Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör”

Så satsar man under 2018.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.20:26, 7 januari, 2018

Världsledande Halmstadföretaget: ”Vill vara bäst på det vi gör”
Foto: Mattias Olsson

Halmstadföretaget Eleiko har funnits sedan 1927, men höll i början på med elektriska produkter. Namnet är en förkortning för elektriska elinstallationer kommanditbolag. Knappast något man tänker på idag då företaget är väl sammankopplat med styrketräning. Men det startade med elektriska produkter som brödrostar och spisar. 1957 fick företaget idén att starta en tyngdlyftningsbusiness.

– Från ett våffeljärn till världens mest kända skivstång, brukar vi säga när vi berättar vår historia, säger Eleikos vd Erik Blomberg, till 24Halmstad när vi träffar honom i företagets nya lokaler på Klastorpsvägen.

LÄS MER: Henrik Dagård: ”Där gjorde jag mitt stora misstag”

Det var 1998 som Eriks pappa Lennart köpte Eleiko, och sedan dess har det varit ett familjeföretag.

– Vi är långsiktiga och ser bara fördelar med att vara ett familjeägt företag, där vi får möjlighet att utveckla det på ett bra sätt. Vi känner alla i familjen väldigt starkt för företaget, produkterna och våra anställda, säger Blomberg och fortsätter entusiastiskt:

– Just styrka är det området vi har riktat in oss på. Man kan säga att vi kommer från professionell tyngdlyftning och styrkelyft, men det vi driver nu är en strategi för att bli världens främsta företag inom styrketräning. Vilket är vår målsättning. Det vi erbjuder är utrustning och utbildning inom styrketräning. Vi tror mycket på det här med funktionell styrketräning, att man ska träna enligt kroppens grundrörelser, vi tror på att man ska träna för att kunna prestera bättre. Hellre att kunna prestera bättre än att bara träna för hur man ser ut, säger Blomberg.

Foto: Mattias Olsson

Foto: Mattias Olsson

Hur ser du på framtiden?
– Jag ser positivt på framtiden. Nu är vi på plats i nya lokaler, vilket vi jobbat hårt för under det senaste dryga året. Vi har lagt en grund för en fortsatt bra utveckling. Vi satsar väldigt mycket, och just nu är det väldigt stort fokus på produktutveckling.

Vad är det som har gjort att ni lyckats så bra?
– Vi har en tydlig strategi där vi vet vad vi vill, vi har också en historik och har haft bra produkter i grunden sedan länge, som vi ständigt utvecklar och vill göra bättre. Vi har fantastisk personal. Jag tror att den kultur som min pappa var med och skapade på företaget, med mycket fokus på humanism och att sätta människor i centrum också har bidragit till att skapa företagets framgång. Något jag tycker är kul för egen del, är att vi har ett globalt fokus och vill vara bäst på det vi gör.

Erik Blomberg blev vd för företaget 2012, då han tog över efter sin pappa. Då var han bara 30 år gammal. Något som skulle kunna skapa en stor press.

– Vi pratade om det i ett par år innan, min pappa och jag, innan vi bestämde oss för att vi skulle göra på det här sättet. Så jag var ganska förberedd på det rent mentalt. Sedan hade jag hämtat min erfarenhet från annat håll, främst från finans, bank- och riskkapitalbranschen, så jag hade en erfarenhet och också en vision för vad jag ville skapa, och det var viktigt när jag började. Men det var mycket att lära sig.

Han sticker dock inte under stol med att det kan vara jobbigt.

– Det är ganska stressigt. Det är något jag tänker på och jobbar för att hantera. Det är inte alltid lätt och bitvis har det varit ganska tuffa perioder.

Vilka har varit de tuffa perioderna?
– Vi tar oss an väldigt många nya projekt så delvis är det skapat av egen kraft, sedan har vi varit med om ett par incidenter också. Min pappa gick bort för några år sedan och sedan hade vi även en brand som vi råkade ut för, och det är oförutsedda händelser som också skapar väldigt mycket merarbete.

Hur hanterar du stressen?
– Det har med allt att göra, från hur mycket man jobbar, sömn och träning. Träning är väldigt viktigt för mig. Periodvis får jag till 3–5 pass i veckan, men ibland är det mindre. Men träning gör det möjligt att hantera stressen.

Hur ser planerna ut för Eleiko under 2018?
– Vi har några saker vi kommer att satsa på att genomföra under året. Dels vår produktutvecklingsagenda, där vi har ett antal spännande nya produkter som vi kommer att lansera. Sedan jobbar vi också på att starta upp bolag i Storbritannien och Frankrike. Ytterligare marknader är på gång också. Så det är mycket som händer hos oss känner jag.

I dagsläget har företaget nästan 110 anställda varav 65 i Halmstad.

– Men det kommer att bli fler som jag ser det, sedan får man se hur året utvecklas, men det kommer det troligtvis bli, säger Erik Blomberg.

I ett jobb med mycket resor, och där han tidigare har bott i London och Stockholm, har Blomberg lärt sig att uppskatta Halmstad.

– Absolut, jag trivs väldigt bra i Halmstad. Omställningen när jag flyttade från London var tuff. Detta med att komma till en småstad. Men jag har kommit in i det, och trivs verkligen bra med den livskvalité man får. Jag reser ju oerhört mycket och saker som trafik och ren luft är sådant som man uppskattar här, säger Erik Blomberg.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”

Karolina Davidsson om sammanslagningen.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:52, 19 januari, 2018

Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”
Foto: Mattias Olsson.

24Halmstad har tidigare skrivit om att Kommunfullmäktige ska ta beslut angående en sammanslagning mellan Halmstads näringslivs AB och Destination Halmstad. Den 13 februari väntas beslutet tas. 24Halmstad ringde upp Karolina Davidsson, vd för Halmstads näringsliv, för att kolla vad hon tycker om en eventuell sammanslagning.

– Det är ett väldigt grovt beslut, så vi vet väldigt lite om vad det kommer att innebära, och än är ingenting helt klart, säger Karolina Davidsson.

LÄS MER: Stor sammanslagning på gång inom näringslivet

Du har tidigare sagt att du vill att företagsklimatet ska upp på högsta politiska nivå, är det detta som du har tänkt på då?
– Ja, det är väl detta jag pratat om. Jag tycker att det är positivt att man lyfter frågan. Det behövs ett tydligt ledarskap från politiken. En målbild med vad man vill med näringslivet i Halmstad.

Så du hoppas att kommunfullmäktige beslutar om en sammanslagning?
– Jag tror att vi är mogna att ta det här steget. Det viktigaste är att ta näringslivs och destinationsfrågor på allvar. Det uppfattar jag att det är något som politikerna vill.

Diskussionen om en eventuell sammanslagning har pågått under en tid, men Davidsson menar att det viktigaste inte är just själva sammanslagningen.

– Det avgörande är hur man jobbar med frågorna. Hur man jobbar rent praktiskt. Vilka frågor blir viktiga, och vilka blir mindre viktiga. Frågorna är viktigare än organisationen, säger hon.

Faktum är att det redan i nuläget samarbetas en hel del mellan de båda. Men förändringar kan alltid skapa en viss oro.

När två bolag slås ihop kan det ibland leda till nedskärningar. Har du märkt en oro bland de anställda?
– När det sker organisationsförändringar så ställs det alltid frågor. Alla vill ha kontinuerlig information om vad som händer. Nu vet vi egentligen inte så mycket.

Om det blir en fusion mellan de båda är tanken att det nya bolaget ska ha ett nytt och mer operativt uppdrag, medan kommunstyrelsen kommer att ansvara för det strategiska utvecklingsarbetet och kommunikationen kopplad till destinationsutveckling, näringslivsutveckling och företagsetableringar.

 

Fakta



24

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Pizzajätten storsatsar – vill öppna i Halmstad

Den amerikanska jätten siktar på Halmstad.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.18:54, 16 januari, 2018

EXTRA: Pizzajätten storsatsar – vill öppna i Halmstad
Foto: Pressbild/Arkiv

Den amerikanska pizzajätten Domino’s kommer under året att göra en storsatsning i Sverige. Genom att öppna 100 nya restauranger de närmaste åren. vill man bli den största pizzakedjan i landet. En restaurang i Halmstad finns med i de planerna.

– Absolut! Nu är vi i fas ett kan man säga, och det innebär att vi under första halvåret kommer att satsa på att täcka stora delar av Skåne. Just nu letar vi aktivt efter lägen i Halmstad och målsättningen är att ha öppnat minst en restaurang i staden under året, säger Mats Åstrand, VD på Domino’s Sverige.

I dagsläget finns det sex Domino’s-restauranger i landet, i Malmö, Lund och Limhamn, ett antal som alltså snart kommer att mångdubblas.

Vad är visionen, ska ni bli störst i Sverige?
– Absolut, det kan man säga. Den svenska marknaden har ju inte så många pizzakedjor på samma sätt som andra länder där det kan finnast närmare två, tre eller kanske fyra stycken. I Sverige finns det Pizzahut, men utan att veta exakt vilka orter de finns på så tror jag inte att de är så värst utbredda. Så vår målsättning är att täcka in så mycket av Sverige det går, och i förlängningen bli den största pizzakedjan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokala glädjen över vinnaren: ”Sluter upp för varandra”

Så kan deras företag påverkas av vinsten.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.17:51, 16 januari, 2018

Lokala glädjen över vinnaren: ”Sluter upp för varandra”
Foto: Sinom Hastegård/Bildbyrån och Johan Olsson.

Under måndagskvällen vann Peder Fredricson Jerringpriset för andra året i rad. Något som gladde många inom hästsporten runt om i landet. Bland dem fanns Susanne Ankarcrona, som tillsammans med sin man Fredrik driver familjeföretaget Equipe Saddles.

Hon upplevde en stor glädje när Fredricson vann.

LÄS MER: De utsågs till årets företagare 2017: ”Jagar inte utmärkelser”

– Ja, ja, ja. Hästsporten i Sverige är fantastisk. Man sluter upp kring varandra. Hästsporten är stark i Sverige, det visar ju det faktum att han vann för andra året i rad, säger Susanne Ankarcrona till 24Halmstad.

Det är dock inte en sadel ifrån Equipe Saddles som Peder Fredricson sitter på när han tävlar.

– Nej, tyvärr inte. Det hade varit kul, säger Ankarcrona.

– Han vet att han skulle få ett positivt svar ifall han skulle vilja testa, men vi trampar ingen på tårna för att det ska bli så.

Ankarcrona berättar att de stora hopparna blir sponsrade och att de brukar vara lojala och ha samma sadel i många år. Hon säger också att de inte skulle trampa någon på tårna genom att ställa frågan rakt ut.

Det faktum att Peder Fredricsson vinner ett så stort pris, påverkar det även er på Equipe Saddles?
– Jag inbillar mig det i alla fall. Det blir en större medvetenhet och det skrivs mycket om hästsporten i tidningarna. Och vi har fått kämpa länge för att få vara med där. Vi kämpar på och vi har nog också kunnat ta del av den ökade uppmärksamheten då fler vänder sig till oss. Det är svårt att mäta exakt, men nog är intresset större.

Susanne Ankarcrona är mycket glad över den utveckling som svensk hästsport har tagit de senaste åren.

– Mycket har hänt de sista åren. Allt hänger samman. Blir det bra resultat så skrivs det mer. Händer det mer så får vi mer sponsorer och så vidare. Alla gynnas. Man vet inte var det ska sluta. Det kan bli riktigt bra för Sverige. Jag är en del i Danmark och Norge också, och där ser det inte alls lika bra ut, säger Ankarcrona.

Susanne och Fredrik Ankarcrona. Foto: Mattias Olsson.

Susanne och Fredrik Ankarcrona. Foto: Mattias Olsson.

Varför är ni inom hästporten så bra på att sluta upp kring varandra?
– Det har nog främst med hästen att göra. Man kan inte fixa allt själv redan som ung, det krävs att någon hjälper en med kärra och utrustning, och hjälper till och köra till och från tävlingar. Sådant skapar sammanhållning, och man är vana att sluta upp kring hästen. Nästan alla som har med hästar att göra stöttar nog Peder, men jag tror inte att alla simmare röstar på Sarah Sjöström även om kanske svarat för en större prestation.

Senast vi sågs hade ni precis tagit hem priset som Årets företag på Halmstads näringslivsgala. Hur har det gått sedan dess?
– Det rullar på. December och januari är väl inte månader där det händer så mycket. Men under våren så kommer vi att anställa en person utanför familjen som ska hjälpa oss med verksamheten, och vi kommer även att öppna en webshop.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Restaurangens glädjebesked: ”Det är ren kärlek”

Då beräknas de öppna.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:54, 15 januari, 2018

Restaurangens glädjebesked: ”Det är ren kärlek”
Foto: Linda LC Berntsson/ Mattias Olsson.

Som 24Halmstad har skrivit om tidigare så har Restaurang Tillsammans väntat på ett tillfälligt bygglov för att kunna bedriva sin verksamhet under sommaren.

Under måndagen fick de beskedet, och det blev ett glädjebesked.

LÄS MER: Premiären hotas: ”Kommer gråta hela sommaren”

– Vi fick ett ja under morgonen, och det innebär att vi kan ha kärleksfrossa en sommar till, säger My Djurberg, som tillsammans med Johanna Norström driver restaurangen, till 24Halmstad.

Har ni redan börjat planera?
– Absolut. Brainstorming. Men jag får vara lite hemlighetsfull där, då vi vill hålla lite på konceptet.

Vad kände du när ni fick beskedet?
– Ren kärlek. Ett oerhört pepp. Nu jäklar ska vi köra sista och bästa sommaren någonsin.

Efter det glädjande beskedet har tjejerna firat ordentligt under dagen.

– Det har vi verkligen gjort. Jag har inte ätit så många kakor på år och dag som jag ätit idag. Mitt i glädjen bokade vi en resa till Helsingfors dit vi ska åka för att inspireras. Så det kanske blir finskt tema under sommaren, säger Djurberg.

När Tillsammans fortfarande väntade på besked så sade My Djurberg till 24Halmstad att hon skulle gråta hela sommaren om det blev ett nej till bygglovet. Nu blev det ett positivt besked, och nu är hennes känsla inför sommaren klart bättre.

– Nu blir det en 100 procent roligare sommar, nu blir det bara glädjetårar, säger hon med ett skratt.

– Vi kommer att gör i ordning efter pålningen. Så fort de är klara kommer vi att vara där, säger Djurberg.

Tillsammans är planerad att öppna för säsongen någon gång under maj månad. Efter säsongen kommer den att byggas om och bli en permanent restaurang.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Näringslivschefen: Så satsar vi under 2018

Detta är viktigast att uppnå under året:

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.16:02, 13 januari, 2018

Näringslivschefen: Så satsar vi under 2018
Foto: Mattias Olsson.

Under förra året hamnade Halmstad på 103 plats bland landets kommuner när Svenskt näringsliv undersökte företagsklimatet. En placering Halmstads näringslivs VD Karolina Davidsson tycker är långt ifrån kommunens potential, och något hon kommer att jobba hårt för att förbättra under det nya året.

– Jag vill att Halmstad ska vara topp 25. Minst 25:a ska vi ligga, då är jag nöjd, säger hon till 24Halmstad.

Placeringen fick kommunen i september, och sedan dess har man jobbat med åtgärder.

– Sedan dess har vi analyserat resultatet och tittat på vilka faktorer vi behöver förbättra och se till att vi under det här året blir bättre på de här sakerna. Framförallt handlar det om service till företag, det handlar om tillgången på kompetens och våra attityder, säger Davidsson och fortsätter:

– Nytt för i år blir att tillståndslotsen numera kommer att jobba heltid med de här frågorna. Nytt är också att man numera kan göra en drop in lots, som kommer att ske vid ungefär fem tillfällen under våren. Allt för att öka dialogen och möjligheten till kontakt, mellan kommun och företagen. Det är en väldigt konkret åtgärd som gjorts nu.

För Karolina Davidssons egen del så kommer hon inte kunna vara med och påverka arbetet under hela året, då hon ska ha barn i maj.

– Jag jobbar på så länge jag mår bra. Nu är man lite sugen på att fortsätta, det kan jag lugnt säga. Det är lite frustrerande att man inte kan få jobba fullt ut med det här, men det är bara att inse att livet är livet och man får glädjas åt det man har framför sig.

24Halmstad bad Karolina Davidsson och lista de viktigaste punkterna för Halmstads näringsliv att lyckas med under 2018. Hon valde följande:

  • Företagsklimatet upp på högsta politiska nivå, vilket vi ser goda möjligheter till.
  • Utöka dialogen med näringslivet i olika forum.
  • Satsa ännu mer på ung företagsamhet som är en jätteviktig del för framtiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng