Halmstad drabbas hårt av höjd bensinskatt

Skattehöjningen på bensinen slår hårt mot många. Så drabbas bilisterna i Halland.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.16:58, 24 maj, 2017

Halmstad drabbas hårt av höjd bensinskatt
Arkiv

Statistiska Centralbyrån har på uppdrag av Skattebetalarna tagit reda på hur regeringens bensinskattehöjningar påverkar landets hushåll. Statistiken visar att bilhushållen i Hallands län kommer drabbas hårt. Nästan hälften av alla bilhushåll kommer få en skattehöjning på bensinen med minst 390 kronor.

– Behöver du bilen i vardagen och åker långa sträckor så slår drivmedelsskatterna förfärligt hårt, och tyvärr urholkar detta ytterligare drivkrafterna till arbete. Det handlar om brutna vallöften, dålig insikt i människors vardag och ett redan överbeskattat trafikslag, säger Skattebetalarnas chefekonom Sofia Linder.

HylteKungsbacka och Laholm är de kommuner som drabbas hårdast i länet. I de kommunerna kör 43 till 45 procent av alla bilhushåll mer än 2 000 mil om året. Dessa hushåll har sammantaget betalat minst 3 620 kronor mer i skatt mellan 2015 och 2017.  I Halmstad är det 31 procent som kör mer än 2 000 mil om året.

Den ständiga ökningen gör att Sverige är på väg mot att få världens högsta bensinskatt.

– Sedan regeringen tillträdde hösten 2014 har bensinskatten höjts inte bara en, utan tre gånger. Sedan tillkommer även höjd fordonsskatt, kilometerskatt och det nya bonus-malus systemet som alla drabbar bilister, säger Sofia Linder.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu är det enklare att ta körkort

Det blir lättare att ta körkort. Samtidigt ökar kostnaden för att förnya körkortet.

Matilda Larsson

Kl.10:56, 16 januari, 2018

Nu är det enklare att ta körkort
Foto: Pixabay.

Från och med den 1 januari 2018 blev det enklare att ta körkort.

De avgifter som tidigare varit separata, har nu bakats ihop och flera avgifter har tagits bort.

Tidigare behövde du både ansöka om och betala för körkortstillstånd, godkännande för respektive handledare och sedan betala för tillverkningen av körkortet. Det blev en totalkostnad på minst 350 kronor, med endast en handledare. Det nya priset är istället 250 kronor.

– För den som planerar att ta körkort blir det billigare, enklare och du kan sätta igång betydligt snabbare, sade Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen till Aftonbladet.

Anledningen till avgiftsändringen motiveras med färre inbetalningstillfällen, samt en enklare och snabbare ansökningsprocess, enligt Transportstyrelsens hemsida.

Eftersom Transportstyrelsen inte längre behöver vänta på inbetalningen, kan handläggningen börja så fort ansökningen har skickats in.

Dessutom har organisationen bakom körkortshanteringen ändrats.

Tidigare var Vägverket den centrala körkortsmyndigheten och länsstyrelsernas 21 myndigheter, var regionala körkortsmyndigheter. I dag är det endast Transportstyrelsen som har ansvaret för körkortsverksamheten, som nu nästan är helt digitaliserad, enligt Transportstyrelsen.

Dock kommer Transportstyrelsen fortfarande få in samma summa pengar.

Avgiften för att tillverka körkortet höjs från 150 kronor till 250 kronor, vilket även påverkar de som ska förnya sitt körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilägares fåfänga ökar säkerheten på vägarna

Bidrar till säkerhet för cyklister och fotgängare.

Matilda Larsson

Kl.15:29, 13 januari, 2018

Bilägares fåfänga ökar säkerheten på vägarna
Illustration: Matilda Larsson.

I dag finns det cirka 14 000 personliga registreringsskyltar i trafik i Sverige, enligt Trafikverkets hemsida.

Att beställa en personlig registreringsskylt till bilen kostar för närvarande 6 200 kronor, varav 5 500 kronor avsätts till Trafikverkets Skyltfonden.

Två gånger om året delar Skyltfonden ut pengar till olika projekt som ska stötta och utveckla idéer inom trafiksäkerhet.

I december 2017 beslutade Trafikverket att ge drygt fyra miljoner kronor till tretton projekt som ska utveckla idéer om bättre trafiksäkerhet.

Fokus ligger även denna gång på oskyddade trafikanter; framförallt cyklister och fotgängare.

Det är universitet, organisationer och företag som ansvarar för de tretton forskningsprojekten som ska öka trafiksäkerheten på ett eller annat sätt.

Det handlar bland annat om projekt som:

Akutvård i ambulansen med simulator för att träna ambulanspersonal.
Säkrare mönstring för skor med målet att kunna säkerhetsklassa skosulor på ett liknande sätt som Euro NCAP gör för bilar.
Fotgängarsimulator i tredimensionell virtual reality.
Gångfartsgator – hur gatorna är ”möblerade” och hur flödena påverkar deras funktion.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Undersökning visar: Detta är vanligaste trafikbrottet

Åtta av tio bilister har brutit mot en eller flera trafikregler, enligt en ny undersökning.

Matilda Larsson

Kl.13:54, 13 januari, 2018

Undersökning visar: Detta är vanligaste trafikbrottet
Foto: Genrebild.

Fälgleverantören ABS Wheels har nyligen gjort en undersökning i form av en däckpanel, med 25 000 bilägare.

Undersökningen visar att åtta av tio bilister har brutit mot en eller flera trafikregler varav 65 procent är män.

– Jag trodde siffran skulle vara högre med tanke på den ökade mobilanvändningen i trafiken. Det verkar som att bilister blivit bättre på att följa regler, säger Andie Lahdo, vd på ABS Wheels.

Det allra vanligaste trafikbrottet är fortkörning där 80 procent erkänner att de kört för fort. Sju av tio erkänner samtidigt att de någon gång har rattsurfat.

– Vi behöver tydligare och skarpare regler. Läser man statistiken på Brottsförebyggande rådet så ser man att trafikbrott hör till brotten som sällan anmäls, säger Andie Lahdo.

Endast tio procent av de svarande erkänner att de ofta brukar strunta i trafikreglerna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Miljontals kronor i p-böter – så ser det ut i Halmstad

Så mycket kostade Halmstadbornas felparkeringar.

Johan Olsson

Johan Olsson

Kl.10:02, 11 januari, 2018

Miljontals kronor i p-böter – så ser det ut i Halmstad
Foto: Petter Arvidsson / Bildbyrån

Antalet utfärdade p-böter skiljer sig väldigt från kommun till kommun, enligt ny statistik från Transportstyrelsen som Nyhetsbyrån Siren tagit del av. Samtidigt ser Transportstyrelsen en ökning i antalet utfärdade belopp totalt.

– Det har skett en ökning om man tittar på utfärdade belopp. Det sammanlagda beloppet i Sverige har ökat med 60 miljoner mellan 2016 och 2017, från 906 miljoner till 960 miljoner, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, till Nyhetsbyrån Siren.

I Halmstad utfärdades p-böter för ett totalbelopp på 3 455 100 kronor år 201, vilket var mest i länet. På en knapp andraplats kom Varberg som drivit in 3 077 800 kronor.

Samtidigt visar statistiken att antalet utfärdade felparkeringsavgifter inte har ökat i någon större utsträckning. Enligt Mikael Andersson kan därför en förklaring till det ökade beloppen vara att kommunerna har höjt beloppen för felparkeringsavgifterna.

– Sådana saker ger genomslag, och kanske i synnerhet när det gäller Stockholm, eftersom överlägset flest felparkeringsavgifter utfärdas där, säger han.

I Stockholm utfärdades p-böter för störst belopp med hela 400 miljoner kronor. Medan det i Karlsborg utfärdades minst med bara en p-bot under 2017. Den kostade 700 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Uppmaningen: Cykla inte när du har druckit

En ny studie från VTI visar varför du inte bör ta cykeln hem från krogen.

Matilda Larsson

Kl.10:05, 10 januari, 2018

Uppmaningen: Cykla inte när du har druckit
Foto: Genrebild.

Många svenskar använder cykeln som färdmedel när de har druckit alkohol.

Nu visar dock en studie gjord av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, de dödliga riskerna med att cykla alkoholpåverkad.

VTI:s studie ingår i Länsförsäkringars forskningsprojekt där målet med forskningen är att minska antalet skadade och dödade i trafiken.

Totalt analyserades 236 omkomna cyklister under åren 2006 till 2015.

Det visade sig att 27 av de omkomna cyklisterna hade alkohol i blodet, medan 156 cyklister inte hade alkohol i blodet. För de övriga 53 var läget okänt.

– De alkoholpåverkade cyklisterna var oftare män och något yngre än de icke alkoholpåverkade, säger Åsa Forsman, forskare på VTI.

När det gäller singelolyckor förekom alkoholpåverkade cyklister främst på natten och i flera av kollisionsolyckorna som skedde i mörker saknade cyklarna belysning, enligt studien.

När det gäller åtgärder för att minska antalet döda cyklister i trafiken tror VTI inte att ett införande av promillegräns för cykel är aktuellt.

– Vi rekommenderar informationskampanjer, framför allt för att minska graden av alkoholpåverkan i samband med cykling. Vi rekommenderar inte införande av promillegräns och är tveksamma till vilken potential förbättrad kollektivtrafik har eftersom det är svårt att konkurrera med cykelns alla fördelar, säger Henriette Wallén Warner, forskare på VTI.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng