”Vi fokuserar på det vi är bra på”

Ägaren om anrika butikens framgångar.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.21:19, 11 september, 2017

”Vi fokuserar på det vi är bra på”
Foto: Johan Olsson

Sedan 1929 har Carlanders försett Halmstadborna med herrkläder. År 2006 tog Claes Ziegler över butiken och de senaste fyra åren har det varit Claes son Peter som drar i trådarna.

– Det är ett visst ansvar att ta över en så anrik butik, säger Peter Ziegler.

De senaste åren har man gjort flera förändringar för att bredda konceptet och komma bort från stämpeln som en klassisk herrbutik.

– Vi försöker utveckla oss hela tiden. Vi har ju ändrat bland annat butikens utseende och utbud på senare tid, så att vi nu är mer av en livsstilsbutik. Vi försöker att följa marknaden och inriktar oss nu mot en lite yngre målgrupp. Sen har vi dessutom börjat med en del damkläder och har nu ett fint utbud vi är stolta över.

I Halmstad har Carlanders konkurrens från andra butiker som till exempel Thomas, Nicco och MQ som i viss utsträckning erbjuder samma märken. Enligt Peter, som även sitter i styrelsen för Halmstad City, är det dock bra med viss konkurrens.

– Konkurrensen är nyttig eftersom den hjälper oss att sporra varandra. Sen bidrar det ju till att det blir ett bättre utbud i Halmstad för kunderna också vilket är viktigt.

Johan Torstensson på Cityfastigheter menar att det varit en bra sommar för många butiker, hur har ni upplevt sommaren?
– Vi har haft en bra juli i år det har vi definitivt haft. Den var bättre än juli förra året dessutom. Sen har det gått lite sämre i augusti, som för många andra, men generellt har det väl varit bra shoppingväder.

Många butiker idag expanderar idag och väljer att öppna en nätbutik. Det är dock inget som Carlanders kommer att göra, menar Peter Ziegler.

– Nej det blir det inte. Det finns så många etablerade där redan så jag tror inte att vi skulle hamna så högt upp på listan där, utan vi riskerar nog att försvinna i massan. Vi fokuserar på det vi är bra på, vilket är att locka in kunder som vi gör nu och ger dem ett bra bemötande och bra service.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: De öppnar på Hallarna

De öppnar under Black Friday:

Mattias Olsson

Kl.20:59, 23 november, 2017

KLART: De öppnar på Hallarna
Foto: Johan Olsson

I samband med Black Friday sker det en nyöppning på Hallarna.

Det är Barber by Hype som kommer att slå upp dörrarna till en ny herrsalong inne på Hallarna.

– Det ska absolut bli kul. Det känns kul att kunna öppna nu under Black Friday som vi såklart satsar hårt på. Det är mycket att stå i nu såhär på slutet innan vi öppnar, säger Nathalie Dufva till 24Halmstad.

barber

– Det ska bli spännande. Vi tror på detta. Det kommer att bli vardagslyx för alla män. Vi kände att det var så mycket folk på Hype så vi skaffade en lokal till, säger Nathalie.

Barber by Hype hör alltså ihop med Salong Hype, som redan finns på Hallarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KD: ”Vi vill införa fri parkering i Halmstad”

Henrik Östlund och Kristdemokraterna vill införa fri parkering i Halmstad city. Anledningen är att man vill värna om näringslivet i centrum.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.18:58, 23 november, 2017

KD: ”Vi vill införa fri parkering i Halmstad”
Foto: Johan Olsson

Med mindre än ett år kvar till val slår Kristdemokraterna, med viceordförande  Henrik Östlund i spetsen, på stora trumman. De vill införa gratis parkering i form av P-skiva i Halmstad City, en fråga man drivit i två år.

– Jag har själv varit på möte med fastighetsägarna och näringsidkarna, det vill säga butikerna, i Halmstad City. Och det som kommer upp på mötena är två saker, det är hyrorna och det är parkering. För några år sedan gjordes ett försök med fri parkering mellan klockan nio och tolv på lördagarna, men vem är i stan då?

Östlund menar att det är svårt att behålla butikerna i city, när köpcentrum som Flygstaden och Hallarna erbjuder ett stort utbud av shopping, och framför allt gratis parkering.

– Jag har inget emot varken Flygstaden eller Hallarna då de skapar mycket arbetstillfällen och lockar besökare till vår stad. Men för mig blir det konstigt att man tar en parkeringsavgift i stan men inte vid våra köpcentrum. Det blir även en rättvisefråga kan jag tycka. Är det rättvist att andra inte tar parkeringsavgift, men här inne i centrum måste man betala? Det måste ju vara konkurrens på lika villkor.

Det ska inte röra sig om ”spiken i kistan” för näringslivet i city, menar Östlund, som istället menar att Halmstads stadskärna är full av liv och med många spännande utmaningar.

– Men vad händer med city när företag efter företag väljer att etablera sig, exempelvis ute på Hallarna? För Halmstadbon och den som besöker city blir det ofta minsta motståndets lag.

Rent konkret, vad är det ni vill åstadkomma?
– Vi vill införa fri parkering i Halmstad på de parkeringsplatser som är på kommunens mark, som kommunen styr över. Kan kommunen tillhandahålla mark utanför Halmstad, för köpcentrum som har privata ägare så borde man kunna ha samma sak i Halmstad city.

Hur tänker ni lösa det rent praktiskt?
– Först och främst så måste vi ha förtroende i frågan och det måste till en demokratisk process genom kommunen. Sen steg två är ju för tjänstemännen att utreda frågan och se efter hur det är möjligt och var det är möjligt genomföra det.

Med P-skivan kan man styra hur lång period man som det är gratis parkering, menar Östlund. Tanken är att de populäraste platserna ska ha en kortare tid än de som är en bit ifrån de mest centrala delarna.

– Det handlar ju också om att få till en rotation på platserna, så att man inte får en bil som tar upp en plats mitt i centrala Halmstad hela dagen. Det är ju dessutom väldigt dyrt.

Frågan är än så länge bara något som Kristdemokraterna som parti är överens om internt och har som ett av sina vallöften till nästa års val.

Även om det är dyrt med parkering så genererar det ju trots allt intäkter till kommunen, så hur ska detta finansieras?
– Man kan ju säga så här, att om vi inte längre har någon som puls i city, inga butiker och inga företag, så har vi ingen som parkerar. Då får vi ändå inte in några intäkter från parkeringen. Men hur det ska finansieras får komma i steg två, först och främst måste vi få väljarnas förtroende. En idé kan ju dock kanske vara att höja avgiften för felparkeringar.

– Jag vill se det mer som en investering än en kostnad. Det är trots allt kommunens mark och kommunen har ett ansvar att ha ett levande city.

Enligt Östlund är det dock inte bara besökarna i Halmstad city som råkar ut för parkeringsavgiften utan även de närmare 10 000 personer som det är beräknat arbetar i centrala Halmstad.

– I den röda parkeringszonen i Halmstad kostar det 540 kronor i veckan att parkera bilen. Det är inte klokt att den som arbetar i staden ska behöva betala över 2000 kronor i månaden för parkering. Sen får vi se hur vi löser det. Det kanske kan bli något slags kort eller en särskild P-skiva.

Östlund har som sagt drivit frågan i flera år och skrivit flera insändare. Bland annat menar han exempelvis att ett bilfritt city, bara är en önskedröm.

– Det är klart det är bättre för miljön, men med tanke på hur många personer och familjer som måste lämna på dagis, eller som bara bor i ytterområden så är det en utopi att alla ska ta sig till stan med buss och cykel i en kommun med 100 000 invånare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppgift: Två nya butiker öppnar på Hallarna

Två nya aktörer öppnar på Hallarna, enligt uppgifter till 24Halmstad.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.20:03, 22 november, 2017

Uppgift: Två nya butiker öppnar på Hallarna
Arkiv: Johan Olsson

Tidigare på onsdagen kunde 24Halmstad.se berätta att den danska herrmodekedjan Wagner kommer att öppna en butik på Hallarna Halmstad. Det blir kedjans blott fjärde butik i Sverige.

– Vi ser ett tydligt behov i Sverige för en mellanmarknad med ett multibrand-koncept för herrar. Wagner är uppbyggt kring fem starka modevarumärken som koncernen själv utvecklar och designar: Lindbergh, Shine, Bison, Junk de Luxe och Jack’s. Modet förändras ständigt och designteamet bakom kedjan håller koll på trenderna, säger Henrik Paulun, vd för International Retail i PWT Group till Habit.

LÄS MER: KLART: Klädjätte öppnar på Hallarna

Enligt uppgifter till 24Halmstad.se får Hallarna även ett litet mindre tillskott – som öppnar redan i morgon, torsdag. Under en månad kommer Don Marc att öppna en pop up-butik inne på Hallarna, där man kommer sälja massagekuddar av olika slag.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Klädjätte öppnar på Hallarna

Jättekedjan väljer att öppna en butik i Halmstad.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.12:50, 22 november, 2017

KLART: Klädjätte öppnar på Hallarna
Foto: Johan Olsson

Nu står det klart att den danska herrmodekedjan Wagner kommer att öppna en butik på Hallarna. Kedjan har totalt 75 butiker; 54 i Danmark, 19 i Norge och tre i Sverige. Men efter framgången i Sverige väljer man nu att etablera två nya butiker. I Halmstad beräknas man öppna i april.

– Vi ser ett tydligt behov i Sverige för en mellanmarknad med ett multibrand-koncept för herrar. Wagner är uppbyggt kring fem starka modevarumärken som koncernen själv utvecklar och designar: Lindbergh, Shine, Bison, Junk de Luxe och Jack’s. Modet förändras ständigt och designteamet bakom kedjan håller koll på trenderna, säger Henrik Paulun, vd för International Retail i PWT Group till Habit.

Wagner öppnade sin första butik i danska Aalborg 1946 och kommer förutom i Halmstad även öppna ny butik i Väla Centrum i Helsingborg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar den nya butiken: ”Känns spännande”

Den klassiska butiken i Halmstad byter koncept.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.19:02, 20 november, 2017

Då öppnar den nya butiken: ”Känns spännande”
Trafikkiosken blir Pressbyråbutik. Foto: Pressbild

Nu står det klart att Pressbyrån tar över den klassiska kiosk- och spelbutiken TrafikkioskenHalmstads centrumkärna. Butiken har funnits sedan 1950-talet, men nu tar Pressbyrån över verksamheten. Den 19 december är det planerad invigning av butiken och under våren 2018 kommer den att byggas om till Pressbyråns senaste butikskoncept.

– Vi vet att många av våra kunder efterfrågar våra produkter när de är på språng. Det kan vara en kaffe, en korv eller något annat mellanmål på väg hem eller mot andra aktiviteter, säger Johan Kruse, Regionchef för Pressbyrån i södra Sverige.

Joachim och Jenny Winberg kommer att driva butiken på Stora Torg. De driver sedan tidigare en Pressbyråbutik på Välja köpcentrum i Helsingborg.

– Joachim och Jenny Winberg är två duktiga Köpmän med lång erfarenhet av yrket och har tidigare provat på olika inriktningar inom dagligvaruhandeln. Jag är helt övertygad om att kunderna kommer att känna av deras servicekänsla och kunskap när de besöker butiken på torget, säger Johan Kruse.

– Det känns spännande och kul att få starta upp Pressbyrån på Stora Torg i Halmstad. Det finns en väl inarbetad kundkrets och ett bättre läge i Halmstad finns ju inte, säger Joachim Winberg.

Därmed kommer det att finnas två Pressbyrån-butiker i Halmstad. Sedan tidigare finns det en vid Centralstationen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng