Följ med bakom kulisserna på lyxhotellet: “Fullt ös dygnet runt”

Få en unik inblick hos Hotel Tylösand.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.15:56, 9 december, 2017

Följ med bakom kulisserna på lyxhotellet: “Fullt ös dygnet runt”
Foto: Pamela.se/Johan Olsson

Metaforen om att en organisation är som en organism är välanvänd världen över. På få ställen passar den in så bra som på Hotel Tylösand. Inte bara för att det är aktivitet dygnet runt, utan också för att alla delar arbetar väldigt nära varandra. 24Halmstad fick möjligheten att följa med Elisabeth Haglund, vd, bakom kulisserna på Halmstads största hotell.

Rundturen börjar i hotellets kök där man är i färd med att servera frukost.

– Det är väldigt mycket logistik här i köket. Alla varor kommer in och packas upp, köksmästarna är här urtidigt på morgonen. De gör beställningar, tar emot varor och kvalitetssäkrar allting, säger hotellets vd Elisabeth Haglund.

img_6976
Logistikmöte mellan (f.v) köksmästarna Andreas Nicklasson, Henrik Andersson samt Food & Beverage Manager, Jonas Karlén. Foto: Johan Olsson

Hur tidigt är du här egentligen?
– Det varierar lite, men i genomsnitt runt sextiden. Måndagar och onsdagar är det lite tidigare, redan halv sex, köksmästare Henrik Andersson.

Köket är annars relativt traditionellt uppdelat med varmkök, kallkök, disk och grovdisk. Dessutom har man sitt eget bageri, som i dessa dagar har fullt upp.

– Jag har väl gjort ungefär 8000 pepparkakor skulle jag tro. Bara igår gjorde jag 3000, säger konditor Cecilia Jönsson.

img_6988
Cecilia ligger också bakom detta vackra pepparkakshus. Foto: Johan Olsson

Men det är inte bara matlagningen som är en viktig del i köket. Vad som sker efter att gästen ätit har en minst lika betydande roll.

– Disken är en jätteviktig avdelning, utan den fungerar ingenting. Det handlar om tusentals glas och tallrikar som passerar här varje dag.

Magnituden på arbetet i köket representeras inte minst i det så kallade stimkittlarna, vilket är ett slags gigantiska kokkärl där det vid tillfället för besöket förbereds för att koka morotssoppa.

img_6980
Foto: Johan Olsson

– Kongresshallen använder vi jättemycket. Just nu är det julbord med show som förbereds här. Det kommer vara julbord för 500 personer ikväll och sedan 500 personer på fredag. Sammanlagt har kommer vi att servera julbord till 9000 personer i år.

När vi står i hallen är det nedsläckt men det går ändå att urskilja hur långborden sträcker ut sig och täcker i stort sett hela den stora salen. Bakom detta ligger såväl serveringspersonalens dukning, men och fastighetsavdelningens iordningställande av bord och stolar.

Just fastighetsavdelningen sköter dock inte bara möblering utan allt möjligt som gäller driften av hotellets 24 000 kvadratmeter. När vi springer på Evangelos Papalexis på Fastighetsavdelningen är han i färd med att bege sig ut för att fälla och rengöra hotellets flaggstänger.

– Det som är roligt med det är jobbet är att man aldrig kan planera en dag helt och hållet för det kan dyka upp vad som helst, säger Evangelos Papalexis.

Hotellet är dock inte bara stora kongresshallar med plats för hundratals gäster utan har även lite mindre lokaler, till exempel Bettans Bar, som serverar ett julbord för blott 40 personer. Baren är dessutom mycket riktigt döpt efter Elisabeth själv.

– Det var en i vår styrelse som sa att vi skulle göra det här, restaurangen då alltså. Det skulle vara ganska enkelt och mycket barkänsla. Då sa jag att jag skulle ta med mig några namnförslag till nästa styrelsemöte. ”Nej” sa han, ”Vi döper det till Bettans Bar”, säger Elisabeth Haglund

– Jag trodde ju att det var ett skämt så till nästa möte hade jag likväl med mig massor med förslag men när jag kom dit så sa de att det var redan bestämt att den skulle heta ”Bettans Bar”. Jag tyckte det var så genant att hela första sommaren kunde jag inte säga namnet utan att rodna, men nu heter den ju det.

Mycket av hotellets fokus ligger på att personalen skall se gästen och att vara ute bland gästerna.

– Det är klart att det finns ytor bakom överallt, för bokning och administration och så vidare, men vi strävar väldigt mycket efter att man ska synas samtidigt, så mycket det går.

Den adminstrativa personalen som inte syns är dock minst lika viktig den. Bland dem hittar man för övrigt den före detta hockeyspelaren Peter Högardh, som numera arbetar som försäljningschef på hotellet. Utöver Högardh har man tre säljare, en som jobbar mot Stockholm, en mot Göteborg och Småland och en mot Skåne och Danmark.

Bland den administrativa personalen hittar man även de som sköter alla bokningar, allt från hotellrum och bordsbokningar till stora konferenser.

img_6982
Foto: Johan Olsson

– Vi hanterar cirka 350 till 400 samtal på en vecka, nu såhär under vintern. Under sommaren är det lite mer, då ligger det väl uppåt 6-700, men då handlar det mer om många och korta samtal. Det kan röra allt ifrån frågor till att göra direkta bokningar av konferens, bordsbokning i restaurangen eller spabehandlingar, allt går ju under samma, säger bokningskoordinator Åsa Hagman.

– Även om det främst är bokning av rum och konferens här så är det jättemånga som samtidigt vill boka en behandling på spaet eller ett restaurangbord. Och vi vill ju inte skicka gästerna hit och dit utan allt sådant kan skötas härifrån, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte bara genom att ha ett eget bageri man sticker ut. Det faktum att man är ett såpass stort hotell, och inte ingår i någon kedja, menar också Haglund är relativt ovanligt.

– En del mindre hotell kan ju ofta vara fristående men när man kommer upp i storlek blir det mer och mer ovanligt. Det betyder ju för oss att det blir väldigt mycket jobb, och som sagt är det ju fullt ös dygnet runt här. Men det ger oss också friheten att göra vad vi själva känner för.

Ett exempel på att det blir mer att göra hittar man på marknadsavdelningen där Andrea Hanné och Karin Torstensson bland annat sköter hotellets trycksaksproduktion.

img_6984(f.v) Karin Torstensson och Andrea Hanné. Foto: Johan Olsson

– Vi gör allt möjligt, vi jobbar lite grann som en inhouse-byrå kan man säga. Så vi gör allt material själva, från idé till färdig produkt. Allt ifrån broschyrer till stora vepor och annonser. Sen gör vi alla skyltar och menyer till våra restauranger också. Dessutom sköter vi alla sociala medier och webben, säger Andrea Hanné.

Och det är inte någon enstaka meny och skylt det handlar om. Hotellet har fyra restauranger, och 230 rum som alla ska förses med det senaste materialet.

Väggarna på hotellet kryllar av konst. Mestadels handlar det om fotografier, men även en och annan målning går att finna. Dessutom har man en av landets största samlingar av fotografen Anton Corbijns verk. Alltihop sköts av galleristen Malin Henningsson.

– All konst här sköts av galleriet. Men bara ungefär två tredjedelar tillhör galleriet, resterande del ingår i Per och Åsas (Gessle. reds. anm.) privata samling, säger Malin Henningsson.

I en tid där allt mer styrs av teknologi spelar IT-avdelningen en allt viktigare roll. Hotel Tylösand är inget undantag och tillsammans med sina kollegor är systempecialisten Mattias Tellram ständigt redo att hjälpa såväl anställd som gäst när teknologin inte gör som man vill.

– Lyckligtvis är det inte så ofta som det verkligen går åt skogen. Däremot får vi ofta hjälpa våra gäster att komma in på vårt wifi till exempel. Ofta tar man ju med sig det lilla hemmet när man är ute och reser. Annars kan det vara att ljudet strular i spa eller något liknande så det händer något hela tiden, säger Mattias Tellram.

Men det slutar inte där. Har du någon gång besökt hotellet på en konferens är det inte omöjligt att Mattias har legat bakom en del av logistiken. Han hjälper nämligen även gästerna med exempelvis anmälningshemsidor.

– Vi hjälper dem bygga en hemsida där man kan sköta allt från anmälan till betalning. Det kan vara anmälan till aktiviteter och banketten också. Det är mycket service helt enkelt.

Cirka 70 personer ingår hotellets städstyrka. Och det är långt ifrån bara de 230 rummen som ska städas mellan utcheckning klockan 12 och incheckning klockan 15. Tillkommer gör även alla konferenslokaler, korridorer, öppna ytor samt ”bakom kulisserna”. Husfru Lotta Fronth Latorre och husfrubiträde Johanna är de som överser arbetet med att hålla hotellet rent och snyggt.

img_6986
Foto: Johan Olsson

– Det kan vara svårt för många att ta till sig vilka enorma volymer det handlar om. Minibarerna ska vara påfyllda, personalkläder ska finnas, det ska finnas dukar och servetter och restaurangerna ska vara iordning och rena och fina. Och sedan är det som jag sagt tidigare konstant pågående. Vi har ju folk som städar spaet på nätterna till exempel. Vi har även folk som går omkring på kvällarna och bara städar toaletter, säger Elisabeth Haglund.

Lite som hotellets hjärta då?
– Ja utan det här fungerar ingenting.

En anmärkningsvärt stor del av husfruns arbete går åt till att sortera och skicka iväg olika saker som gäster glömt kvar. Det är ingen överdrift att säga att det verkligen kan vara vad som helst.

Vad är det märkligaste ni hittat som en gäst glömt kvar?
– Oj, det är svårt att säga bara sådär. Det kan vara så blandat. Men det har hittats såna här uppblåsbara dockor till exempel. Sen något jag tycker är väldigt märkligt är att det personer som glömmer kvar en sko, eller kanske en hel kostym, och ringer inte efter det. Samtidigt finns det även de som glömmer en schampooflaska med bara lite grann kvar i, och det ringer de minsann efter och vill få hemskickat, säger husfru Lotta Fronth Latorre.

Även här handlar det om enorma volymer. Minst 4 flyttkartonger med kvarglömda saker katalogiseras och förs in i ett system, varje månad. Ännu värre är det under högsäsongen på sommaren. Då handlar det om det tredubbla.

– När vi hittar något skriver vi vilket rum, vilken tid och vilket datum det hittades. På så sätt blir det rätt enkelt att kunna skicka tillbaka saker till rätt person.

Det absolut vanligaste som glöms kvar är laddare till mobiltelefoner. Och på grund av detta kan de även urskilja vilka trender som går på marknaden.

– För några år sedan när Nokia var stort var det nästan bara sådana laddare som glömdes. Nu är det förstås mer iPhones och så. Inte särskilt många Samsungsladdare som glöms dock har vi märkt, säger Lotta Fronth Latorre.

Även på städavdelningen gör sig metaforen om att organisationen är som en organism påmind. Inte minst eftersom det är städavdelningen som ser till att det material som tas fram av marknadsavdelningen hamnar ute på rummen.

– Det är mycket logistik här också. Har vi till exempel mycket avresor på en dag så är vi väldigt tidspressade. Klockan 15 måste rummen vara städade så då får man se till att det går undan. Vanligtvis brukar man se till att man har ett så kallat ”lokomotiv” på varje våning, det vill säga någon som har lite mer rutin, som kan driva upp tempot hos de andra. Men det handlar ju också om att det ska vara rätt antal tjejer på varje våning, säger Lotta.

Är det bara tjejer på städavdelningen?
– Inte bara men nästan, och det är inget vi har uttalat så. Så det är väl snarare så att det inte är så många killar som söker. Det är nog något som sitter kvar sen gammalt helt enkelt, säger Lotta Fronth Latorre.

– Rent generellt kan man ju säga att vi inte ser till varken kön eller etniskt ursprung när vi anställer utan vi tar den som är bäst lämpad för jobbet helt enkelt. Så på samma sätt som att det är mest killar som söker till Fastighetsavdelningen, så är det mest tjejer som söker till Städ. Vi har många ungdomar och nysvenskar i vår personal, och det skulle jag säga är signifikativt för vår bransch, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte helt ovanligt att de anställda hoppar mellan de olika avdelningarna inom hotellet. Ett exempel på detta är att en av städerskorna leder en Zumbagrupp på spaet.

– Vi tycker det är väldigt trevligt eftersom det gör att våra anställda får en stor förståelse för resten av hotellet. Det finns även fler exempel på detta. Vår nattportier kommer in lite tidigare på kvällen när vi har julbord och agerar värd uppe i restaurangen.

– Vi har även flera tjejer från städ som också jobbar på frukosten. En annan nattportier jobbar även som bartender. Slutligen har vi även en av våra konferensvärdar som jobbar på Leif’s Lounge på sommaren och har hand om VIP-gästerna eftersom han tycker att det är så roligt, säger Elisabeth Haglund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”

Karolina Davidsson om sammanslagningen.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:52, 19 januari, 2018

Näringslivschefen: ”Tror vi är mogna att ta steget”
Foto: Mattias Olsson.

24Halmstad har tidigare skrivit om att Kommunfullmäktige ska ta beslut angående en sammanslagning mellan Halmstads näringslivs AB och Destination Halmstad. Den 13 februari väntas beslutet tas. 24Halmstad ringde upp Karolina Davidsson, vd för Halmstads näringsliv, för att kolla vad hon tycker om en eventuell sammanslagning.

– Det är ett väldigt grovt beslut, så vi vet väldigt lite om vad det kommer att innebära, och än är ingenting helt klart, säger Karolina Davidsson.

LÄS MER: Stor sammanslagning på gång inom näringslivet

Du har tidigare sagt att du vill att företagsklimatet ska upp på högsta politiska nivå, är det detta som du har tänkt på då?
– Ja, det är väl detta jag pratat om. Jag tycker att det är positivt att man lyfter frågan. Det behövs ett tydligt ledarskap från politiken. En målbild med vad man vill med näringslivet i Halmstad.

Så du hoppas att kommunfullmäktige beslutar om en sammanslagning?
– Jag tror att vi är mogna att ta det här steget. Det viktigaste är att ta näringslivs och destinationsfrågor på allvar. Det uppfattar jag att det är något som politikerna vill.

Diskussionen om en eventuell sammanslagning har pågått under en tid, men Davidsson menar att det viktigaste inte är just själva sammanslagningen.

– Det avgörande är hur man jobbar med frågorna. Hur man jobbar rent praktiskt. Vilka frågor blir viktiga, och vilka blir mindre viktiga. Frågorna är viktigare än organisationen, säger hon.

Faktum är att det redan i nuläget samarbetas en hel del mellan de båda. Men förändringar kan alltid skapa en viss oro.

När två bolag slås ihop kan det ibland leda till nedskärningar. Har du märkt en oro bland de anställda?
– När det sker organisationsförändringar så ställs det alltid frågor. Alla vill ha kontinuerlig information om vad som händer. Nu vet vi egentligen inte så mycket.

Om det blir en fusion mellan de båda är tanken att det nya bolaget ska ha ett nytt och mer operativt uppdrag, medan kommunstyrelsen kommer att ansvara för det strategiska utvecklingsarbetet och kommunikationen kopplad till destinationsutveckling, näringslivsutveckling och företagsetableringar.

 

Fakta



24

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Pizzajätten storsatsar – vill öppna i Halmstad

Den amerikanska jätten siktar på Halmstad.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.18:54, 16 januari, 2018

EXTRA: Pizzajätten storsatsar – vill öppna i Halmstad
Foto: Pressbild/Arkiv

Den amerikanska pizzajätten Domino’s kommer under året att göra en storsatsning i Sverige. Genom att öppna 100 nya restauranger de närmaste åren. vill man bli den största pizzakedjan i landet. En restaurang i Halmstad finns med i de planerna.

– Absolut! Nu är vi i fas ett kan man säga, och det innebär att vi under första halvåret kommer att satsa på att täcka stora delar av Skåne. Just nu letar vi aktivt efter lägen i Halmstad och målsättningen är att ha öppnat minst en restaurang i staden under året, säger Mats Åstrand, VD på Domino’s Sverige.

I dagsläget finns det sex Domino’s-restauranger i landet, i Malmö, Lund och Limhamn, ett antal som alltså snart kommer att mångdubblas.

Vad är visionen, ska ni bli störst i Sverige?
– Absolut, det kan man säga. Den svenska marknaden har ju inte så många pizzakedjor på samma sätt som andra länder där det kan finnast närmare två, tre eller kanske fyra stycken. I Sverige finns det Pizzahut, men utan att veta exakt vilka orter de finns på så tror jag inte att de är så värst utbredda. Så vår målsättning är att täcka in så mycket av Sverige det går, och i förlängningen bli den största pizzakedjan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokala glädjen över vinnaren: ”Sluter upp för varandra”

Så kan deras företag påverkas av vinsten.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.17:51, 16 januari, 2018

Lokala glädjen över vinnaren: ”Sluter upp för varandra”
Foto: Sinom Hastegård/Bildbyrån och Johan Olsson.

Under måndagskvällen vann Peder Fredricson Jerringpriset för andra året i rad. Något som gladde många inom hästsporten runt om i landet. Bland dem fanns Susanne Ankarcrona, som tillsammans med sin man Fredrik driver familjeföretaget Equipe Saddles.

Hon upplevde en stor glädje när Fredricson vann.

LÄS MER: De utsågs till årets företagare 2017: ”Jagar inte utmärkelser”

– Ja, ja, ja. Hästsporten i Sverige är fantastisk. Man sluter upp kring varandra. Hästsporten är stark i Sverige, det visar ju det faktum att han vann för andra året i rad, säger Susanne Ankarcrona till 24Halmstad.

Det är dock inte en sadel ifrån Equipe Saddles som Peder Fredricson sitter på när han tävlar.

– Nej, tyvärr inte. Det hade varit kul, säger Ankarcrona.

– Han vet att han skulle få ett positivt svar ifall han skulle vilja testa, men vi trampar ingen på tårna för att det ska bli så.

Ankarcrona berättar att de stora hopparna blir sponsrade och att de brukar vara lojala och ha samma sadel i många år. Hon säger också att de inte skulle trampa någon på tårna genom att ställa frågan rakt ut.

Det faktum att Peder Fredricsson vinner ett så stort pris, påverkar det även er på Equipe Saddles?
– Jag inbillar mig det i alla fall. Det blir en större medvetenhet och det skrivs mycket om hästsporten i tidningarna. Och vi har fått kämpa länge för att få vara med där. Vi kämpar på och vi har nog också kunnat ta del av den ökade uppmärksamheten då fler vänder sig till oss. Det är svårt att mäta exakt, men nog är intresset större.

Susanne Ankarcrona är mycket glad över den utveckling som svensk hästsport har tagit de senaste åren.

– Mycket har hänt de sista åren. Allt hänger samman. Blir det bra resultat så skrivs det mer. Händer det mer så får vi mer sponsorer och så vidare. Alla gynnas. Man vet inte var det ska sluta. Det kan bli riktigt bra för Sverige. Jag är en del i Danmark och Norge också, och där ser det inte alls lika bra ut, säger Ankarcrona.

Susanne och Fredrik Ankarcrona. Foto: Mattias Olsson.

Susanne och Fredrik Ankarcrona. Foto: Mattias Olsson.

Varför är ni inom hästporten så bra på att sluta upp kring varandra?
– Det har nog främst med hästen att göra. Man kan inte fixa allt själv redan som ung, det krävs att någon hjälper en med kärra och utrustning, och hjälper till och köra till och från tävlingar. Sådant skapar sammanhållning, och man är vana att sluta upp kring hästen. Nästan alla som har med hästar att göra stöttar nog Peder, men jag tror inte att alla simmare röstar på Sarah Sjöström även om kanske svarat för en större prestation.

Senast vi sågs hade ni precis tagit hem priset som Årets företag på Halmstads näringslivsgala. Hur har det gått sedan dess?
– Det rullar på. December och januari är väl inte månader där det händer så mycket. Men under våren så kommer vi att anställa en person utanför familjen som ska hjälpa oss med verksamheten, och vi kommer även att öppna en webshop.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Restaurangens glädjebesked: ”Det är ren kärlek”

Då beräknas de öppna.

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.19:54, 15 januari, 2018

Restaurangens glädjebesked: ”Det är ren kärlek”
Foto: Linda LC Berntsson/ Mattias Olsson.

Som 24Halmstad har skrivit om tidigare så har Restaurang Tillsammans väntat på ett tillfälligt bygglov för att kunna bedriva sin verksamhet under sommaren.

Under måndagen fick de beskedet, och det blev ett glädjebesked.

LÄS MER: Premiären hotas: ”Kommer gråta hela sommaren”

– Vi fick ett ja under morgonen, och det innebär att vi kan ha kärleksfrossa en sommar till, säger My Djurberg, som tillsammans med Johanna Norström driver restaurangen, till 24Halmstad.

Har ni redan börjat planera?
– Absolut. Brainstorming. Men jag får vara lite hemlighetsfull där, då vi vill hålla lite på konceptet.

Vad kände du när ni fick beskedet?
– Ren kärlek. Ett oerhört pepp. Nu jäklar ska vi köra sista och bästa sommaren någonsin.

Efter det glädjande beskedet har tjejerna firat ordentligt under dagen.

– Det har vi verkligen gjort. Jag har inte ätit så många kakor på år och dag som jag ätit idag. Mitt i glädjen bokade vi en resa till Helsingfors dit vi ska åka för att inspireras. Så det kanske blir finskt tema under sommaren, säger Djurberg.

När Tillsammans fortfarande väntade på besked så sade My Djurberg till 24Halmstad att hon skulle gråta hela sommaren om det blev ett nej till bygglovet. Nu blev det ett positivt besked, och nu är hennes känsla inför sommaren klart bättre.

– Nu blir det en 100 procent roligare sommar, nu blir det bara glädjetårar, säger hon med ett skratt.

– Vi kommer att gör i ordning efter pålningen. Så fort de är klara kommer vi att vara där, säger Djurberg.

Tillsammans är planerad att öppna för säsongen någon gång under maj månad. Efter säsongen kommer den att byggas om och bli en permanent restaurang.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Näringslivschefen: Så satsar vi under 2018

Detta är viktigast att uppnå under året:

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.16:02, 13 januari, 2018

Näringslivschefen: Så satsar vi under 2018
Foto: Mattias Olsson.

Under förra året hamnade Halmstad på 103 plats bland landets kommuner när Svenskt näringsliv undersökte företagsklimatet. En placering Halmstads näringslivs VD Karolina Davidsson tycker är långt ifrån kommunens potential, och något hon kommer att jobba hårt för att förbättra under det nya året.

– Jag vill att Halmstad ska vara topp 25. Minst 25:a ska vi ligga, då är jag nöjd, säger hon till 24Halmstad.

Placeringen fick kommunen i september, och sedan dess har man jobbat med åtgärder.

– Sedan dess har vi analyserat resultatet och tittat på vilka faktorer vi behöver förbättra och se till att vi under det här året blir bättre på de här sakerna. Framförallt handlar det om service till företag, det handlar om tillgången på kompetens och våra attityder, säger Davidsson och fortsätter:

– Nytt för i år blir att tillståndslotsen numera kommer att jobba heltid med de här frågorna. Nytt är också att man numera kan göra en drop in lots, som kommer att ske vid ungefär fem tillfällen under våren. Allt för att öka dialogen och möjligheten till kontakt, mellan kommun och företagen. Det är en väldigt konkret åtgärd som gjorts nu.

För Karolina Davidssons egen del så kommer hon inte kunna vara med och påverka arbetet under hela året, då hon ska ha barn i maj.

– Jag jobbar på så länge jag mår bra. Nu är man lite sugen på att fortsätta, det kan jag lugnt säga. Det är lite frustrerande att man inte kan få jobba fullt ut med det här, men det är bara att inse att livet är livet och man får glädjas åt det man har framför sig.

24Halmstad bad Karolina Davidsson och lista de viktigaste punkterna för Halmstads näringsliv att lyckas med under 2018. Hon valde följande:

  • Företagsklimatet upp på högsta politiska nivå, vilket vi ser goda möjligheter till.
  • Utöka dialogen med näringslivet i olika forum.
  • Satsa ännu mer på ung företagsamhet som är en jätteviktig del för framtiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng