Så stor är risken för att råka ut för viltolyckor i Halmstad

Viltolyckor är ett återkommande tema i trafiken, så kan du minimerar risken att råka ut för en.

Anders Nilsson

Kl.16:03, 26 oktober, 2017

Så stor är risken för att råka ut för viltolyckor i Halmstad
Foto: Niklas Ljungberg / Pixabay.

När du är ute och kör med din bil kan det inträffa på en sekund, ett rådjur hoppar ut i vägen. Du hinner knappt reagera innan smällen är ett faktum. Du klarar dig utan skador men rådjuret hade inte samma tur.

Enligt det Nationella Viltolycksrådet har det hittills i år inträffat 33 408 viltolyckor i Sverige, den absoluta majoriteten involverar rådjur. Olyckor med dem är tio gånger vanligare än med älg eller vildsvin. Rådjur är det vanligaste djuret man kan krocka oavsett årstid, även om de har en ökande trend under sensommar och höst.

– Rådjurs olyckorna ökar slutet av juli början av augusti, då rådjuren brunstar och jagar varandra, även på dagarna. Under hösten kommer de även fram eftersom att det är mer rörelse i skogen (bland annat på grund av älgjakt och svampplockning reds anm.). Det inträffar även många olyckor när vi går över från sommartid till vintertid, då händer det mycket under några dagar. Rådjuren är inte vana att trafiken kommer en timme senare än vanligt, säger Niklas Ljungberg, Nationella Viltolycksrådet, länsansvarig eftersökningsjägare i Hallands län.

68 procent av alla viltolyckor i Halmstad kommun i år har involverat ett rådjur. Även om det inträffar många viltolyckor finns det sätt att minimera risken att addera ytterligare en till de 311 olyckor som inträffat i kommunen 2017.

– Är det en vägsträcka som du ofta åker så lär du dig ganska snabbt de farliga platserna. Ha koll på vägkanterna, du kan se glimmande ögon. Det finns även hjälpmedel i form av hemsidan viltolycka.se, där kan du kolla var olyckorna inträffar, säger Niklas Ljungberg.

Sedan 2010 är det anmälningsplikt när det Inträffar en viltolycka, det är viktigt att ringa 112 till polisen och anmäla olyckan. Om du inte anmäler olyckan eller struntar i att märka ut platsen kan du bli åtalad för smitning från olycka.

– Kör man på ett vilt är det lag på att man ska märka ut platsen. Det bästa tipset vi kan ge är att man nollställer trippmätaren. Har man svårt att märkta ut platsen eller inte vågar gå ut ur bilen, så kör man till närmaste lämpligt vägskäl eller annan plats och så informerar man var olyckan inträffat. Då mäter vi exempelvis upp 300–400 meter på vår GPS utifrån vägskälet och så hittar vi platsen direkt, säger Niklas Ljungberg.

Är du ute i trafiken och ser att en viltolycka har inträffat, är det lämpligt att sakta ned hastigheten, annars kan en överraskning komma ut på vägen.

– När en viltolycka inträffar har vi våra provisoriska varningsskyltar uppe, ”viltolycka”. Vi vill att trafikanterna ska ta det försiktigt, det kan hända att vilt, hundar eller människor kommer ut på vägen igen, vi sätter inte upp skyltarna för skojs skull, avslutar Niklas Ljungberg.

 

Fakta



Anmälningsplikt vid viltolycka

Du har skyldighet att ringa 112 till polisen och anmäla en viltolycka samt märka upp platsen när det gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter. Anmälan måste även göras om djuret inte har synliga skador.

Källa: Polisen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan digitala körkort bli verklighet

Transportstyrelsen vill ha en lösning redan nästa år.

Matilda Larsson

Kl.11:29, 21 februari, 2018

Snart kan digitala körkort bli verklighet
OBS! Bilden är ett montage. Foto: Pexels / Trafi.

Under sommaren 2018 planerar Finland att som första land i världen börja med digitala körkort.

Körkortet kommer att kunna finnas via en app på mobilen och användas parallellt med det traditionella körkortet, enligt den finska transport- och säkerhetsmyndigheten Trafi.

På sikt planerar Finland att förare ska kunna använda det digitala körkortet även utomlands.

På digitala körkortets framsida finns element som förändras visuellt och som förhindrar användningen av skärmdumpar. Med hjälp av visuella säkerhetselement kan man säkerställa körkortets äkthet.

Säkerhetselementen utgörs bland annat av ett animerat bakgrundsmönster som förändras när man vidrör displayen samt hologrammönster, till exempel Trafis logga, som förändras när man vrider på mobiltelefonen, enligt Trafi.

Nu utreder även svenska Transportstyrelsen möjligheterna att börja införa digitala körkort även i Sverige, vilket kan komma att bli verklighet redan nästa år.

– Vi tittar också på någon form av digital lösning i Sverige, men vi har inte kommit så långt som i Finland ännu. Vi har som ambition att ha en svensk lösning i början på nästa år, säger Pär-Ola Skarviken som är utredare på svenska Transportstyrelsen till SVT.

Transportstyrelsen i Sverige är dock fortfarande långt ifrån att ersätta de traditionella körkorten med digitala.

– Vi har för närvarande inte den ambitionen. Det är en lång process vi har framför oss, säger Pär-Ola Skarviken.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många är positiva till fartkameror

Här är anledningen till att Sverige har en unikt hög acceptans.

Matilda Larsson

Kl.11:35, 20 februari, 2018

Så många är positiva till fartkameror
Foto: Trafikverket / Elin Dahlgren.

Sedan 2006 har drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror satts upp i landet och det kommer att bli fler, enligt Trafikverket.

Trafikanter har från starten 2006 haft en positiv attityd till trafiksäkerhetskameror enligt Trafikverket. Trenden är en försiktig ökning sedan mätningarna började.

Under 2017 var 73 procent positiva till trafikkameror och 95 procent följer gällande hastighet vid kamerorna enligt Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017.

Enkäten visade också att kvinnor är i högre utsträckning positiva än män till fartkameror.

Sverige har en unikt hög acceptans och det beror på att vi ser kamerorna som en livräddare som placeras på vägar med hög medelhastighet och hög olycksrisk. Andra länder gömmer kamerorna, utformar dem så de knappt syns och effekter mäts i form av inkomna böter. Det skapar irritation, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

Trafiksäkerhetskamerorna räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken tack vare de nuvarande kamerorna.

Eftersom hastigheten sänks på vägar med kameror minskar också bullret och utsläppen av koldioxid och andra skadliga partiklar, enligt Trafikverket.

Fakta



Trafikverkets Trafiksäkerhetsenkät 2017:

Undersökningen omfattade ett urval av 6300 personer i åldrarna 16-84 år som väljs slumpmässigt från befolkningsregistret. Svarsfrekvensen var 51,6 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet

Män blir underkända oftare än kvinnor, enligt statistik från Trafikverket.

Matilda Larsson

Kl.12:04, 19 februari, 2018

Trots ökat självförtroende – allt fler misslyckas med körkortet
Foto: Matilda Larsson / Transportstyrelsen.

Under flera år har det rapporterats om hur fler och fler misslyckas på sina körkortsprov.

Hittills i år har knappt 44 procent blivit godkända på teoriprovet för B-körkort och knappt 47 procent godkändes på körprovet.

Det är en minskning med över en procent av teoriproven, och en marginell minskning med 0,19 procent av körproven, jämfört med 2017.

Enligt statistik från Trafikverket klarar kvinnor oftare proven än män, där ungefär varannan kvinna klarar både teorin och körprovet, medan endast fyra av tio män klarar teoriprovet och knappt 45 procent klarar körprovet.

Det ökande antalet misslyckanden beror enligt Berit Johansson, förbundsordförande för STR, på att fler har en övertro på sig själva.

–  Det har inte blivit svårare att ta körkort, vilket man kan tro, utan det är attityden till proven som har ändrats. I dag har de som kör upp inställningen att ”går det så går det”. Det är ett sätt att ta en genväg och spara tid om man lyckas, säger hon till SvD.

Hittills i år har nästan 29 000 kunskapsprov och ungefär 24 600 körprov genomförts på Trafikverket.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet

Mer än varannan svensk associerar bilmärken till ett politiskt parti.

Matilda Larsson

Kl.17:30, 18 februari, 2018

Så kan bilen avslöja din partitillhörighet
Foto: Pxhere.

Bilen du kör kan avslöja din partitillhörighet. Det visar en Sifo-undersökning från bilauktionssajten Kvdbil.

Mer än varannan svensk uppger att de associerar bilmärken till partifärger. Vanligast är att koppla bilmärken till antingen Moderaterna eller Socialdemokraterna, men det finns undantag.

Högst association till något parti har BMW med hela 65 procent som kopplar bilmärket till något parti. Lägst association till parti har Mitsubishi och Subaru med 45 procent.

Starkast koppling till Moderaterna har de klassiska premiummärkena Porsche, Mercedes, BMW. Undantaget bland prestigebilarna är Tesla som också har stark association till Miljöpartiet.

Volvo och SAAB är de bilmärken som har starkast koppling till Socialdemokraterna. Har du däremot en Mini är det flest som tror att du att du sympatiserar med Liberalerna eller Miljöpartiet. Har du istället en Fiat kan andra tro att du är en Vänsterpartist.

– Vilket bilmärke du äger upplevs av många vara en signal för hur du är som person, vissa mer och vissa mindre. I denna undersökning har vi tittat på om och hur olika bilmärken kan associeras till partifärg. Den visar att det finns tydliga associationer, framförallt hos vissa bilmärken och då främst premiummärkena. Är du mån om att uppfattas som neutral politisk ska du välja en asiatisk bil, säger Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil.

ska%cc%88rmavbild-2018-02-16-kl-14-44-44

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet

"Kombinationen gör sportlovsveckorna farliga".

Matilda Larsson

Kl.13:52, 18 februari, 2018

Experten: Så undviker du olyckorna på sportlovet
Foto: Arkiv.

Samtidigt som sportlovsveckorna har dragit igång ökar trafikolyckorna.

Snö, komplicerade vägförhållanden och långresor på vägar med stora avstånd mellan tätorterna ställer högre krav på bilförare.

Under den första sportlovsveckan ökar trafikolyckorna med 15 procent jämfört med en vanlig vecka, enligt statistik som Motormännens riksförbund tagit fram.

– Kombinationen av mycket trafik, isiga eller moddiga vägar och förare som inte är vana vid den typen av vägförhållanden gör sportlovsveckorna farliga, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Har man bara planerat för att sitta i en varm bil hela vägen mellan hemmet och sportlovsstugan så kan situationen fort bli akut vid ett oförutsett stopp. Går det inte att ha motorn i gång blir det snabbt kallt i bilen.

– Det är oerhört viktigt att ta sig tid att planera, förbereda bilen och packa rätt, innan man åker iväg, säger Dan Falconer.

Att ha varma vinterkläder, reflexvästar, filtar och ficklampor lätt tillgängliga är viktigt.

Får man problem med bilen under körning gäller det att ta sig till vägrenen, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel. Men för att triangeln ska göra nytta måste den stå en bra bit bort från bilen.

– Den ska placeras mycket längre bort från bilen än vad man tror. På en rak 90-väg handlar det om minst 100 meter, högre hastighet betyder längre avstånd, likaså om vägen svänger, säger Dan Falconer.

Om du har tvingats stanna på ett olämpligt ställe med dålig sikt är det bäst att alla lämnar bilen.

– Många tror att man är trygg så länge som man sitter kvar i bilen, men faktum är att det sker många olyckor varje år där bilar blir påkörda efter att de tvingats stanna i vägrenen efter exempelvis ett motorhaveri.

När triangeln är på plats är det dags att tillkalla bärgare – det görs enklast genom att ringa försäkringsbolagets assistansnummer.

På större vägar mellan Gävleborg och Södermanlands län kan det vara krav på att bärgningsfirman också tillkallar en TMA-bil, som ska skydda bärgaren och varna andra trafikanter. Därför kan man som bilist behöva vänta vid vägkanten, särskilt om det är många andra som behöver hjälp samtidigt.

Ta därför för vana att alltid packa vatten, lite proviant och gärna en termos med varm dryck inför längre resor.

– Men mina allra bästa råd inför sportlovsfärden är att vara utvilad, hålla avståndet och anpassa hastigheten efter väglaget, säger Dan Falconer.

Ifs checklistor inför sportlovsresan:

Check inför resan:

  • Kontrollera däckens skick och lufttryck, kontakta en verkstad om du känner dig osäker.
  • Säkerställ att bilens serviceintervaller följts enligt tillverkarens anvisningar.
  • Är du osäker batteriets kondition låt en verkstad testa batteriet.
  • Se till att ha rena rutor och lyktor samt hela och isfria torkarblad.
  • Tanka fullt med spolarvätska och ha gärna en färdigblandad i reserv.
  • Kontrollera att kylarvattnet har tillräckligt med frostskydd, det bör klara i alla fall -25.
  • Ha tillräckligt med bränsle i tanken för att klara trafikstörningar och oförutsedda stopp.

Utrustning i bilen:

  • Isskrapa och borste
  • Snöskyffel
  • Varningstriangel
  • Startkablar
  • Varma kläder och extrafilt
  • Reflexvästar till alla i bilen
  • Förbandsväska
  • Ficklampor och extra batterier, gärna pannlampor
  • Bogserlina
  • Petflaska med grus (att lägga under däcken om du kört fast)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng