Efter lyckade starten – nu expanderar butiken

Ägaren om expansionen: "Det är en vision"

Mattias Olsson

Kl.20:45, 18 oktober, 2017

Efter lyckade starten – nu expanderar butiken
Mattias Dongas och Martin Dahl. Foto: Mattias Olsson

Den 25:e februari i år slog Mattias Dongas och Martin Dahl upp dörrarna till herrbutiken Scali på Köpmansgatan. Starten har varit bra. Så bra att de båda ägarna nu kan expandera och öppna en ny butik i Helsingborg i början på nästa år.

– Vi kommer vidareutveckla det här och göra en franchise lösning med folk från Helsingborg. Så det kommer att öppna en ny butik där nere i Scalis ära. Det ska vara samma känsla, samma logga, samma inredning. Och den kommer att öppnas i mars nästa år, säger Mattias Dongas och fortsätter:

– Vi kommer att ha ett övergripande överseende i Helsingborg där vi kommer att sköta skyltning och inköp. Vi kommer att jobba i bakgrunden och sedan kommer det att vara andra anställda där. I Halmstad kommer vi att stanna där vi är. Vi är fantastiskt nöjda med lokalen och läget, skyltmöjligheter och allting. Det kommer vi att jobba vidare med.

Förutom att expandera till Helsingborg kommer det även att bli vissa förändringar i butiken i Halmstad.

– Vi känner verkligen gott inför framtiden. Utvecklingen som kommer att ske i Halmstad är att vi kommer jobba mer med lite större varumärken som vi kommer att ta in, så att det inte bara blir italienska små varumärken. Bland annat kommer Versace att finnas i butiken till sommaren 2018. Lite mer satsning på stora varumärken under 2018 helt enkelt, säger Dongas.

img_5147Mattias Dongas och Martin Dahl äger och driver Scali. Foto: Mattias Olsson. 

Dongas hade butiken Paparazzi innan. Ett ställe han först började på som anställd. Tillsammans med Martin Dahl valde han att starta upp Scali i februari.

Hur kom det sig att ni valde att göra detta ihop?
– Det är roligare att göra någonting tillsammans, så jag pratade med Martin för ett år sedan om han var intresserad av att göra detta med mig. Nu har vi kört på så att det ryker sedan dess helt enkelt, och satsat mycket på italienska märken. Fördelen med att vara två är också att vi kan alternera mellan varandra när vi jobbar, säger Dongas.

Känner ni varandra sedan innan?
– Vi är i samma ålder och från Halmstad så vi har känt till varandra sedan vi var små, sedan vet jag att han hade en restaurang innan. Han har alltid varit en god kund, så det är egentligen så vi känner varandra mest.

De båda ägarna har också en klar idé hur de vill att deras butik ska drivas.

– Det är en vision som hänger kvar från Paparazzi, att blanda inredningen. Genom att ta en extremt modern miljö och sedan mjuka upp den miljön med lite gammal inredning, då skapar man den här varma goa känslan i en butik. Stil och service är motton för oss när vi jobbar.

Är ni nöjda med den starten ni har fått i Halmstad?
– Definitivt. Vi är mycket nöjda med utvecklingen sedan vi öppnade butiken. Under de första sex månaderna så har det varit ett bra utfall på försäljning, så det känns bara positivt sedan vi kom hit.

Ni har en butik i Halmstad, och ska nu även ha en i Helsingborg. Finns det planer på ännu mer?
– Självklart finns visioner. Det är klart att det kommer tankar. Lyckas vi få igång Helsingborg, och Halmstad fungerar, då är det ju bara att fortsätta. Det är en tanke som finns i bakhuvudet i och med att vi startar upp i Helsingborg också.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Världsledande Halmstadföretaget jagar piratkopior världen över

Företaget räknar med fortsatt expansion.

Mattias Olsson

Kl.20:01, 24 februari, 2018

Världsledande Halmstadföretaget jagar piratkopior världen över
Foto: Mattias Olsson.

Problemet med piratkopior är stort världen över. Och när de stora företagen vill skydda sina varor från att piratkopieras så vänder sig många till Halmstad, och närmare bestämt till DH Anticounterfeit. 24Halmstad besökte företaget för att se hur de jobbar i kampen mot piratkopiorna.

– Kortfattat så utvecklar vi system som hjälper stora företag med välkända varumärken att stoppa piratkopierare från att finnas på marknaden. Vi tar fram och utvecklar IT–system. Systemet hjälper våra kunder att hitta ”bad guys” via artificiell intelligens, säger företagets vd Joakim Gustafsson till 24Halmstad.

Kan man säga att ni jagar varupirater?
– Indirekt så gör vi det, men det är så mångfacetterat. Piratkopiering skördar ju fler liv i världen än all krig och terror tillsammans, genom att man vid tillverkning av piratkopior så använder man barnarbetskraft, och farliga kemikalier, så vi hjälper till att stoppa pirater men vi hjälper också till att göra världen bättre.

Joakim Gustafsson. Foto: Mattias Olsson.

Joakim Gustafsson. Foto: Mattias Olsson.

Vad har ni för typ av kunder?
– Typen av kunder är stora internationella koncerner, och det är från vår första kund som var Sony till den senaste som är Daniel Wellington. Men vi har världens största biltillverkare Volkswagen, vi har Daimler, Tommy Hilfiger och Calvin Klein, bland flera andra. Men stora kända varumärken är de typiska kunderna.

IT–Systemet som kunderna använder är webbaserat och förenklat kan man säga att de loggar in och börjar använda systemet.

– Sedan är det alltid en liten process där vi diskuterar exakt hur de vill jobba i systemet, vilken säkerhet vill de ha, vilka produkter har de, och vad det är de ska jaga och lite sådant, säger Joakim Gustafsson.

Hur många kunder har ni?
– Drygt 250 användare av systemet, och strax under 10 kunder. Men det är jättestora kunder och finns i alla kontinenter.

Företaget startade så som det är idag 2016, då man bröt ut Anticounterfeit ur DH solutions. Vid starten av det nya bolaget var man 4 stycken som jobbade. Idag sysselsätter de 15 personer. Företaget växer snabbt, och mer lär det bli.

– Det blir mer. Man kan väl säga att en ny kund är en ny medarbetare, och vi har ju en ganska aggressiv tillväxtplan. Men det är inte ett självändamål att vi ska vara jättemånga medarbetare. Jag skulle tro att vi landar på 30–40 medarbetare om några år, då har vi nog en ganska bra bemanning, säger Joakim Gustafsson.

Är ni ensamma om det här i världen?
– Vi är det största företaget som håller på med detta. Konkurrenter det har vi, men det finns någon anledning till varför man väljer oss, och vi har en väldigt stark tillväxt. Men man får ju inte vara ensam någonstans. Så är det ju.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Restaurangens nya glädjebesked: ”Är superglada”

Ytterligare ett positivt besked för den populära restaurangen.

Mattias Olsson

Kl.19:36, 22 februari, 2018

Restaurangens nya glädjebesked: ”Är superglada”
Foto: Mattias Olsson.

24Halmstad har tidigare skrivit om att restaurang Tillsammans fått tillfälligt bygglov för att kunna bedriva sin verksamhet under sommaren. Nu har man fått ytterligare ett positivt besked.

Detta då Halmstad kommun har skrivit ett nytt avtal för uppförande av en brygga vid restaurangen. Målet är att bryggan ska finnas på plats till sommaren trots tidigare problem i projektet.

– Avtalet i den initiala entreprenaden hävdes. Vad som inträffat och hur den historien slutar får vi återkomma kring längre fram när det är möjligt. Men det är väldigt tråkigt att det blev som det blev. Centrumutvecklingen är viktig och när driftiga entreprenörer och halmstadborna hamnar i kläm känns det inte alls kul, säger Jonas Wilsby som är projektledare på Teknik- och fritidsförvaltningen.

På restaurang Tillsammans var man naturligtvis glada över beskedet.

– Ja. Det känns helt fantastiskt. Vi är superglada, säger My Djurberg, som tillsammans med Johanna Norström driver restaurangen, till 24Halmstad.

– Bryggan är liksom ett plus i nuläget, men sedan när restaurangen byggs om så kommer vi inte klara oss utan den. Där ska folk kunna sitta och mysa i solen och äta och dricka, säger  My Djurberg.

Med bryggan på plats, hur många fler gäster kan ni ha då?
– Då får vi plats med kanske 80 gäster till om vi har tur. Så nu ska det bara bli lite sol i sommar också.

För My Djurberg och Johanna Norström har det varit gått om positiva besked i början av året. Först fick Tillsammans sitt tillfälliga bygglov och nu kom det ett positivt besked angående bryggan. Som om inte det vore nog så stod det klart för två veckor sedan att tjejernas andra restaurang, Söderfamiljenkom med i White Guide.

Ni är inne i en bra period minst sagt?
– Ja, verkligen. 2018 är nog vårt år. Men vi känner att det bara kan bli bättre.

Du är inte nervös att det ska vända?
– Nej, vi är bara taggade.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storkedjan redo att öppna efter flytten: ”Vi är jättetaggade”

Under fredagen öppnar man i nya lokalen.

Mattias Olsson

Kl.18:02, 22 februari, 2018

Storkedjan redo att öppna efter flytten: ”Vi är jättetaggade”
Foto: Mattias Olsson

24Halmstad har tidigare skrivit om att Naturkompaniet ska flytta från Bastionsgatan till Storgatan.

Nu är flytten gjord och i morgon, fredag, slår man upp dörrarna till sin nya lokal.

– Klockan 10:00 på fredag så öppnar vi upp i vår nya lokal. Det känns jätteroligt. Det är en ny spännande miljö vi kommer att ha här, och en trevlig och behaglig lokal. Vi känner oss redo, säger butikschefen Jakob Wakander till 24Halmstad, ganska exakt ett dygn innan det är dags att öppna.

Blir det en lång kväll innan morgondagens öppning?
– 
Ja, det blir alltid långa kvällar innan en öppning. Det är mycket småsaker som ska hamna på plats, så det kommer det blir.

Vad är det bästa med att ni har kommit till den här nya lokalen?
– Det bästa grejen för oss är framförallt läget. Vi flyttas upp från sidogatan upp på Storgatan, så det är nog det absolut bästa. Att vi får ett bättre centralt läge. Vi blir lättare att se så förhoppningsvis så gör det att fler hittar oss.

Under fredagens premiärdag kommer man ha ett antal olika specialerbjudanden till kunder och besökare.

– Det blir en riktig rivstart, säger Wakander.

Den gamla lokalen håller man i dagsläget på att tömma då kontraktet där går ut vid månadsskiftet. Nu ser man fram emot att få öppna i sina nya lokaler.

– Vi är jättetaggade alla som är här, så det känns jättebra att öppna kort och gott, säger Jakob Wakander.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Avslöjar: De öppnar restaurang i Halmstad

Restaurangen bekräftar – öppnar i Halmstad under våren.

Martin Persson

Kl.19:05, 21 februari, 2018

Avslöjar: De öppnar restaurang i Halmstad
Johannes Eriksson (t.v) öppnar Texas Longhorn i Halmstad. Foto: Privat/Pressbild

Det är inte bara Leos Lekland som beräknas öppna i Halmstad i maj 2018. Nu står det klart att Halmstad får ett spännande tillskott på restaurangmarknaden. Det är kedjan Texas Longhorn som kommer att öppna på Brogatan om cirka tre månader.

– Det stämmer. Det ska bli härligt, jag är riktigt taggad, säger Johannes Eriksson, som tillsammans med Toba Oguz kommer att driva Halmstadsrestaurangen.

Varför väljer ni att öppna i Halmstad?
– Halmstad har ett underbart restaurangtänk och uteliv. Det passar utmärkt med Texas Longhorn som är en bra produkt. Vi tror att Halmstad kommer att gilla oss, och vi kommer att gilla Halmstad.

Man har redan nu börjat söka efter personal, bland annat kockar, serverings- och barpersonal. Kedjan har cirka 30 restauranger i Sverige, fördelat på sina två varumärken – Texas Longhorn Steakhouse och Texas Longhorn Burgers & Deli.

– I Halmstad kommer vi att öppna Texas Longhorn Steakhouse. Det blir en klassisk steakhouse, även om vi kommer att ha fisk och vegetariskt också. Det blir fokus på kvalitet och det kommer att vara väldigt familjärt, säger Johannes Eriksson.

Vad kan du berätta om lokalen på Brogatan?
– Den är på 220 kvadratmeter och kommer att rymma cirka 60-65 sittplatser.

Restaurangen beräknas öppna senast i mitten av maj, och man räknar med att behöva anställa åtta personer varav fem till sex kommer att vara heltidsanställda.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många behöver Leos Lekland anställa

Jättesatsningen i Halmstad är ett faktum. Nu berättar vd:n hur många företaget behöver anställa i kommunen.

Martin Persson

Kl.17:50, 21 februari, 2018

Så många behöver Leos Lekland anställa
Foto: Pressbild

På tisdagskvällen kunde 24Halmstad.se avslöja att Leos Lekland öppnar i Halmstad under våren 2018, preliminärt i slutet av maj. Leksakskedjan öppnar ett cirka 4 000 kvadratmeter stort lekland på Stenalyckans handelsområde – och man har redan inlett rekryteringsprocessen.

– Vi har precis gått ut med våra annonser, så processen är igång. Detta är en jättestor satsning för oss och vi kommer att behöva anställa ungefär 30 till 35 personer. Vi behöver fyra heltidsanställda och sen runt 30 timanställda, säger Leos Leklands vd Joakim Gunler till 24Halmstad.se.

LÄS MER: Avslöjar: Då öppnar nya leklandet i Halmstad

Via sin hemsida söker man bland annat leklandschef och skiftledare i Halmstad. På det stora leklandet kommer det bland annat att finnas klätterställningar, hängbroar och tunnlar. Sedan tidigare finns det ett 20-tal Leos Lekland i Sverige.

– Men vi finns i fyra nordiska länder och ska under året även gå in i Tyskland. Men just nu är det Halmstad som gäller. Vi har fått klartecken på den här tomten och är verkligen sugna på att öppna i Halmstad. Det ska bli jättekul att göra den här satsningen, säger Joakim Gunler.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng