AVSLÖJAR: De tar över anrika butikslokalen

Då öppnar nya butiken: "kommer vara en jäkligt grym dag".

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.18:02, 16 november, 2017

AVSLÖJAR: De tar över anrika butikslokalen
Foto: Johan Olsson

24Halmstad kan avslöja att det blir Walkincloset som tar över den tomma butikslokalen på Köpmansgatan 12. Lokalen har officiellt stått utan hyresgäst sedan den 1 oktober då Haga Hem flyttade sin butik därifrån, även om denna stängt ännu tidigare än så.

Nu blir det alltså klädbutiken Walkincloset, som redan finns på två ställen i Halmstad, som tar över. Sedan tidigare har man butik på Klammerdammsgatan 5 samt en nyöppnad butik på Hallarna. Utöver dessa två finns man även i Göteborg, Varberg och Stenungsund.

24Halmstad fick en pratstund med Madelene Falk på Walkincloset i Halmstad.

Innebär detta att ni stänger butiken på Klammerdammsgatan?
– Nej vi ska faktiskt ha kvar den gamla butiken som en outletbutik. I den nya butiken kommer vi då att sälja nya plagg.

När öppnar ni den nya butiken?
– Vi öppnar nästa fredag (24 november, reds. anm.) samma dag som Black Friday, så det kommer vara en jäkligt grym dag med mycket aktivitet i hela city, säger Madelene Falk.

Det är inte heller vilken lokal som helst som nu får en ny hyresgäst.

– Fastigheten byggdes år 1907 till Apoteket Vakteln. Man kan ana att Apoteket varit verksamt genom att titta på den fina fasaden, säger Johan Torstensson på Cityfastigheter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Butiksjätten lämnar Halmstad City

Klassiska butiken lämnar centrum – ersättaren redan klar.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.16:44, 14 december, 2017

AVSLÖJAR: Butiksjätten lämnar Halmstad City
Foto: Johan Olsson

24Halmstad kan avslöja att det nu står klart att sportjätten Stadium lämnar sin butikslokal på Brogatan 13. Man lämnar lokalen den sista mars nästa år, men redan nu är nästa hyresgäst klar.

– Vi kan redan nu avslöja att kontrakt med en ny hyresgäst inom sportbranschen kommer att undertecknas inom kort. Den nya aktören kommer att bli officiell under våren 2018, med planerad öppning i augusti 2018.  Denna butik kommer bli ett stort lyft för centrum, med en tydlig inriktning på sport, mode och skor, säger Johan TorstenssonCityfastigheter till 24Halmstad.

image-uploaded-from-ios-59
Foto: Mattias Olsson

I samband med att butiken byter hyresgäst kommer Cityfastigheter även att undersöka möjligheten att förstora butiken. Oavsett så byggnaden att få sig ett lyft.

–Vi kommer passa på att uppdatera fastigheten i samband med detta och det kan även komma fler nya hyresgäster till Brogatan 13 framöver.

I och med invigningen öppnades en Stadiumbutik på Hallarna. Den kommer dock att bli kvar.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart dags för premiär: ”Folk har ringt ner oss”

24Halmstad fick en liten smygtitt och pratstund med ägaren.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.19:21, 11 december, 2017

Snart dags för premiär: ”Folk har ringt ner oss”
Foto: Johan Olsson

På lördag är det äntligen dags. Då invigs den nya nöjesanläggingen på Ken’s Gomidda ute på Flygstaden i Halmstad. 24Halmstad fick en liten smygtitt och en pratstund med ägaren, Ken Karlsson.

– Idén att göra detta är inte min från början utan den kommer från dem som jag köpte Gomidda av. När de byggde restaurangen för sju åren var jag intresserad av att ta över den redan då.

– Maten skall vara det som är i centrum. Visst ska det också vara en lokal där man kan träffas, umgås och ha roligt, men det är först och främst en restaurang.

Tanken var först att sätta in tio bowlingbanor. Men då hade vi inte fått plats med någonting annat, ingen restaurang, ingen krog, ingenting. Dessutom hade vi fått flytta toalettpaket och så vidare vilket hade blivit krångligt med rördragning och sånt.

– Sen var vi nere på Boulebar i Malmö och jag blev helsåld, så jag ville först bara ha boule. Men vi kompromissade med hyresvärden som tyckte att vi skulle göra allt. Så det blev fyra bowlingbanor, sex boulebanor och två multisportsanläggningar.

– När vi tog över det här trodde man att man skulle bli som en parkeringsvakt och bara stå och stirra ut, men vi har jättemycket att göra. Det är allt från catering till lunch och kvällsrestaurang med Ved & Kol.

Trots sin bredd menar Ken att den nya restaurangen dock främst kommer att attrahera en viss typ av besökare, på grund av sitt läge.

– Vi kommer inte bli stället du glider inom eftersom vi ligger en bit utanför stan. Men vi riktar in oss mot kompisgäng, familjer och större sällskap.

Gomidda i sin nya skepnad har ännu inte öppnat, men redan nu har man tagit emot bokningar.

– Redan nu fått in en bokning där hela stället ska göras om till en rockabilly-festival, i maj.

Kommer det vara fler sådana event eller är det en engångsföreteelse?
– Vi säger inte nej till någon. Regler och förordningar måste följas. Vi har ju tillstånd för restaurangverksamhet men inte för att ha någon danslokal liksom. Men så länge det görs inom ramen för tillstånden är det bara att köra på. Vi är öppna för alla, lokalerna ska användas och det kommer vi göra.

– Vi vill att folk ska hänga här. Vi har inrett så att ett större sällskap ska kunna ta en bana för kvällen och så är det det man gör. Man kan hänga där och bli serverad mat och dricka, på banorna.

Till helgen, eller närmare bestämt på lördag, är det dags för premiär. Och efterfrågan har varit stor.

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut för restaurangen, men vad gäller bowling, boule och multisporten så är det bokat från klockan tolv på lördag.

Hur känns det är en sådan efterfrågan?
– Det har varit ett jäkla drag om det. Det har verkligen varit så att folk ringt ner oss lite.

Restaurangen står i det närmaste klar, men ändå menar Ken att det finns mycket att göra. Menyer ska tryckas, provdukningar göras. Listan kan göras lång.

– Färgen har ju knappt torkat, det är verkligen helt nytt, även som koncept. Tittar man på konkurrenterna O’Learys inne i stan så har de ju ett färdigt koncept redan från början. Jag har varit på restauranger tidigare där det i princip varit en byggarbetsplats bara dagar innan öppning.

På tal om tidigare ställen, berätta mer om dig själv?
– Jag har jobbat med restaurang i hela mitt liv. Vi startade Torntorget, som heter det nu igen. Sedan startade vi även Fisketorget, som heter Tillsammans nu, samt La Playa nere på stranden. Sen de senaste sex-sju åren har jag varit kökschef på Wild West. Sen tog slut där. Jag hade väl lite för stora ambitioner och var för dåligt lyhörd. Jag växte ur det kan man säga, så det vad dags att göra något eget.

Blir det extra pompa och ståt inför öppningen?
– Nja, vi vill inte lova för mycket. Inget att ”nu kan ni komma hit och göra det här och det här och det här”. Börjar saker krångla så blir folk inte nöjda, och det viktigaste är att gästerna är nöjda. Så länge gästerna är nöjda så gör det ingenting om de inte fick bowla den här gången, för det kan de komma tillbaka och göra en annan dag.

Vad är då visionen?
– Att konkurrera ut O’Learys, säger Ken med ett skratt.

 

I galleriet hittar du bilder på den nya restaurangen samt nöjesanläggningen.
Fotograf: Johan Olsson

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Följ med bakom kulisserna på lyxhotellet: “Fullt ös dygnet runt”

Få en unik inblick hos Hotel Tylösand.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.15:56, 9 december, 2017

Följ med bakom kulisserna på lyxhotellet: “Fullt ös dygnet runt”
Foto: Pamela.se/Johan Olsson

Metaforen om att en organisation är som en organism är välanvänd världen över. På få ställen passar den in så bra som på Hotel Tylösand. Inte bara för att det är aktivitet dygnet runt, utan också för att alla delar arbetar väldigt nära varandra. 24Halmstad fick möjligheten att följa med Elisabeth Haglund, vd, bakom kulisserna på Halmstads största hotell.

Rundturen börjar i hotellets kök där man är i färd med att servera frukost.

– Det är väldigt mycket logistik här i köket. Alla varor kommer in och packas upp, köksmästarna är här urtidigt på morgonen. De gör beställningar, tar emot varor och kvalitetssäkrar allting, säger hotellets vd Elisabeth Haglund.

img_6976
Logistikmöte mellan (f.v) köksmästarna Andreas Nicklasson, Henrik Andersson samt Food & Beverage Manager, Jonas Karlén. Foto: Johan Olsson

Hur tidigt är du här egentligen?
– Det varierar lite, men i genomsnitt runt sextiden. Måndagar och onsdagar är det lite tidigare, redan halv sex, köksmästare Henrik Andersson.

Köket är annars relativt traditionellt uppdelat med varmkök, kallkök, disk och grovdisk. Dessutom har man sitt eget bageri, som i dessa dagar har fullt upp.

– Jag har väl gjort ungefär 8000 pepparkakor skulle jag tro. Bara igår gjorde jag 3000, säger konditor Cecilia Jönsson.

img_6988
Cecilia ligger också bakom detta vackra pepparkakshus. Foto: Johan Olsson

Men det är inte bara matlagningen som är en viktig del i köket. Vad som sker efter att gästen ätit har en minst lika betydande roll.

– Disken är en jätteviktig avdelning, utan den fungerar ingenting. Det handlar om tusentals glas och tallrikar som passerar här varje dag.

Magnituden på arbetet i köket representeras inte minst i det så kallade stimkittlarna, vilket är ett slags gigantiska kokkärl där det vid tillfället för besöket förbereds för att koka morotssoppa.

img_6980
Foto: Johan Olsson

– Kongresshallen använder vi jättemycket. Just nu är det julbord med show som förbereds här. Det kommer vara julbord för 500 personer ikväll och sedan 500 personer på fredag. Sammanlagt har kommer vi att servera julbord till 9000 personer i år.

När vi står i hallen är det nedsläckt men det går ändå att urskilja hur långborden sträcker ut sig och täcker i stort sett hela den stora salen. Bakom detta ligger såväl serveringspersonalens dukning, men och fastighetsavdelningens iordningställande av bord och stolar.

Just fastighetsavdelningen sköter dock inte bara möblering utan allt möjligt som gäller driften av hotellets 24 000 kvadratmeter. När vi springer på Evangelos Papalexis på Fastighetsavdelningen är han i färd med att bege sig ut för att fälla och rengöra hotellets flaggstänger.

– Det som är roligt med det är jobbet är att man aldrig kan planera en dag helt och hållet för det kan dyka upp vad som helst, säger Evangelos Papalexis.

Hotellet är dock inte bara stora kongresshallar med plats för hundratals gäster utan har även lite mindre lokaler, till exempel Bettans Bar, som serverar ett julbord för blott 40 personer. Baren är dessutom mycket riktigt döpt efter Elisabeth själv.

– Det var en i vår styrelse som sa att vi skulle göra det här, restaurangen då alltså. Det skulle vara ganska enkelt och mycket barkänsla. Då sa jag att jag skulle ta med mig några namnförslag till nästa styrelsemöte. ”Nej” sa han, ”Vi döper det till Bettans Bar”, säger Elisabeth Haglund

– Jag trodde ju att det var ett skämt så till nästa möte hade jag likväl med mig massor med förslag men när jag kom dit så sa de att det var redan bestämt att den skulle heta ”Bettans Bar”. Jag tyckte det var så genant att hela första sommaren kunde jag inte säga namnet utan att rodna, men nu heter den ju det.

Mycket av hotellets fokus ligger på att personalen skall se gästen och att vara ute bland gästerna.

– Det är klart att det finns ytor bakom överallt, för bokning och administration och så vidare, men vi strävar väldigt mycket efter att man ska synas samtidigt, så mycket det går.

Den adminstrativa personalen som inte syns är dock minst lika viktig den. Bland dem hittar man för övrigt den före detta hockeyspelaren Peter Högardh, som numera arbetar som försäljningschef på hotellet. Utöver Högardh har man tre säljare, en som jobbar mot Stockholm, en mot Göteborg och Småland och en mot Skåne och Danmark.

Bland den administrativa personalen hittar man även de som sköter alla bokningar, allt från hotellrum och bordsbokningar till stora konferenser.

img_6982
Foto: Johan Olsson

– Vi hanterar cirka 350 till 400 samtal på en vecka, nu såhär under vintern. Under sommaren är det lite mer, då ligger det väl uppåt 6-700, men då handlar det mer om många och korta samtal. Det kan röra allt ifrån frågor till att göra direkta bokningar av konferens, bordsbokning i restaurangen eller spabehandlingar, allt går ju under samma, säger bokningskoordinator Åsa Hagman.

– Även om det främst är bokning av rum och konferens här så är det jättemånga som samtidigt vill boka en behandling på spaet eller ett restaurangbord. Och vi vill ju inte skicka gästerna hit och dit utan allt sådant kan skötas härifrån, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte bara genom att ha ett eget bageri man sticker ut. Det faktum att man är ett såpass stort hotell, och inte ingår i någon kedja, menar också Haglund är relativt ovanligt.

– En del mindre hotell kan ju ofta vara fristående men när man kommer upp i storlek blir det mer och mer ovanligt. Det betyder ju för oss att det blir väldigt mycket jobb, och som sagt är det ju fullt ös dygnet runt här. Men det ger oss också friheten att göra vad vi själva känner för.

Ett exempel på att det blir mer att göra hittar man på marknadsavdelningen där Andrea Hanné och Karin Torstensson bland annat sköter hotellets trycksaksproduktion.

img_6984(f.v) Karin Torstensson och Andrea Hanné. Foto: Johan Olsson

– Vi gör allt möjligt, vi jobbar lite grann som en inhouse-byrå kan man säga. Så vi gör allt material själva, från idé till färdig produkt. Allt ifrån broschyrer till stora vepor och annonser. Sen gör vi alla skyltar och menyer till våra restauranger också. Dessutom sköter vi alla sociala medier och webben, säger Andrea Hanné.

Och det är inte någon enstaka meny och skylt det handlar om. Hotellet har fyra restauranger, och 230 rum som alla ska förses med det senaste materialet.

Väggarna på hotellet kryllar av konst. Mestadels handlar det om fotografier, men även en och annan målning går att finna. Dessutom har man en av landets största samlingar av fotografen Anton Corbijns verk. Alltihop sköts av galleristen Malin Henningsson.

– All konst här sköts av galleriet. Men bara ungefär två tredjedelar tillhör galleriet, resterande del ingår i Per och Åsas (Gessle. reds. anm.) privata samling, säger Malin Henningsson.

I en tid där allt mer styrs av teknologi spelar IT-avdelningen en allt viktigare roll. Hotel Tylösand är inget undantag och tillsammans med sina kollegor är systempecialisten Mattias Tellram ständigt redo att hjälpa såväl anställd som gäst när teknologin inte gör som man vill.

– Lyckligtvis är det inte så ofta som det verkligen går åt skogen. Däremot får vi ofta hjälpa våra gäster att komma in på vårt wifi till exempel. Ofta tar man ju med sig det lilla hemmet när man är ute och reser. Annars kan det vara att ljudet strular i spa eller något liknande så det händer något hela tiden, säger Mattias Tellram.

Men det slutar inte där. Har du någon gång besökt hotellet på en konferens är det inte omöjligt att Mattias har legat bakom en del av logistiken. Han hjälper nämligen även gästerna med exempelvis anmälningshemsidor.

– Vi hjälper dem bygga en hemsida där man kan sköta allt från anmälan till betalning. Det kan vara anmälan till aktiviteter och banketten också. Det är mycket service helt enkelt.

Cirka 70 personer ingår hotellets städstyrka. Och det är långt ifrån bara de 230 rummen som ska städas mellan utcheckning klockan 12 och incheckning klockan 15. Tillkommer gör även alla konferenslokaler, korridorer, öppna ytor samt ”bakom kulisserna”. Husfru Lotta Fronth Latorre och husfrubiträde Johanna är de som överser arbetet med att hålla hotellet rent och snyggt.

img_6986
Foto: Johan Olsson

– Det kan vara svårt för många att ta till sig vilka enorma volymer det handlar om. Minibarerna ska vara påfyllda, personalkläder ska finnas, det ska finnas dukar och servetter och restaurangerna ska vara iordning och rena och fina. Och sedan är det som jag sagt tidigare konstant pågående. Vi har ju folk som städar spaet på nätterna till exempel. Vi har även folk som går omkring på kvällarna och bara städar toaletter, säger Elisabeth Haglund.

Lite som hotellets hjärta då?
– Ja utan det här fungerar ingenting.

En anmärkningsvärt stor del av husfruns arbete går åt till att sortera och skicka iväg olika saker som gäster glömt kvar. Det är ingen överdrift att säga att det verkligen kan vara vad som helst.

Vad är det märkligaste ni hittat som en gäst glömt kvar?
– Oj, det är svårt att säga bara sådär. Det kan vara så blandat. Men det har hittats såna här uppblåsbara dockor till exempel. Sen något jag tycker är väldigt märkligt är att det personer som glömmer kvar en sko, eller kanske en hel kostym, och ringer inte efter det. Samtidigt finns det även de som glömmer en schampooflaska med bara lite grann kvar i, och det ringer de minsann efter och vill få hemskickat, säger husfru Lotta Fronth Latorre.

Även här handlar det om enorma volymer. Minst 4 flyttkartonger med kvarglömda saker katalogiseras och förs in i ett system, varje månad. Ännu värre är det under högsäsongen på sommaren. Då handlar det om det tredubbla.

– När vi hittar något skriver vi vilket rum, vilken tid och vilket datum det hittades. På så sätt blir det rätt enkelt att kunna skicka tillbaka saker till rätt person.

Det absolut vanligaste som glöms kvar är laddare till mobiltelefoner. Och på grund av detta kan de även urskilja vilka trender som går på marknaden.

– För några år sedan när Nokia var stort var det nästan bara sådana laddare som glömdes. Nu är det förstås mer iPhones och så. Inte särskilt många Samsungsladdare som glöms dock har vi märkt, säger Lotta Fronth Latorre.

Även på städavdelningen gör sig metaforen om att organisationen är som en organism påmind. Inte minst eftersom det är städavdelningen som ser till att det material som tas fram av marknadsavdelningen hamnar ute på rummen.

– Det är mycket logistik här också. Har vi till exempel mycket avresor på en dag så är vi väldigt tidspressade. Klockan 15 måste rummen vara städade så då får man se till att det går undan. Vanligtvis brukar man se till att man har ett så kallat ”lokomotiv” på varje våning, det vill säga någon som har lite mer rutin, som kan driva upp tempot hos de andra. Men det handlar ju också om att det ska vara rätt antal tjejer på varje våning, säger Lotta.

Är det bara tjejer på städavdelningen?
– Inte bara men nästan, och det är inget vi har uttalat så. Så det är väl snarare så att det inte är så många killar som söker. Det är nog något som sitter kvar sen gammalt helt enkelt, säger Lotta Fronth Latorre.

– Rent generellt kan man ju säga att vi inte ser till varken kön eller etniskt ursprung när vi anställer utan vi tar den som är bäst lämpad för jobbet helt enkelt. Så på samma sätt som att det är mest killar som söker till Fastighetsavdelningen, så är det mest tjejer som söker till Städ. Vi har många ungdomar och nysvenskar i vår personal, och det skulle jag säga är signifikativt för vår bransch, säger Elisabeth Haglund.

Det är dock inte helt ovanligt att de anställda hoppar mellan de olika avdelningarna inom hotellet. Ett exempel på detta är att en av städerskorna leder en Zumbagrupp på spaet.

– Vi tycker det är väldigt trevligt eftersom det gör att våra anställda får en stor förståelse för resten av hotellet. Det finns även fler exempel på detta. Vår nattportier kommer in lite tidigare på kvällen när vi har julbord och agerar värd uppe i restaurangen.

– Vi har även flera tjejer från städ som också jobbar på frukosten. En annan nattportier jobbar även som bartender. Slutligen har vi även en av våra konferensvärdar som jobbar på Leif’s Lounge på sommaren och har hand om VIP-gästerna eftersom han tycker att det är så roligt, säger Elisabeth Haglund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Musikikonen är rikast i Halmstad

Så mycket tjänar han.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.20:26, 8 december, 2017

Musikikonen är rikast i Halmstad
Foto: Pixabay

Tidigare i veckan publicerade Expressen en lista över de personer med högst förvärvsinkomst i varje kommun. I Halmstad kom det kanske inte som någon större överraskning att det var Per Gessle som knep förstaplatsen.

imageedit__5234904941
Foto: Wikimedia/Albin Olsson

Gyllene Tider- och Roxettestjärnan tillika hotellägaren noterades för en årslön på 13 085 200 kronor, vilket är nästan 5 miljoner kronor mer än personen som placerade sig på andra plats.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Halmstadhotell tog hem internationellt pris

VD:n: "Ett fantastiskt kvitto på vår satsning"

Mattias Olsson

Mattias Olsson

Kl.08:35, 7 december, 2017

Halmstadhotell tog hem internationellt pris
Foto: Patrik Leonardsson

Det är Hotel Tylösand som tagit hem ytterligare ett pris. Denna gången har man tagit hem priset ”Luxury Hotel & Conference Centre” för norra Europa. Vilket innebär att man blivit utsett till norra Europas ledande konferenshotell.

– Att ta en guldmedalj i kategorin luxösa affärshotell och konferensanläggningar för norra Europa är ett fantastiskt kvitto på att vår satsning har gett resultat, säger Elisabeth Haglund, VD på Hotel Tylösand.

Det är den internationella organisationen World Luxury Hotel Awards som delat ut priset på sin årliga prisutdelningsgala  i schweziska St Moritz.

– Vi har metodiskt byggt upp Hotel Tylösand till att bli en modern, attraktiv och inspirerande konferensanläggning som sätter kreativiteten och arbetslusten i första rummet, säger Elisabeth Haglund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng