TV: Polisen om grinders: ”Föräldrarna har inte en aning”

Nytt filmklipp ska förbättra kunskapen om cannabis-produkten.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.20:59, 31 oktober, 2017

På måndagen laddade polisen i Kalmar och på Öland upp en video med titeln ”Vad är en grinder?” på sin Facebook-sida. I filmen förklarar man vad cannabis-redskapet grinder är, vad det används till och hur det kan se ut.

– Vi vet att det finns många som har såna här, både killar och tjejer. De har det på sina rum hemma hos sina föräldrar, och föräldrarna har inte en aning om vad det är egentligen för det ser ut som någonting annat, säger en av poliserna, och visar sedan upp grinders utformade till bland annat handgranater och ölburkar.

– De som tillverkar den här utrustningen gör det för att man ska ta bort den tydliga kopplingen så mycket som möjligt, både för föräldrar och för oss poliser.

Hela videon från polisen kan ses högst upp i artikeln.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Här är de bästa övningarna med pilatesboll

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om vilka övningar som ger bäst resultat.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:59, 18 november, 2017

Pilatesbollen är ett fantastiskt redskap. Förutom styrka så tränar du även balans, bålstabilitet och kroppskontroll. Eftersom du behöver hålla balansen på bollen involverar du fler muskler och bålen är med och arbetar hela tiden.

Det är dessutom ett billigt redskap, du får en bra boll för under 200 kronor. Det finns oändligt många övningar att välja på och träningen är skonsam. Ja du hör ju, det finns hur många fördelar som helst.

LÄS MER: TV: Effektiv träning för småbarnsföräldrar

Balans är en färskvara och när du väl börjar träna den kommer resultaten snabbt. Balansen är viktig att hålla vid liv. Inte minst inför ålderdomen för att undvika fall och skador.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Är du nybörjare och tycker att det är lite obehagligt med hela balansgrejen så kan du ha en vägg eller stol att ta tag i precis bredvid dig.

Viktigt! Utför samtliga övningar lugnt och kontrollerat. Håll en neutral position genom hela rörelsen och försök att inte spänna nacken. De flesta av övningarna är tuffa för magen. Kör hellre på knä om du känner att du inte orkar på tå.

Investera i en pilatesboll eller testa nästa gång du är på gymmet.

Här kommer mina 12 favoritövningar:

1. Sittande med en fot i golvet
Ta dig tid här och hitta den inre muskulaturen.

2. Sittande med båda fötterna i luften
Lite tuffare än övning 1. Vingla på! Det blir bara ännu bättre träning för magen.

3. Knäböj mot vägg
Detta är en riktigt bra övning för dig som vill träna benen men avlasta ryggen från belastning.

4. Bendrag + höftlyft
Denna sköna duoövning tar riktigt bra i hela baksida lår och rumpa.

5. Sågen på knä
Tuff magövning.

6. Sågen på tå
Ännu tuffare magövning.

7. Liggandes på rygg + benlyft
Stor utmaning för balansen.

8. Planka med benlyft

9. Crunch med dynamiska armar
Genom att kombinera en statisk övning med en dynamisk kommer du åt både yttre och inre muskulaturen.

10. Planka med steg till sidan

11. Sidoplanka med rotation
Tänk på att pressa upp höften mot taket.

12. Peak
En riktigt tuff och rolig övning, försök att inte runda ryggen i toppläget.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: 10 extra miljoner – här är raden som kan nå hela vägen

Tipsarenan.se levererar ett nytt spännande systemförslag till helgen stryktips - där det är hela 10 miljoner kronor i jackpott.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.12:52, 17 november, 2017

Ny vecka och ett nytt systemförslag från Tipsarenan.se. 10 miljoner i jackpott och många fina matcher. Kupongen ser lätt ut men då kan det ju ge desto mer om det skräller till.

  1.     Manchester U – Newcastle (1)

Kanske har Lukaku hittat mål igen. Oavsett det ska det här vara en väldigt trygg spik.

  1.     Bournemouth – Huddersfield (1,2)

Vi tror på ettan men behöver flera skrällar på kupongen. Bortalaget inte chanslöst.

  1.     Burnley – Swansea (1,X)

Överstreckad etta men vi tror inte heller att bortalaget vinner denna match.Burnley sjukt starkt hemma hela förra säsongen. 2-2-1 i år men det kan släppa nu.

  1.     Crystal Palace – Everton (1,X)

Veckans drag. Ettan kan även chansspikas. Everton mitt i kaos och vinner inte mot ett revanschlystet Palace.

  1.     Leicester – Manchester City (2)

Förrförra årets PL-vinnare mot bästa klubbalget i världen just nu? Kanske även överdrift men man räcker gott och väl till för att enkelt vinna denna bortamatch. Ok streck%.

  1.     Liverpool – Southampton (1)

Relevanta skador i hemmalaget men också otroligt hård konkurrens. Bör vara en riktigt stabil spik.

  1.      West Bromwich – Chelsea (X2)

Favorit i fara. Bortalaget med anfallsproblem. Det stundar även jätteviktig bortamatch i CL efter denna. WBA har endast förlorat hemma mot M City i år (2-3). Även ettan borde med.

  1.      Birmingham – Nottingham (1,2)

Svag form mot god form. som vanligt svårt att sortera lagen i Championship och vi satsar hårt igen med 12:an.

  1.     Hull – Ipswich (1)

Innan uppehållet hade vi inte spikat ettan men här tror vi att Hull tar chansen till en nystart men det blir snävt. 1-0?

  1.  QPR – Aston Villa (X2)

Stark feeling för bortalaget men vågar inte plocka bort krysset.

  1.  Reading – Wolverhampton (2)

Hur ska vi kunna låta bli att spika det hårt satsande bortalaget? Klasskillnad.

  1.  Sheffield W. – Bristol C. (1,X)

Bortalaget gick starkt innan uppehållet men här tror vi det roliga tar slut.

  1. Sunderland – Millwall (1,2)

I ärlighetens namn en mycket svårtippad historia. Vi envisas med att välja båda sidorna och hoppas att flytet är med oss bättre denna vecka.

annons-tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Effektiv träning för småbarnsföräldrar

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om hur du kan kombinera promenaden med träning.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:53, 11 november, 2017

Många är vi småbarnsföräldrar som promenerar överallt. Barnen brukar vara nöjda när vagnen rullar och vi får motion = alla vinner! Jag kombinerar gärna promenaden med lite styrketräning. Hur skönt är det inte att träna i friska luften?

Förutom parkbänkar, backar och stränder så är faktiskt barnvagnen ett bra redskap. Har du en bebis som vaknar så fort vagnen står still så är detta ett extra hett tips då alla sex övningar utförs medan vagnen rullar.

LÄS MER: TV: Så får du en vältränad mage

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Bestäm upplägg innan promenaden! Många upplever att det är större chans att det blir av om du skriver upp vad du ska göra på en lapp.

Tre exempel:

* Vid varje parkbänk jag stannar vid så kör jag tio utfall på varje ben.

* När jag kommit till parken som ligger halvvägs hem så kör jag tio repetitioner av alla sex övningar som visas på filmen.

*Jag ska göra sex stopp under promenaden och utföra så många repetitioner jag orkar av utfallen på första stoppet, knäböjen på andra stoppet, superman på tredje stoppet och så vidare.

Ha en plan, se till att ha roligt och träna efter dina förutsättningar!

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Här är vägen till miljonerna

Tipsarenan.se ger dig sina bästa förslag till lördagens stryktips.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.13:05, 10 november, 2017

I helgen fylls kupongen med VM-kval och engelsk lågdivision. Dock kommer hela tre matcher att lottas. Tipsarenan spår en något lägre utdelning denna vecka.

Här kommer deras  spelförslag till lördagens matcher! Vill du ha fler speltips? Besök då tipsarenan.se

1. Danmark – Irland (1,X)

Bästa halvgarderingen på kupongen. Varken Danmark eller Irland kommer att förlora hemma i detta playoff.

2. Blackpool – Portsmouth (X,2)

Vårt drag. Blackpool förlorade senast mot division 5-laget Boreham i cupen. Rensar även bort mycket streck på hemmalaget.

3. Bradford – Plymouth (1,X)

Favorit i fara. Plymouth endast 3 insläppta på de 5 senaste. Gnetar mycket troligt till sig ett kryss. Ettan för favoriserad.

4. Gillingham – Bury (1,2)

Väldigt jämn och öppen match. Gillingham knappa favoriter men med denna streckfördelning måste även tvåan med.

5. Milton Keynes Dons – Fleetwood (1,2)

Båda lagen vet hur man gör mål och vi kan inte betala för krysset när vi räknar med minst 3 mål i matchen. Lätt val av gardering.

6. Oxford – Northampton (1)

De senaste matcherna har inneburit helt olika typer av motstånd för lagen. Bortalaget mot nedre skiktet samt Oxford det övre. Raden missvisande. Stark hemmaspik.

7. Rochdale – Wigan (2)

Lottas 2-2-12. Vi spikar till 75% chans att få in.

8. Scunthorpe – Bristol Rovers (1)

Minst bekväma spiken av våra 5. Dock bör hemmaplan och det bättre laget i kombination resultera i hemmaseger.

9. Shrewsbury – Charlton (1)

Lottas 9-3-4. Vi spikar till drygt 56% chans att få in.

10. Southend – Oldham (1)

Lottas 12-2-2. Vi spikar till 75% chans att få in.

11. Cambridge – Accarington (1,2)

Jämnt som attan. Båda lagen spelar väldigt sällan kryss. Dessutom är det rätt taktik numera med att välja båda sidorna istället för klassiska 1X/X2.

12. Cheltenham – Luton (1,2)

Klassiska Luton befogade favoriter men ettan måste med.

13. Stevenage – Notts County (1,2)

Mitten mot ligaledarna men vi har feeling för trendbrott och hemmaseger här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så får du en vältränad mage

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om sex övningar som hjälper dig att nå målet.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:59, 4 november, 2017

Finns det något mer omtalat ämne inom träning än hur du får en vältränad mage? Det finns ett överflöd av tips för att få fram magmusklerna och det är inte helt lätt att veta vilka som fungerar. Precis som i resten av kroppen så beror valet av övningar på vad du vill ha ut av träningen.

Det viktigaste gällande en platt mage är att träna upp den inre muskulaturen. Jag pratar om bukmuskulaturen som håller organen på plats. De finns alltså innanför de där omtalade raka magmusklerna som syns när du har ett ”sexpack”.

LÄS MER: TV: Så får du till ett helkroppspass med otippade redskap

Att vara stark i den inre muskulaturen är bra för hållningen och stabiliserar resten av kroppen när du tränar. En stark inre magmuskulatur förebygger skador och det är också främst den som håller in och ger en platt mage.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

För att få större muskler är det precis som i resten av kroppen tyngre magövningar och färre repetitioner du ska ägna dig åt.

För att få en stark mage behöver du träna den aktivt, gärna tre gånger i veckan. Eftersom du har flera lager magmuskler behöver du träna olika övningar i olika riktningar för att komma åt alla. Kombinera en sund kosthållning med regelbunden magträning så är du på god väg.

Jag älskar att träna magen och varierar mina övningar i oändlighet. Jag mixar alltid dynamiska övningar med statiska för att komma åt hela paketet.

Här kommer några av mina favoritövningar i ett pass som tar cirka tio minuter. Kör alla övningarna 3-4 rundor och vila någon minut efter varje runda!

Tid och repetitioner är bara riktlinjer, utgå ifrån dig och din startposition.

1. Liggande knäpress
Gör såhär: Ligg på rygg med benen i 90 grader. Pressa händerna mot benen. Håll några sekunder och släpp. 10 repetitioner

2. Fyrfota med knälyft
Gör såhär: Stå på alla fyra med händerna under axlarna. Sug in magen mot ryggraden och håll ryggen rak. Lyft knäna och bibehåll spänningen i magen. Håll kvar några sekunder och släpp. 10 repetitioner.

3. Sidoplanka (visar både på knä och tå)
Gör såhär: Sätt armbågen under axeln. Sträck på benen eller sätt i undre knät. Håll en stark och rak kropp cirka 20-30 sek eller så länge du orkar med korrekt teknik. Upprepa på båda sidor.

4. Bäckenlyft
Gör så här: Ligg på rygg och böj benen. Gör lyftet uppåt. 10 repetitioner.

5. Hältouch
Gör såhär: Ligg på rygg med fötterna höftbrett isär. Gör lugnt och kontrollerat en sidocrunch och nudda hälen med handen. Byt sida. 10 gånger/sida

6. Bensänk
Gör såhär: Ligg på rygg med benen i 90 grader. Sänk benen mot golvet. (visar både med raka och böjda ben) Ju rakare ben desto tyngre. Håll en naturlig svank. Vänd när du inte orkar hålla svanken längre. 10 repetitioner

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng