Han för vidare tuktukarvet

Här är mannen som tar över stafettpinnen och driver vidare TukTuk Halmstad.

Linda LC Berntsson

Linda LC Berntsson

Kl.07:10, 9 juli, 2017

3 bilder
  • Foto: Linda LC Berntsson
    Foto: Linda LC Berntsson
  • Foto: Linda LC Berntsson
    Foto: Linda LC Berntsson
  • Foto: Linda LC Berntsson
    Foto: Linda LC Berntsson

Han jobbar heltid som lastbilschaufför. Men på kvällar och helger sätter sig Henrik Larsen i ett betydligt mindre fordon. 24Halmstad har tagit ett snack – och en åktur – med TukTuk Halmstads nya ägare.

– Jag tror stenhårt på idén, säger han.

Det var den 12 juni som Henrik Larsen blev ny ägare av TukTuk Halmstad, men redan innan dess hade han en god relation till såväl fordonet som idén.

– Jag var en flitig kund själv förra året. Man blir ju glad när man åker. När jag såg annonsen kunde jag inte släppa tanken. Ska man satsa så är det ju nu.

Efter lite funderande fram och tillbaks tog han beslutet att satsa. Det var nu eller aldrig som gällde. Och nu sitter han där – i en tuktuk – som egenföretagare för första gången. För närvarande finns det bara en taxi i företaget. Innan Henrik Larsen tog över fanns det en till, men just nu rullar den i Karlskrona skärgård.

– Planen just nu är att kunna köpa in en till tuktuk och få företaget i rullning.

De flesta av Halmstads invånare känner till taxibolaget sedan tidigare, men trots det blir det många blickar när det lilla röda fordonet susar fram igenom stan. Men det är kanske turisterna som reagerar allra starkast.

– De bara skrattar och är nästan i extas. De är förvånade, de förväntar sig inte ett tuktuk här. Det blir något nytt, nästan exotiskt, säger Henrik Larsen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Efter lyckade starten – nu expanderar butiken

Ägaren om expansionen: "Det är en vision"

Mattias Olsson

Kl.20:45, 18 oktober, 2017

Efter lyckade starten – nu expanderar butiken
Mattias Dongas och Martin Dahl. Foto: Mattias Olsson

Den 25:e februari i år slog Mattias Dongas och Martin Dahl upp dörrarna till herrbutiken Scali på Köpmansgatan. Starten har varit bra. Så bra att de båda ägarna nu kan expandera och öppna en ny butik i Helsingborg i början på nästa år.

– Vi kommer vidareutveckla det här och göra en franchise lösning med folk från Helsingborg. Så det kommer att öppna en ny butik där nere i Scalis ära. Det ska vara samma känsla, samma logga, samma inredning. Och den kommer att öppnas i mars nästa år, säger Mattias Dongas och fortsätter:

– Vi kommer att ha ett övergripande överseende i Helsingborg där vi kommer att sköta skyltning och inköp. Vi kommer att jobba i bakgrunden och sedan kommer det att vara andra anställda där. I Halmstad kommer vi att stanna där vi är. Vi är fantastiskt nöjda med lokalen och läget, skyltmöjligheter och allting. Det kommer vi att jobba vidare med.

Förutom att expandera till Helsingborg kommer det även att bli vissa förändringar i butiken i Halmstad.

– Vi känner verkligen gott inför framtiden. Utvecklingen som kommer att ske i Halmstad är att vi kommer jobba mer med lite större varumärken som vi kommer att ta in, så att det inte bara blir italienska små varumärken. Bland annat kommer Versace att finnas i butiken till sommaren 2018. Lite mer satsning på stora varumärken under 2018 helt enkelt, säger Dongas.

img_5147Mattias Dongas och Martin Dahl äger och driver Scali. Foto: Mattias Olsson. 

Dongas hade butiken Paparazzi innan. Ett ställe han först började på som anställd. Tillsammans med Martin Dahl valde han att starta upp Scali i februari.

Hur kom det sig att ni valde att göra detta ihop?
– Det är roligare att göra någonting tillsammans, så jag pratade med Martin för ett år sedan om han var intresserad av att göra detta med mig. Nu har vi kört på så att det ryker sedan dess helt enkelt, och satsat mycket på italienska märken. Fördelen med att vara två är också att vi kan alternera mellan varandra när vi jobbar, säger Dongas.

Känner ni varandra sedan innan?
– Vi är i samma ålder och från Halmstad så vi har känt till varandra sedan vi var små, sedan vet jag att han hade en restaurang innan. Han har alltid varit en god kund, så det är egentligen så vi känner varandra mest.

De båda ägarna har också en klar idé hur de vill att deras butik ska drivas.

– Det är en vision som hänger kvar från Paparazzi, att blanda inredningen. Genom att ta en extremt modern miljö och sedan mjuka upp den miljön med lite gammal inredning, då skapar man den här varma goa känslan i en butik. Stil och service är motton för oss när vi jobbar.

Är ni nöjda med den starten ni har fått i Halmstad?
– Definitivt. Vi är mycket nöjda med utvecklingen sedan vi öppnade butiken. Under de första sex månaderna så har det varit ett bra utfall på försäljning, så det känns bara positivt sedan vi kom hit.

Ni har en butik i Halmstad, och ska nu även ha en i Helsingborg. Finns det planer på ännu mer?
– Självklart finns visioner. Det är klart att det kommer tankar. Lyckas vi få igång Helsingborg, och Halmstad fungerar, då är det ju bara att fortsätta. Det är en tanke som finns i bakhuvudet i och med att vi startar upp i Helsingborg också.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Klassiska restaurangens nysatsning: ”Framtidens restaurangupplevelse”

På fredag slår man upp portarna.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.19:00, 18 oktober, 2017

Klassiska restaurangens nysatsning: ”Framtidens restaurangupplevelse”
Foto: Arkiv

Det är inte bara Eurostop som fått sig en ny skepnad under året utan även omkringliggande verksamhet. Sedan 1993 har det legat ett McDonald´s intill köpcentret, som numera går under namnet Hallarna. Under en tid har det pågått renoveringar även där men på fredag den 20 oktober slår man åter upp sina portar.

Det kunderna har att se fram emot är bland annat en helt nyrenoverad och modern matsal, en ny McDrive med två beställningspunkter, samt digitala beställningsskärmar. Den största nyheten kommer dock kunderna inte att kunna se, menar Christina Richter, franchisetagare för McDonald’s Eurostop.

Från och med den 20 oktober kommer nämligen varje hamburgare att tillagas när den är beställd. Systemet finns på ett 70-tal restauranger i Sverige. och beskrivs som ”en viktig del av vår resa mot framtidens restaurangupplevelse på McDonald’s”.

–  Vår ombyggnad med framtidens beställnings- och tillagningssystem innebär att vi kommer att kunna servera ännu bättre burgare direkt efter tillagning, i en modern och snygg miljö. Vårt nya system gör det också möjligt för oss att bredda vår meny och erbjuda våra gäster ännu fler valmöjligheter, något vi vet att våra gäster uppskattar. Vi är glada över att införa det här systemet på vår restaurang vid ”nya” handelsområdet Hallarna, säger Christina Richter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ägaren av populära restaurangen: ”Mycket jobb bakom”

De fokuserar på mat och kundservice.

Mattias Olsson

Kl.19:58, 17 oktober, 2017

Ägaren av populära restaurangen: ”Mycket jobb bakom”
Foto: Mattias Olsson

Går man förbi Indian Kitchen på Nygatan vid lunchtid, så syns för det mesta en stor mängd folk inne på restaurangen.

– Det går väldigt bra. Det är mycket folk när det är dagens lunch, men även på kvällen. Så då är det fullt upp för oss som jobbar, säger Gurbinder Sidhu, som är ägare och ansvarig för restaurangen som har fem anställda.

Några dramatiska förändringar har restaurangen inte på gång den närmsta tiden utan jobbar med små detaljer.

– Vi planerar hela tiden. Varje år, så byter vi ut några av alternativen på menyn. Just nu funderar vi på lite olika alternativ som vi hoppas ska kunna vara med, men det är ingenting vi bestämmer nu utan längre fram. säger Sidhu.

Att det är viktigt för Gurbinder Sidhu att ge kunderna bra service syns när 24Halmstad träffar honom i restaurangen under tidig eftermiddag. Han ursäktar sig vid några tillfällen för att se till att kunderna får den service de ska ha.

Med tanke på lokalens storlek, och antalet personer som befinner sig där under lunch finns det anledning att undra ifall de skulle vara sugna på en större lokal.

– Vi klarar oss bra i lokalen, men det är vid lunch som det blir problem. Vi har nästan 80 sittplatser, så vi klarar det ändå,hoppas vi.

Så det finns inga planer på att expandera och bygga ut?
– Nej, det blir svårt att bygga ut här med tanke på de andra affärerna runt omkring, så det går inte. Dessutom trivs vi bra på Nygatan och vill vara kvar här.

22553852_1334000776725425_1966269185_o
Gurbinder Sidhu i sin resataurang. Foto: Mattias Olsson

Hur många måltider serverar ni under en lunch?

– Svårt att säga hur mycket det blir, men det kan vara 150 luncher ibland och 100 en annan gång, Ibland när det är som mest kan det vara ännu lite mer, så det varierar.

Vad är populärast att äta?
– Folk gillar Tikka Masala, den är populär. Men det finns fler som går bra, det beror lite på hur stark mat man gillar. Och smaken varierar verkligen från kund till kund, vissa vill ha de mildare rätterna medan andra vill ha det jättestarkt.

Indian Kitchen slog upp dörrarna på Nygatan för första gången under sommaren 2012, och har nu alltså varit där i över fem år. Gurbinder Sidhu själv kommer ursprungligen från Punjab i norra Indien. Innan han hamnade i Halmstad jobbade Gurbinder i Borås, dock inte inom restaurangbranschen.

Vad tror du är främsta anledningen till att ni får folk att komma hit?
– Det fungerar bra eftersom vi allihop jobbar mycket på att få till maten, det är många olika kryddor och blandningar som det ligger mycket jobb bakom, säger Gurbinder Sidhu.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Löparen som sadlade om – ”Jag vill hjälpa andra”

Tim fick nog av att ha ont - startade företag.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.19:57, 14 oktober, 2017

Löparen som sadlade om – ”Jag vill hjälpa andra”
Foto: Johan Olsson

Det var 2014 som Tim Fredman startade sitt företag Frihet i Rörelse, kort efter att han blivit färdigutbildad som personlig tränare. Som flitig tävlingslöpare under många år fick han väldigt ont i kroppen på grund av den ensidiga träningen och bestämde sig för att ändra på det.

– Smärta är det som begränsar hur mycket man kan röra sig. Det kan hämma en i det vardagliga livet och närmast skapa en depression. Man har ont när man går och lägger sig och ont när man vaknar och tänker ”kommer jag någonsin bli av med detta. Så man kan säga att jag startade företaget för att hjälpa andra.

Namnet på företaget, Frihet i Rörelse är draget ur rörelsefrihet och Tim betonar gång på gång vikten av att kunna behärska kroppens rörelser.

– På engelska pratar man ofta om Movement Training, men det blir lite dumt när man ska översätta det för man kan lätt missuppfatta det. Man kan se det lite som en pyramid där det understa lagret är movement, eller rörelse då. Sedan bygger man på med styrka och så vidare.

Vill man bli en bodybuilder är det dock inte Tim man ska välja då han jobbar mer lösningsorienterat som han kallar det.

– Man kan jämföra det med en klättrare till exempel. De är fruktansvärt starka, men de tänker egentligen inte på det om man säger så. Deras träning gå hela tiden ut på hur de ska lösa ett problem, vilket i deras fall är att ta sig upp för väggen.

Tim Fredman, Frihet i Rörelse Foto: Angelica Olsson

Foto: Angelica Olsson

Rörelse och styrka är två sidor av samma mynt, menar Tim. Med dem följer bättre kroppskontroll och i förlängningen även bättre självkänsla.

– Det är verkligen superhäftigt att se den förändringen. Jag hade en deltagare i mina pass som i början var sådär typiskt svensk och tyckte det var jobbigt att ha folk för tätt inpå sin personliga sfär. Men allt eftersom han gick mina pass så såg jag honom växa och det var verkligen jättekul.

– Jag kan obsereverar ju det för att jag vet vad det kan ge. Det tar lite längre tid innan man upptäcker det själv dock. Jag kan till exempel märka skillnader hos mina deltagare mellan varje tillfällen men det tar ett tag innan hjärnan själv fattar att man gjort framsteg. Det kan säkert ta en fem-sex tillfällen.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Anrika familjeföretaget närmar sig sitt diamantjubileum

Råvaran och hantverk i fokus på klassiska konditoriet.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.20:02, 13 oktober, 2017

Anrika familjeföretaget närmar sig sitt diamantjubileum
Foto: Johan Olsson

Sedan starten 1958 har Konditori Regnbågen varit i familjen Thornbergs ägo. Idag är det sonen Magnus som sköter verksamheten även om den numera 81-åriga mamman Gunilla fortfarande står som ägare.

– Det har växt på under åren och nästa år firar vi 60-årsjubileum, den 9 april. Vi har börjat spåna lite smått på våra planer för firandet men det finns inget konkret än, säger Magnus Thornberg.

Det viktigaste för Regnbågen är, och har alltid varit, att jobba med riktiga råvaror och att göra allt för hand. I nu läget har man cirka 22 heltidsanställda i sitt bageri.

– Många undrar varför vi inte köper in färdiga grejer, eller använder oss av billigt margarin istället för riktigt smör. Men det blir inte samma kvalitet och smakupplevelse. Så det är uteslutet att ändra på det.

De förändringar man gör baseras på att tillgodose kundens önskemål, menar Magnus, vilket exempelvis kan vara att ta hänsyn till olika allergier.

Likt Skånska Hembageriet tycker Magnus att sommaren har varit ganska bra, nu när man fått lite distans till den. Mycket tack vare att vädret inte blivit det bästa.

– Är det jättefint väder har vi jättemycket att göra fram till ungefär halv elva-snåret, sedan är det tvärdött.

Det är dock alltjämt en tuff bransch som Regnbågen är verksam i. I dagsläget får man det att fungera men det är inte med stora marginaler.

– Idag går vi runt, men vi får kämpa för det. Det är klart att vi skulle kunna skära ner på personalstyrkan i bageriet för att få mer svängrum men då skulle vi kanske vara tvungna att tumma på vår identitet och det vill vi inte. Men som sagt, det är en tuff bransch. Jag är inte helt säker på siffrorna men jag tror att antalet konditorier i landet har halverats de senaste fem åren.

Vissa nyheter försöker man dock göra för att föra verksamheten framåt. Bland annat har man utvecklat en tjänst för att beställa bakverk via konditoriets hemsida, och även ökat sin närvaro på sociala medier.

– Vi har börjat med att lägga upp lite mer bilder och så på vad som pågår bakom kulisserna så att folk faktiskt får se allt jobb som vi lägger ner.

Trots det hårda klimatet i branschen är Magnus övertygad om att Konditori Regnbågen finns kvar om tio år. I de bästa av världar är det även något hans barn som tar över rodret en vacker dag.

– Vi har inte haft den diskussionen alls faktiskt, men det är klart att man skulle bli glad, säger Magnus med ett skratt.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng