Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör” | Nyheter i Halmstad Halland – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör”

Så satsar man under 2018.

Mattias Olsson

Kl.20:26, 7 januari, 2018

Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör”
Foto: Mattias Olsson

Halmstadföretaget Eleiko har funnits sedan 1927, men höll i början på med elektriska produkter. Namnet är en förkortning för elektriska elinstallationer kommanditbolag. Knappast något man tänker på idag då företaget är väl sammankopplat med styrketräning. Men det startade med elektriska produkter som brödrostar och spisar. 1957 fick företaget idén att starta en tyngdlyftningsbusiness.

– Från ett våffeljärn till världens mest kända skivstång, brukar vi säga när vi berättar vår historia, säger Eleikos vd Erik Blomberg, till 24Halmstad när vi träffar honom i företagets nya lokaler på Klastorpsvägen.

LÄS MER: Henrik Dagård: ”Där gjorde jag mitt stora misstag”

Det var 1998 som Eriks pappa Lennart köpte Eleiko, och sedan dess har det varit ett familjeföretag.

– Vi är långsiktiga och ser bara fördelar med att vara ett familjeägt företag, där vi får möjlighet att utveckla det på ett bra sätt. Vi känner alla i familjen väldigt starkt för företaget, produkterna och våra anställda, säger Blomberg och fortsätter entusiastiskt:

– Just styrka är det området vi har riktat in oss på. Man kan säga att vi kommer från professionell tyngdlyftning och styrkelyft, men det vi driver nu är en strategi för att bli världens främsta företag inom styrketräning. Vilket är vår målsättning. Det vi erbjuder är utrustning och utbildning inom styrketräning. Vi tror mycket på det här med funktionell styrketräning, att man ska träna enligt kroppens grundrörelser, vi tror på att man ska träna för att kunna prestera bättre. Hellre att kunna prestera bättre än att bara träna för hur man ser ut, säger Blomberg.

Foto: Mattias Olsson

Foto: Mattias Olsson

Hur ser du på framtiden?
– Jag ser positivt på framtiden. Nu är vi på plats i nya lokaler, vilket vi jobbat hårt för under det senaste dryga året. Vi har lagt en grund för en fortsatt bra utveckling. Vi satsar väldigt mycket, och just nu är det väldigt stort fokus på produktutveckling.

Vad är det som har gjort att ni lyckats så bra?
– Vi har en tydlig strategi där vi vet vad vi vill, vi har också en historik och har haft bra produkter i grunden sedan länge, som vi ständigt utvecklar och vill göra bättre. Vi har fantastisk personal. Jag tror att den kultur som min pappa var med och skapade på företaget, med mycket fokus på humanism och att sätta människor i centrum också har bidragit till att skapa företagets framgång. Något jag tycker är kul för egen del, är att vi har ett globalt fokus och vill vara bäst på det vi gör.

Erik Blomberg blev vd för företaget 2012, då han tog över efter sin pappa. Då var han bara 30 år gammal. Något som skulle kunna skapa en stor press.

– Vi pratade om det i ett par år innan, min pappa och jag, innan vi bestämde oss för att vi skulle göra på det här sättet. Så jag var ganska förberedd på det rent mentalt. Sedan hade jag hämtat min erfarenhet från annat håll, främst från finans, bank- och riskkapitalbranschen, så jag hade en erfarenhet och också en vision för vad jag ville skapa, och det var viktigt när jag började. Men det var mycket att lära sig.

Han sticker dock inte under stol med att det kan vara jobbigt.

– Det är ganska stressigt. Det är något jag tänker på och jobbar för att hantera. Det är inte alltid lätt och bitvis har det varit ganska tuffa perioder.

Vilka har varit de tuffa perioderna?
– Vi tar oss an väldigt många nya projekt så delvis är det skapat av egen kraft, sedan har vi varit med om ett par incidenter också. Min pappa gick bort för några år sedan och sedan hade vi även en brand som vi råkade ut för, och det är oförutsedda händelser som också skapar väldigt mycket merarbete.

Hur hanterar du stressen?
– Det har med allt att göra, från hur mycket man jobbar, sömn och träning. Träning är väldigt viktigt för mig. Periodvis får jag till 3–5 pass i veckan, men ibland är det mindre. Men träning gör det möjligt att hantera stressen.

Hur ser planerna ut för Eleiko under 2018?
– Vi har några saker vi kommer att satsa på att genomföra under året. Dels vår produktutvecklingsagenda, där vi har ett antal spännande nya produkter som vi kommer att lansera. Sedan jobbar vi också på att starta upp bolag i Storbritannien och Frankrike. Ytterligare marknader är på gång också. Så det är mycket som händer hos oss känner jag.

I dagsläget har företaget nästan 110 anställda varav 65 i Halmstad.

– Men det kommer att bli fler som jag ser det, sedan får man se hur året utvecklas, men det kommer det troligtvis bli, säger Erik Blomberg.

I ett jobb med mycket resor, och där han tidigare har bott i London och Stockholm, har Blomberg lärt sig att uppskatta Halmstad.

– Absolut, jag trivs väldigt bra i Halmstad. Omställningen när jag flyttade från London var tuff. Detta med att komma till en småstad. Men jag har kommit in i det, och trivs verkligen bra med den livskvalité man får. Jag reser ju oerhört mycket och saker som trafik och ren luft är sådant som man uppskattar här, säger Erik Blomberg.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succéstart för nya Glasscaféet

Långa köer när det var dags för premiär.

Mattias Olsson

Kl.21:32, 20 april, 2018

Succéstart för nya Glasscaféet
Foto: Mattias Olsson.

Under fredagen öppnade Riccardos glasscafé på Fredsgatan i centrala Halmstad. Det rådde ingen tvekan om att öppningen var populär, då det var långa, långa köer utanför Riccardos vid öppningen.

24Halmstad var på plats och kunde konstatera att alla i kön inte skulle vara bland de 50 första som fick en gratis glasstårta, som utlovats till just de 50 första kunderna.

Det var lång kö när Riccardos öppnade på Fredsgatan.

Det var lång kö när Riccardos öppnade på Fredsgatan. Foto: Mattias Olsson.

Mathilda Åberg och Linnéa Fredriksson tillhörde dem som var långt fram i kön.

– Vi var på plats 11:30, så det var 30 minuter innan de skulle öppna, säger tjejerna till 24Halmstad. 

Mango var tydligen en favorit, och något som både Mathilda och Linnéa hade i sin bägare.

Brukar ni äta på Riccardos i vanliga fall?
– Ja, ibland, säger de båda.

Vad tror ni om det här då, att ha ett glasscafé i centrum?
– Det är jättebra. Verkligen. Det är närma. Och bra att kunna sitta ner också, för det går ju inte göra på den mobila, säger Linnéa.

Då kan det bli fler besök här framöver?
– Absolut.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Halmstadcaféets drömbesked: ”Otroligt stort för oss”

De tar plats på prestigefyllda listan.

Mattias Olsson

Kl.19:31, 18 april, 2018

Halmstadcaféets drömbesked: ”Otroligt stort för oss”
Foto: Mattias Olsson. OBS! Bilden är ett montage.

Under gårdagen blev det klart. Cortado Coffeeshop tar som nykomling plats i exklusiva White Guide Café.

– Det känns utomordentligt bra. Det är nästan lite svårt att veta hur man ska beskriva det. Att vara med är en eloge och det är otroligt stort för oss, säger ägaren Niklas Luthin till 24Halmstad.

Något som gör det lite extra imponerande är att Cortado inte ens funnits i ett helt år ännu. Och Niklas Luthin medger att det är lite av en dröm att komma med i White Guide.

– Precis, det är något man siktade på redan när man började i den här branschen, men vi trodde kanske inte att det skulle lyckas så snabbt, säger han.

Var det ett väntat besked?
– Det kan man aldrig veta med White Guide. Men man kan alltid hoppas på det, och vi lyckades.

Ni har nyligen gjort satsningar både på ett konstgalleri och på en kombination av Yoga och frukost, och nu detta. Ni måste känna en härlig medvind nu?
– Det håller jag verkligen med om. Vi är ett bra team, och det tror jag är anledningen till att vi lyckats.

Förutom att ni är ett bra team, varför tror du ni kom med?
– Intrycket vi ger. En bra upplevelse från det att man kommer in genom dörren tills dess att man går. Oavsett sinnesstämning när man kommer så vill vi att kunderna ska lämna oss med ett leende.

Under onsdagen när 24Halmstad besöker Cortado Coffeeshop jobbar Lisa Bui och Marcus Ericsson. Och det märks att de är både stolta och glada över beskedet.

– Det kändes helt fantastiskt. Och välförtjänt. Jag tycker att vi gjort oss förtjänta av detta, säger Lisa Bui.

– Det är ju något vi har strävat efter sen vi började också, att få komma med där, fyller Marcus Ericsson i.

Lisa Bui, Marcus Ericsson. Foto: Mattias Olsson.

Lisa Bui och Marcus Ericsson. Foto: Mattias Olsson.

Hur ska ni fira detta?
– Det blir en rolig kickoff innan sommaren sätter igång, säger Lisa Bui.

– Med mycket kaffe, säger Marcus Ericsson.

Kommer det kännas mer speciellt att jobba här nu när ni kommit med i White Guide?
– Det känns verkligen speciellt. Det är något man kan stå bakom baren och vara stolt över, säger Lisa Bui.

Blir det lite extra press nu efter en sådan här utmärkelse?
– Vi har redan hög standard från början, så vi försöker bara att bibehålla samma fokus och samma glädje, säger Marcus Ericsson.

Att det är medvind just nu för Cortado Coffeeshop märks också på att man nu kommer ta in mer personal.

– Ja, vi har ökat i antal gäster per dag och då behöver vi mer personal än vi har nu. Det händer en hel del i Halmstad, så det gäller att vara förberedd, säger Niklas Luthin.

Har ni något konkret mål framöver?
– Målet nu är att få igång uteserveringen. Det är många som vill sitta där men det finns ganska få platser, så där försöker vi hitta en lösning. Sedan har vi så smått även börjat planera vårt ettårsjubileum, säger Luthin.

 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butikskedja lanserar nytt koncept i Halmstad

Här är kedjans nya koncept – lanseras i Halmstad.

Martin Persson

Kl.19:05, 16 april, 2018

Butikskedja lanserar nytt koncept i Halmstad
Matilda Agné, pr-och presskontakt Indiska. Foto: Indiska

Butiksjätten Indiska har lanserat ett nytt koncept, som man i lördags införde i sin butik på Köpmansgatan i Halmstad. Konceptet, som går under namnet Bazar, är en shop-in-shop med varor upp till 80 procent rabatt.

– Det är ett minikoncept som vi lanserar i vissa befintliga butiker. Det kommer att finnas en Bazar-hörna med lägre prispunkter; nedsatta varor och så vidare. Det kommer inte finnas flera säsonger gamla produkter, som man är van vid en vanlig outlet, utan det kommer att finnas aktuella produkter, säger Matilda Agné, pr-och presskontakt Indiska.

Kedjan öppnar även en outletbutik i Heron City i Stockholm.

– Med en outletbutik i Heron City i Kungens Kurva når vi ut till ett område där vi i dagsläget inte har någon butik. Outletkonceptet ligger rätt i tiden och det här blir en möjlighet för oss att prova det på Sveriges största handelsplats, säger Eric Holmén, försäljningschef Indiska i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hallarnas satsning – en galen vecka

Det här väntar under den galna veckan.

Mattias Olsson

Kl.11:00, 16 april, 2018

Hallarnas satsning – en galen vecka
Foto: Arkiv.

Under namnet Crazy Week kommer det mellan måndag och torsdag ske flertalet olika aktiviteter och tävlingar på Hallarna.

På sin Facebooksida beskriver Hallarna det som en vecka där man tar ut svängarna lite extra.

Under samtliga fyra dagar pågår två tävlingar. En där besökarna ska rösta fram den ”tokigaste butiken” och en tävling, där besökarna själva får klä ut sig och bli fotograferade. Den tävlingen går under namnet ”tokigaste familjen”. Fotona läggs ut på Instagram och varje dag kvalificerar sig två foton till torsdagens final.

Under måndagen och tisdagen kommer det på eftermiddagen och kvällen finnas både en cirkusskola och en trollkonstnär på plats.

På onsdagen mellan 17 och 19 avgörs dessutom en talangtävling. Till den krävs dock en föranmälan på Hallarnas Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hallarnas succé – högt upp på prestigefull lista

Så bra står sig Hallarna bland landets köpcentrum.

Mattias Olsson

Kl.19:32, 13 april, 2018

Hallarnas succé – högt upp på prestigefull lista
Foto: Arkiv.

Hallarna är Sveriges 6:e bästa köpcentrum. Detta enligt branschtidningen Market. Där har shopparna fått chansen att rösta på 321 olika köpcentrum runt om i landet.

Och då blev det alltså en imponerande sjätteplats för Hallarna. Med den placeringen var man före både Väla och Mall of Scandinavia.

Flera olika kategorier har betygsatts, som till exempel bemötande, utbud, pris och parkering.

Vann gjorde Bergvik köpcenter i Karlstad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng