

Matilda Larsson

Kl.10:46, 13 februari, 2018

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030
Foto: Pixabay.

Miljöpartiet presenterade i veckan en så kallad klimatfärdsplan med 142 åtgärder som de anser ska göra att Sverige lever upp till Parisavtalet.

DN Debatt skriver språk­rören Isabella Lövin och Gustav Fridolin bland annat att de vill att alla fossila drivmedel ska sluta säljas i Sverige år 2030.

– Det blir ett viktigt steg för att nå 100 procent förnybar energi och för att minska vårt importberoende av länder med fossil energiproduktion. För att lyckas behöver transporterna effektiviseras och alternativen till fossildrift gynnas. Investeringar för både elektrifiering och produktion av förnybara drivmedel kommer gynna både miljön och ekonomin, skriver de på DN Debatt.

MP vill också att hushållen ska ges möjlighet att spara i ”gröna sparkonton” där sparade pengar används för att stötta nya smarta klimatinnovationer.

Samtidigt uppmanar MP alla partier att ”redovisa sina samlade förslag för att Parisavtalet ska nås”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng