Så här många cyklar stjäls i Halmstad

Halmstad ligger på femte plats i landet över flest cykelstölder.

Matilda Larsson

Kl.16:32, 22 november, 2017

Så här många cyklar stjäls i Halmstad
Foto: Arkiv / Pressbild.

Tidigare i veckan blev elcykeln utsedd till årets julklapp.

Det gäller dock att vara försiktig för att få behålla sin cykel. Hem&Hyra har sammanställt statistik från Brottsförebyggande rådet över hur många cyklar som blev stulna under 2016, per 100 000 invånare.

Halmstads kommun hade 1167 anmälda cykelstölder under 2016.

Det placerar Halmstad på plats nummer fem i landet över flest cykelstölder med 1,2 procent per 100 000 invånare, under 2016.

Nummer ett på listan över flest cykelstölder hamnar Lunds kommun, med 1,63 procent stulna cyklar per 100 000 invånare. Minst antal anmälda cykelstölder fanns i Bjurholms kommun och Doroteas kommun, båda med noll anmälda stölder.

Enligt nationella trygghetsundersökningens rapport, NTU, från 2016, utsattes cirka 270 000 hushåll för cykelstöld under 2015. Det är hushåll med barn som i störst utsträckning utsätts för cykelstöld, enligt NTU.

Risken för cykelstöld är störst i storstadsregionerna och i andra större städer.   Lägst är risken för cykelstöld på landsbygden samt i mindre städer, enligt NTU. I över hälften av fallen har cykeln blivit stulen på allmän plats och i var sjätte fall har cykeln blivit stulen ur en källare eller ett förråd, enligt NTU.

Det är Handelns Utredningsinstitut , HUI, som varje år utser årets julklapp vilket i år blev elcykeln. HUI skriver på sin hemsida att var tionde cykel som säljs numera är en elcykel.

Regeringen föreslog nyligen en premie som skulle innebära 25 procent rabatt på inköpspriset på elcyklar, på upp till 10 000 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Årets julklapp slår säljrekord: ”Positiv trend”

"Miljön och folkhälsan är de stora vinnarna".

Matilda Larsson

Kl.11:23, 13 december, 2017

Årets julklapp slår säljrekord: ”Positiv trend”
Foto: Creative Commons / Cycleurope.

Det formella beslutet om elcykelpremien klubbas i riksdagen i dag, men redan när regeringen presenterade förslaget i september i år, sköt elcykelförsäljningen fart.

Nyligen utsågs elcykeln till årets julklapp, och försäljningen fortsätter öka, enligt Cycleurope.

– Ökningen ligger på över 200 procent jämfört med samma period i fjol och har hållit i sig hela hösten till nu. Samma siffror och i vissa fall ännu högre gäller även för återförsäljare på marknaden i försäljningen till konsument, säger Jonas Netterström, vd på Cycleurope.

Elcykelpremien ger upp till 25 procent av inköpspriset, som ska ges till den som köper en ny elcykel och gäller retroaktivt från den 20 september i år, då nyheten tillkännagavs.

– Att elcykeln blev årets julklapp bekräftade för de som är nyfikna att det är ok att välja elcykel. De flesta som är intresserade av att skaffa sig en elcykel är dessutom personer som i dag cyklar korta sträckor eller inte cyklar alls, så värdet av uppmärksamheten för elcyklar under den här hösten ska inte underskattas. Miljön och folkhälsan är de stora vinnarna i den här positiva trenden där allt fler människor rör på sig genom att cykla, säger Jonas Netterström.

Redan innan elcykelpremien presenterades var elcykeln på väg uppåt. Mellan september 2016 till augusti 2017 såg branschen en uppgång med 50 procent från föregående år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Polisen: ”Extra många kontroller den här veckan”

Därför satsar polisen på fler kontroller på vägarna under vecka 50.

Matilda Larsson

Kl.07:31, 13 december, 2017

Polisen: ”Extra många kontroller den här veckan”
Foto: Polisen.

Den här veckan kommer många förare att köra rattfulla hem från julbord och andra festligheter.

Därför genomför polisen den här veckan extra många nykterhetskontroller i hela landet, skriver de på sin hemsida.

– För att minska risken att en allvarlig olycka med svår skada eller död som utgång, ska man helt enkelt låta bilen stå om man har förtärt alkohol till julfirandet, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på polismyndigheten.

Planen är att polisen ska satsa på att synas i trafiken och minska antalet berusade förare på vägarna i juletider.

– Vi är medvetna om att många av de förare som kör onyktra har ett pågående risk- eller missbruk. Vi erbjuder därför de som ertappas påverkade kontakt med beroendevården, i syfte att förhindra återfall i rattfylleribrott, säger Ursula Eriksson.

I ett inlägg på Facebook skriver Polisen:

Vi ser fram emot att träffa er extra mycket den här veckan då vi kommer ha utökade trafiknykterhetskontroller. Det bästa sättet för att inte behöva vara orolig när du träffar oss är att dricka alkoholfritt om du ska köra. Då kan du vara lugn och möta oss med ett leende om du blir stoppad.

Vilket är ditt bästa alkoholfria tips? Dela med dig i kommentarsfältet.(tyvärr kan vi inte tillåta länkar till olika sidor eller reklam för varumärken).

Mellan den 11 och 17 december genomförs extra trafiknykterhetskontroller där fokus är att minska antalet påverkade förare på vägarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu får familjer testa biljättens självkörande bilar

Familjerna är positiva. "Det känns riktigt bra att vara en del av det här projektet".

Matilda Larsson

Kl.11:09, 12 december, 2017

Nu får familjer testa biljättens självkörande bilar
Familjen Hains var den första familjen i Sverige som valdes ut för att delta i projektet. Foto: Pressbild / Volvo Cars.

Från och med i dag börjar Volvo Cars att utveckla sina självkörande bilar, med hjälp av svenska familjer.

Familjerna kommer att testa bilarna på de allmänna vägarna i Göteborg och ge feedback om sina intryck till Volvo Cars ingenjörer.

LÄS MER: Självkörande bilar i Halmstad – Först i landet

De två första familjerna har nu fått sina Volvo XC90 som de ska använda sig av för att stötta projektet som kallas Drive-Me. Ytterligare tre familjer kommer att få sina bilar under nästa år och de kommande fyra åren planeras uppemot 100 personer att involveras i projektet.

Ingenjörer på företaget kommer att övervaka hur familjerna använder och interagerar med bilen i sin vardag; när de kör till jobbet, kör barnen till skolan eller åker och handlar.

Volvo Cars planerar att ha en helt autonom bil tillgänglig för försäljning 2021.

– Det känns riktigt bra att vara en del av det här projektet. Vi får tillfälle att ta del i utvecklingen av teknik som en dag kommer att rädda liv, säger Alex Hain, 45 år, som är en av dem som får testköra bilarna.

Drive Me kommer att involvera familjerna i testerna av de olika stadierna i den förarassisterade och så småningom helt autonoma tekniken.

– Vi räknar med att lära oss mycket genom att engagera de här familjerna, och vi kommer att använda oss av deras erfarenheter för att forma utvecklingen av vår teknik för autonom körning så att vi år 2021 kan erbjuda våra kunder en helt autonom bil, säger Henrik Green, senior vice president för företagets R&D-avdelning.

Under de inledande stadierna kommer familjerna att ha händerna på ratten och hela tiden övervaka körningen när de använder sina bilar.

Men med tiden kommer alla deltagarna i Drive Me-projektet, efter att de har fått specialutbildning, gradvis att introduceras till bilar med mer avancerade funktioner för assisterad körning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så här många förare distraheras av mobilen

Hundratals allvarliga olyckor till följd av mobilanvändandet. "Mycket allvarligt".

Matilda Larsson

Kl.08:22, 12 december, 2017

Så här många förare distraheras av mobilen
Foto: Pixabay.

Från den 1 februari 2018 blir det ett totalförbud för att hålla en mobiltelefon i handen vid körning. Det innebär att den som sitter bakom ratten förbjuds att sms:a, rattsurfa eller prata i telefon utan handsfree.

Samtidigt visar försäkringsbolaget Ifs nya undersökning att varannan förare blir distraherad av mobilen medan de kör.

LÄS MER: Nu får du inte hålla i mobilen under bilkörning

Undersökningen visar att var fjärde bilförare mellan 18 och 34 år sms:ar medan de kör och var tredje bilförare pratar utan handsfree.

– Det är mycket allvarligt att så många sitter och sms:ar när de kör bil. Det går inte att vara uppmärksam på trafiken och samtidigt greja med mobilen. Det är ett oansvarigt beteende som utsätter alla trafikanter för livsfara, säger Dan Falconer.

Dessutom svarar nästan en tredjedel att de använder gps-navigation på sin mobil medan de kör. Två procent svarade att de spelar spel samtidigt som de kör och en procent tittar på film bakom ratten.

En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Minst 650 fotgängare och cyklister har behövt akutsjukvård under den senaste tioårsperioden efter att de skadat sig i trafiken på grund av mobiltelefonen, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Ungefär 85 procent av distraktionsolyckorna med fotgängare och cyklister är kopplade till mobiltelefon.

– Det är glädjande att fipplande med mobilen bakom ratten nu ska bli helt förbjudet nästa år. Det hindrar många av de distraherande saker folk fortfarande ägnar sig åt medan de kör. Det kommer att göra trafiken säkrare, säger Dan Falconer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun

Säkerheten har höjts, men inte i hela landet. "Alltför många barn som måste korsa en trafikerad väg".

Matilda Larsson

Kl.15:06, 11 december, 2017

LISTA: Så säker är skolskjutsen i din kommun
Foto: Pixabay / Rickard Johansson.

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag.

Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen vilket gör att säkerhetskraven varierar från kommun till kommun.

Under 2009 undersökte, NTF, vilka krav kommunerna ställde på sin skolskjuts.

Nu har NTF följt upp undersökningen och kan konstatera att det har blivit lite säkrare för barnen.

För den upphandlade skolskjutsen ställer 39 procent av kommunerna högre krav idag än 2009. När det gäller linjetrafiken ställer 47 procent av kommunerna högre krav.

– Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén.

Kommunerna blev betygsatta mellan noll och tio, och trots att betygen inte säger allt om hur säker skolskjutsen är, kan det ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar.

Enligt undersökningen har medelbetyget för upphandlad skolskjuts gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

– Det är fortfarande generellt säkrare för barnen att åka i en upphandlad skolskjuts än med linjetrafik, kraven som ställs är högre. Men vi hittar också kommuner som får full pott, 10 i betyg, för kraven på linjetrafik så det går att ställa krav på säker skolskjuts för alla barn, avslutar Marie Norén.

Hela listan kan du se i bildspelet nedan, eller genom att klicka här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng